Fit & Relax

Vitaliteit en gezondheid

Tegenwoordig leven we in een maatschappij waarbij we veel prikkels om ons heen hebben. Denk hierbij aan het verkeer, spelende kinderen, televisie, radio, social media, enz. Deze hoeveelheid aan prikkels kan ervoor zorgen dat we gestrest raken, oververmoeid worden en/of slecht presteren op het werk omdat we niet alles bewust mee krijgen en ons niet voldoende kunnen concentreren.

Door meditatie kun je leren om ‘mindfulness’ te creëren en vitaler te worden. Hierdoor leer je namelijk om je bewust te zijn van het moment zonder te oordelen. Negatieve gedachten kun je daardoor uitschakelen en je kunt ervoor zorgen dat je niet op de automatische piloot verder gaat. In eerste instantie draagt het bij aan het verminderen van stress en daardoor aan het verbeteren van je vitaliteit. In de blog berichten lees je alles wat je moet weten over vitaliteit, gezondheid, mindfulness en sport.

Als je naar het menu boven aan deze website gaat, kun je direct naar de pagina’s Hardlopen, Mindfulness, Sport Challenges en Trailrunning. Daar vind je ook alle blogs die met dat onderwerp te maken hebben overzichtelijk bij elkaar!

Vogel vrijheid ademhaling

Wat is mindfulness?

Mindfulness wordt gedefinieerd als ‘het bewust aandacht geven aan het moment.’ Het is een aandachtstraining, waarbij een houding van alertheid getraind wordt.

Hierdoor zal je niet alleen bewuster en intenser ervaringen opdoen, je kunt hierdoor ook leren om bewust negatieve gedachten te ‘parkeren’ en ervoor zorgen dat je stress vermindert. Stress is namelijk de grote veroorzaker van negatieve gedachten.

Vitaliteit en gezondheid

Vitaliteit wordt omschreven als het welbevinden op fysiek, sociaal en emotioneel vlak. Door alleen te voldoen aan de aanbevolen beweegtijd van dertig minuten per dag, wil dat dus nog niet zeggen dat je ‘vitaal’ bent.

Steeds vaker raken mensen gestrest en ervaren ze angst. Dit kan zorgen voor negatieve gevolgen voor zichzelf, maar ook voor de mensen om hun heen.

Want stress, maar ook angst zal ergens tot uiting moeten komen. Dit hoeft niet alleen tot uiting te komen in gedrag, maar mensen kunnen ook fysieke ongemakken krijgen.

Om stress en angst te verminderen, is het toepassen van mindfulness in het dagelijkse leven een voorwaarde. Mindfulness draagt bij aan het verhogen van de vitaliteit.

Mindfulness

Door volledig aanwezig te zijn in het ‘hier en nu’ kun je jouw aandacht op de juiste dingen richten en daardoor meer genieten. Mindfulness toepassen in het dagelijkse leven levert veel voordelen op:

  • Verminderen van stress en angst
  • Helpt om energie in balans te brengen
  • Draagt bij aan je vitaliteit
  • Meditatie versterkt het immuunsysteem
  • Mensen die geregeld mediteren, hebben betere relaties
  • Je gaat lekkerder in je vel zitten
  • Draagt bij aan positieve (werk)ervaringen
  • En nog veel meer!

Sport en voeding

Om vitaal en gezond te worden en te blijven zijn sport en voeding erg belangrijk. Maar vaak beginnen we enthousiast met het oppakken van een sport om na enkele weken (soms zelfs al na enkele dagen) de handdoek in de ring te gooien.

De motivatie wordt steeds minder omdat de prestatieverbetering begint te stagneren, we krijgen een blessure of we maken onszelf wijs geen tijd te hebben.

In de blog berichten lees je alles wat je moet weten over sporten en voeding!



Laatste blogartikelen