De 10 beste Ab Wheel oefeningen

Gemiddelde leestijd: 20 minuten

Wil je een strakke buik en ervoor zorgen dat je straks op het strand niet je buik over het zand heen moet slepen? Dan wordt het tijd om aan de slag te gaan! Dit klinkt natuurlijk makkelijk, maar dat is het zeker niet.

Want hoe krijg je nou een plattere buik zonder elke dag honderden sit-ups te moeten doen? Daar is een eenvoudig antwoord op en dat is: de Ab Wheel. Met een simpel wieltje creëer jij sterke buikspieren die het begin vormen van een plattere buik.

Maar ondanks dat het wieltje er weliswaar simpel uitziet, zijn de oefeningen dat zeker niet. Je hebt vast wel eens gehoord van de uitspraak: ‘Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden.’ Als je aan de slag gaat met de Ab Wheel zal je merken dat de oefeningen moeilijker zijn als dat ze eruit zien.

Dat komt doordat je alle buikspieren van je core aan het werk zet. Dit levert dan ook de beste resultaten op! In dit blog gaan we kijken waarom je moet gaan trainen met een Ab Wheel en wat de beste Ab Wheel oefeningen zijn.

Inhoudsopgave

Waarom een ab wheel?

Buikspieren zijn essentieel tijdens het bewegen en sporten. Bij bijna elke oefening of beweging spelen de buikspieren wel een rol van betekenis. Dit komt omdat de buikspieren de grootste groep spieren zijn in de kern ofwel core van ons lichaam.

Daardoor is het heel belangrijk om je buikspieren goed te trainen. Ze ondersteunen zowel het onderlichaam als het bovenlichaam en zijn tevens belangrijk bij draaiende en explosieve bewegingen. Daarnaast geven de buikspieren ook ondersteuning aan de rugspieren wat weer een goede rompstabiliteit creëert.

Het is dus belangrijk dat de buik- en rugspieren in balans zijn. Daarom is het raadzaam dat wanneer je buikspieren gaat trainen, ook denkt aan het trainen van je rugspieren.

Een ab wheel is het ideale apparaat om hiermee aan de slag te gaan. Een ab wheel heeft vele benamingen. Het wordt ook wel een trainingswiel, buikspier roller, ab roller, buikspierwiel of ab wheel roller genoemd.

Een ab wheel bestaat uit een wiel met daaraan twee handvatten, zodat je het materiaal goed vast kan houden. Hiermee train je naast de buikspieren ook de rug, schouders en armen mee. Deze spiergroepen moeten tijdens de oefening met het buikspierwiel leren samenwerken. Naast een Ab Wheel zijn er natuurlijk nog veel meer apparaten om aan je buikspieren te werken. Lees hiervoor het blog ‘De beste buikspierapparaten.’

Ab Wheel kopen

Ben je van plan om te werken aan een plattere buik en sterkere buikspieren, dan is het raadzaam om een Ab Wheel te kopen. Met dit ogenschijnlijke simpele apparaat zet je je hele core aan het werk. Dit levert dan ook de beste resultaten op!

Je hebt buikspierwielen met een enkel wieltje, maar ook met een dubbel wiel. Hierdoor heb je een betere balans waardoor het makkelijker is om de oefeningen technisch juist uit te voeren.

Ga je voor een buikspierwiel met maar één wieltje, is het lastiger om de balans te houden. Maar doordat het lastiger is om je balans te behouden zet je hierdoor je core nog harder aan het werk. Hieronder laten we een aantal Ab Wheels de revue passeren.

1. Tunturi Dubbele Trainingswiel

de beste ab wheel oefeningen

Spierkracht opbouwen in combinatie met balans verbeteren? Dat kan: met dit Dubbele Trainingswiel van Tunturi train je de spieren van je bovenlichaam. Bewaar je evenwicht door tijdens de work-out de rollende beweging correct uit te voeren.

Goede grip
Dit trainingswiel traint je buik-, rug- en bovenspieren zonder grip te verliezen. Met het dubbele wiel en de foam anti-slip handgrepen heb je de techniek snel beet. Het kniematje zorgt ervoor dat je je knieën niet bezeert tijdens het oefenen.

De voordelen van het Tunturi Dubbele Trainingswiel:

  • Dubbel, stabiel trainingswiel
  • Anti-slip handgrepen
  • Inclusief matje

2. AJ-Sports ab wheel

ab wheel

Het buikspierwiel van AJ-Sports is Comfortabel, bevat anti-slip, is gebruiksvriendelijk en geschikt voor elke persoon die makkelijk zijn/haar doel wilt bereiken. Geen uren uitzoeken wat te doen met gewichten maar snel en efficiënt je spiergroepen trainen met de ab trainer van AJ-Sports waar en wanneer je maar wil.

Met dit trainingswiel train je de buikspieren, rug, armen, heupen, en beenspieren, of makkelijker gezegd: met dit trainingswiel train je je volledige core.

