10 tips om je vetverbranding te stimuleren

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
gezond afvallen

De Corona-tijd is bijna voorbij en als je in de spiegel kijkt, zie je dat er werk aan de winkel is. We hebben ons regelmatig laten gaan in deze periode en daarnaast ook te weinig bewogen. Tijd om in actie te komen! Stimuleer direct je vetverbranding!

We weten allemaal dat meer beweging en gezonde voeding bijdraagt aan een gezond gewicht en een gezonde levensstijl. Maar naast deze aspecten zijn er nog meer dingen die we kunnen doen om de vetverbranding een handje te helpen.

In dit blog gaan we kijken naar 10 tips om je vetverbranding te stimuleren.

Inhoudsopgave

1. Start de dag met een goed ontbijt.

Een goed ontbijt is dé manier om je vetverbranding op gang te brengen. Je lichaam wordt direct aan het werk gezet en hier profiteer je de rest van de dag van. Je lichaam gaat namelijk tijdens de nacht in de ‘spaarstand’ waardoor je minder vet verbrandt.

Maar door een goed ontbijt krijg je direct de juiste voedingsstoffen binnen om je metabolisme op gang te brengen en daardoor dus ook je vetverbranding. Zorg er wel voor dat je een ontbijt neemt met veel vezels. Vezels zorgen niet alleen voor een vol en verzadigd gevoel in je maag, maar helpen tevens bij een goede stoelgang.

2. Eet meer plantaardige producten.

Plantaardige producten geven je eerder een vol gevoel en zijn minder caloriedicht dan dierlijke producten. Hierdoor zal je sneller afvallen. Daarnaast zitten groenten en fruit vol vezels.

In dierlijke producten zitten vaak ook veel verzadigde vetten. Deze zorgen voor een hoog cholesterolgehalte, wat op zijn beurt weer hart- en vaatziekten kan veroorzaken.

3. Eet meer eiwitten.

Eiwitten zijn belangrijk voor (het behoud van) spiermassa. En hoe meer spiermassa, hoe hoger je verbranding. Uiteraard moet je daarnaast ook aan voldoende (kracht)sport doen, want alleen eiwitten binnen krijgen is helaas niet voldoende. Eiwitten hebben daarnaast nog veel andere belangrijke taken in je lichaam. Lees hiervoor ook het blog ‘Afvallen met mindfulness.’

eiwitten

4. Slaap voldoende.

Volgens de American Journal of Epidemiology verhoogt de kans op gewichtstoename met maar liefst 30% als je minder dan vijf uur slaapt. Zorg ervoor dat je zeven à acht uur slaap per nacht pakt. Tijdens je slaap herstel je fysiek en mentaal.

5. Kauw goed.

Je eet minder als je goed kauwt. Je maag heeft tijd nodig om aan de hersenen door te geven dat hij vol zit. Als je dus te snel eet, komt dit seintje naar de hersenen te laat aan waardoor je automatisch teveel eet. Daarnaast proef je de smaken beter door goed te kauwen en geniet je meer van het eten.

6. Voorkom stress.

Door stress zijn we eerder geneigd om meer en slechter te eten. Daarnaast zorgt stress ervoor dat we minder gaan bewegen. Door te mediteren of ademhalingsoefeningen te doen zal stress verminderen. Lees hiervoor ook het blog ‘De beste ademhalingsoefeningen.’

7. Drink voldoende water.

Je lichaam bestaat uit ongeveer 60% water. Je lichaam bevat zoveel water omdat alle processen in je lichaam water kosten. Op het moment dat je teveel vocht verliest kunnen niet alle processen volledig worden uitgevoerd en zal dus ook je metabolisme niet volledig kunnen werken.

8. Neem een koude douche.

We kunnen in ons lichaam onderscheid maken tussen wit- en bruin vetweefsel. Bruin vet is vetweefsel dat energie omzet in warmte. Bruin vetweefsel verbrandt dus calorieën.

Bruin vet wordt actief in ons lichaam als het lichaam het koud heeft en ons lichaam op temperatuur probeert te houden. Door verbranding van bruin vet komt energie vrij dat vervolgens omgezet wordt in warmte.

Het nemen van een koude douche zorgt voor een toename in bruin vet, en dat zorgt vervolgens weer voor het verbranden van meer calorieën.

9. Eet pittig.

Pittig eten geeft je metabolisme een flinke boost. Dat komt omdat pittig eten je lichaamstemperatuur verhoogt. Daarnaast ben je eerder verzadigd waardoor je minder calorieën binnen krijgt.

10. Beweeg meer.

Deze tip was natuurlijk te verwachten. Als je meer energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, dan blijft er energie ‘over’. Dit teveel aan energie slaat je lichaam op als vet. Door meer energie te verbruiken door meer te bewegen, wordt er minder (of geen) overtollig vet opgeslagen en verbrand je meer calorieën.

 

Gezonde voeding

We weten allemaal dat gezonde voeding bijdraagt aan een gezond gewicht en levensstijl. Maar waar bestaat gezonde voeding uit?

We spreken van een gezond voedingspatroon als we niet te veel of te weinig eten. Je bent dan in energiebalans. Lees hier meer over in het blog ‘Afvallen met mindfulness.’

Daarnaast is het belangrijk om vooral plantaardige en weinig dierlijke producten te consumeren.

Een gezond menu is rijk aan groente, fruit, peulvruchten, noten, vis en volkorenproducten. Ook bevat een gezond menu voldoende magere melkproducten en is arm aan rood- en bewerkt vlees, alcoholische en suikerhoudende dranken, zout en verzadigde vetzuren.

Tevens bevat een gezond menu ook voldoende en niet te veel voedingsstoffen. De voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft en volledig uit voedsel en dranken kan halen, zijn: water, vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten en eiwitten. Elke voedingsstof heeft zijn eigen functie(s) in het lichaam.

Afvallen met Yoga

Er zijn verschillende vormen van Yoga. Zo zijn er rustige Yogastijlen zoals Yin Yoga of Hatha Yoga, maar er zijn ook intensieve Yogastijlen. Power Yoga of Ashtanga Yoga zijn daar enkele voorbeelden van. Tijdens het beoefenen van deze Yogastijlen verbrand je meer calorieën en val je sneller af. Lees hier meer over in het blog ‘Yoga en mindfulness.’

Met Yoga-oefeningen (ook wel Asana’s genoemd) gebruik je veel verschillende spieren. Door de verschillende Yoga-oefeningen worden spieren geprikkeld en beter doorbloed. Dit zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam sneller worden afgevoerd.

Yoga heeft nog veel meer voordelen dan alleen afvallen. Yoga vermindert stress en je krijgt er meer energie door. Hierdoor zit je lekkerder in je vel en sta je positiever in het leven. Daarnaast heeft Yoga een positief effect op de hormoonhuishouding en de stofwisseling. Kortom, Yoga draagt bij aan een gezonde levensstijl!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.