Afvallen met koud douchen. Hoe werkt dat?

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
afvallen met koud douchen

Nog 3…2…1…klaar! Snel draai ik de koude douche uit en pak ik de handdoek. Ik voel de energie al in mijn lichaam stromen en ben klaar voor de dag!

Sinds ik ben begonnen met elke dag even kort koud douchen, heb ik meer energie gekregen en ben ik zelfs ook afgevallen. Dat was in 1ste instantie helemaal mijn doel niet, maar was toch mooi meegenomen!

Door koud te douchen, regelmatig te sporten en daarnaast ook gezond te eten heb ik een ideale combinatie gevonden om naar een gezond gewicht te gaan én me veel energieker te voelen. In dit blog laat ik naast gezond afvallen met koud douchen, ook andere voordelen hiervan zien.

Inhoudsopgave

Waarom koud douchen

Naast afvallen heeft het regelmatig nemen van een koude douche nog veel meer voordelen. Vooral als je regelmatig koud doucht, zal je vasculaire systeem (het systeem van hart en bloedvaten) verbeteren. Veel voordelen worden al bereikt met water van een temperatuur tussen de 10 en 15 graden. Dus een echt ijsbad is niet nodig om te profiteren van de vele voordelen.

Een koude douche voelt in het begin natuurlijk niet prettig aan. Dat komt omdat je lichaam er aan moet wennen. Het is dus raadzaam om het koud douchen geleidelijk op te bouwen. Lees hieronder de voordelen van het nemen van een koude douche!

Voordelen koud douchen

  • Verbeteren van je immuunsysteem: Door koud te douchen gaat je bloeddruk omlaag en je stofwisseling omhoog. Als je lichaam wordt blootgesteld aan kou , moet het zich verweren tegen ziektes waardoor je immuunsysteem een boost krijgt.
  • Bevordert sneller spierherstel: Uit onderzoek is gebleken dat een koude douche na een inspanning bijdraagt aan het verlichten van spierpijn.
  • Rusthartslag verlagen: Als je een koude douche neemt, worden alle kleine spiertjes van je vasculaire systeem geactiveerd en getraind. Als je tien dagen achter elkaar een koude douche hebt genomen, zal je merken dat je hartslag aanzienlijk is gedaald (Bron: Wim Hof).
  • Verlichting van stress: Een onderzoek uit 1994 liet een afname in het urinezuur zien bij proefpersonen die werden blootgesteld aan kou. De proefpersonen, tien gezonde mensen die regelmatig in koud water zwommen, hadden ook een veel lager stressniveau (Bron: Womens health).t
  • Helpt bij het afvallen: Koud douchen stimuleert je stofwisseling. Ons lichaam bestaat onder meer uit twee soorten vetweefsel: wit vet en bruin vet. Hierbij is wit vet het slechte vet omdat we dit vet in ons lichaam opslaan als we teveel calorieën binnen krijgen. Bruin vet is het goede vet omdat dit vet ons warm houdt. Door koud te douchen bevorder je de aanmaak van dit bruine vet. Daarnaast geeft bruin vet je stofwisseling een flinke boost, waardoor je meer verbrandt in rust.
  • Bevordert je alertheid: De verbeterde bloedtoevoer naar je hersenen zorgt dat je alerter wordt.
  • Helpt tegen depressiviteit: Regelmatig een koude douche verbetert je humeur en geeft een boost van de hormonen adrenaline en endorfine. Tevens stimuleren koude douches een bepaald gedeelde van de hersenen wat het stofje noradrenaline aanmaakt. Mensen met te weinig noradrenaline voelen zich vaak depressief of neerslachtig. Het koude water gaat dit dus tegen. Het aanmaken van noradrenaline zorgt ervoor dat de symptomen van depressie verlichten.
rust

Vet verbranden door koud te douchen

Zoals reeds eerder vermeld, bestaat ons lichaam onder meer uit twee soorten vetweefsel: wit vet en bruin vet. Hierbij is wit vet het slechte vet omdat we dit vet in ons lichaam opslaan als we teveel calorieën binnen krijgen.

Het goede nieuws is dat bruin vet het goede vet is, omdat dit vet ons warm houdt. En door regelmatig koud te douchen bevorder je de aanmaak van dit bruine vet. Daarnaast geeft bruin vet je stofwisseling een flinke boost, waardoor je meer verbrandt als je lichaam in rust is.

Bruin vet zet wit vet om in energie en warmte waardoor dit je dus helpt om af te vallen. Mariëtte Boon die sinds 2011 bij het Leids Universitair Medisch Centrum onderzoek doet naar de werking van bruin vet, geeft het volgende aan: “Als het koud is, dan registreert je huid dat, dan gaat er een signaal naar het temperatuurcentrum in je hersenen en wordt via zenuwen het bruin vet aangezet”.

Hoeveel kun je afvallen met koud douchen?

Nu we weten dat koud douchen helpt bij het afvallen, is de volgende vraag: Hoeveel kun je afvallen met koud douchen? Helaas is dit moeilijk te bepalen en verschilt van persoon tot persoon. Belangrijk om te weten is dat niet alleen koud douchen, maar het registreren van kou in het algemeen bijdraagt aan het aanmaken van bruin vet.

Dus mocht je het een beetje frisser krijgen, zet dan niet gelijk de thermostaat een stuk hoger! Je bent aan je gezondheid aan het werken! Wil je nog meer tips over afvallen, lees dan ook het blog ’10 tips om je vetverbranding te stimuleren.’

Wanneer koud douchen?

Het goede nieuws is dat het eigenlijk niet uitmaakt wanneer je een koude douche neemt. Maar het regelmatig nemen van een koude douche vergt wel wat discipline. Daardoor is het raadzaam om een koude douche op te nemen in je dagelijkse routine op een vast moment.

Als je s’ ochtends je bed uitkomt en direct een koude douche neemt, profiteer je daarnaast de rest van de dag van een verhoogde alertheid en ben je energieker.

Hoe beginnen met koud douchen?

Om deze vraag te beantwoorden roep ik de hulp in van Wim Hof, beter bekend als ‘The Ice Man.’ Volgens Wim Hof worden alle kleine spiertjes van je vasculaire systeem wakker geschud met een koude douche. Ze trekken samen en ontspannen zich weer, trekken weer samen en ontspannen zich weer, en bij herhaalde blootstelling aan kou is hun spiertonus op een gegeven moment optimaal.

Begin rustig met 15 seconden na je dagelijkse warme douche. Na een weekje zal je zien dat je 30 seconden of meer kunt verdragen. Je kunt dan het volgende schema aanhouden:

1ste week: 30 seconden koud water aan het einde van een warme douche.
2e week: één minuut koud water aan het einde van een warme douche.
3e week: Anderhalve minuut koud water aan het einde van een warme douche.
4e week: Twee minuten koud water aan het einde van een warme douche.

(Bron: Wim Hof)

Gezond afvallen

Om gezond af te kunnen vallen is het belangrijk om te weten dat alleen koud douchen niet voldoende is. Een gezonde levensstijl kenmerkt zich door een combinatie van gezonde voeding, voldoende beweging en weinig/geen langdurige stress. Wil je meer weten over gezond afvallen, lees dan ook het blog ‘Op een gezonde manier gewicht verliezen.’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.