Voordelen AJ-Sports ab wheel:

  • Anti slip
  • Anti transpirant
  • Hoge kwaliteit
  • Makkelijk te monteren/demonteren
  • Comfortabele foam handgrepen
  • Breed Wiel
  • Ergonomisch Design
  • Ideaal voor thuis of op vakantie
  • Inclusief handig kniematje
  • Train altijd en overal

Extra breed Trainingswiel met antislip

Door het bredere wiel behoud je meer stabiliteit waardoor het gemakkelijker is om op de spiergroepen te focussen, voor nog sneller resultaat. Het bredere wiel is ook erg aangenaam om links of rechts afbuigende ab rol-outs te doen, om zo je volledige core te trainen.

Foam handgrepen

De comfortabele foam handgrepen zorgen ervoor dat je tijdens de work-out geen last krijgt van je handen, ook het extra kniematje zorgt er uiteraard voor dat de oefeningen zo comfortabel mogelijk uit te voeren zijn.

3. Ab Wheel Pro van Positive Things

Buikspierwiel

Deze handige buikspiertrainer is geschikt voor beginners en gevorderden. Het extra brede wiel, de ergonomische handvaten en geïntegreerde springveer zorgen voor een effectieve en comfortabele ab work-out. Een sixpack trainen was nog nooit zo makkelijk.

De ab roller Pro is een buikspierwiel dat wordt geleverd met een gratis knie-mat van foam. De mat biedt extra comfort. Een fijne ondersteuning voor de knieën tijdens het trainen met onze ab wiel. De ab roller is gemaakt uit een combinatie van staal, hoogwaardig kunststof en rubber waardoor hij lang meegaat.

Waarom de Ab Wheel Pro van Positive Things

Ergonomische handvaten: de ergonomische handvaten verzorgen een comfortabele en pijnloze grip tijdens de oefening. Hierdoor glijden je handen er niet vanaf tijdens de oefeningen.

Extra breed wiel: het extra brede wiel van de Ab Wheel Pro zorgt voor meer stabiliteit. Hierdoor zijn de schuine buikspieren beter te trainen met een veilige neerwaartse beweging naar links of recht.

Gratis kniemat: de Ab Roller wordt geleverd met een gratis kniemat. Een zachte en comfortabele ondersteuning van je knieën.

Stalen binnenwerk: dit zorgt voor extra stevigheid, stabiliteit en een antislip laag. De buikspiertrainer gaat extra lang mee.

Meerder spiergroepen: met de Ab Roller train je naast je buikspieren ook je schouders armen, rug en beenspieren.

De beste Ab Wheel oefeningen

Nu je weet waar je op moet letten bij het kopen van een Ab Wheel, wordt het tijd om te gaan kijken naar de beste ab wheel oefeningen. Deze oefeningen kun je los uitvoeren of combineren met andere vormen van krachttraining.

Op deze manier kun je ook een full-body work-out doen en dus meerdere spiergroepen trainen. Het grote voordeel van het trainen met een ab wheel roller, is dat je maar een paar minuten nodig hebt om al je buikspieren te trainen. Hierdoor houd je nog voldoende tijd over om ook andere spiergroepen aan te pakken.

We zetten de 10 beste ab wheel oefeningen in willekeurige volgorde op een rij:

1. Knee roll-out (half)

beste ab wheel oefeningen

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, bovenrug, schouders en armen.

  1. Plaats je knieën op de grond en beide handen op de Ab Wheel.
  2. Start lichtelijk voorovergebogen met een rechte rug en rol de Ab Wheel ongeveer 30-40 cm van je af. Zorg ervoor dat je een rechte rug behoudt.
  3. Houd deze positie een paar seconden vast en rol vervolgens weer terug.

2. Knee roll-out (volledig)

ab wheel roll out

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, bovenrug, schouders en armen.

  1. Plaats je knieën op de grond en beide handen op de Ab Wheel.
  2. Start lichtelijk voorovergebogen met een rechte rug en rol de Ab Wheel zo ver mogelijk van je af. Zorg ervoor dat je een rechte rug behoudt.
  3. Houd deze positie een paar seconden vast en rol vervolgens weer terug.

3. Ab Wheel Plank

beste ab wheel oefeningen

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, bovenrug, schouders en armen.

  1. Pak met twee handen de Ab Wheel vast en til je knieën van de grond. Zorg dat je lichaam een rechte lijn vormt van hoofd tot enkels en plaats je handen en Ab Wheel onder je schouders.
  2. Plaats je knieën weer op de grond om te pauzeren.

4. Child’s Pose

childs pose

Met deze oefening train je de onderrug.

  1. Plaats je knieën op de grond en beide handen op de Ab Wheel. Zorg dat je in de startpositie voorovergebogen begint met een rechte rug.
  2. Rust vervolgens met je billen op je hakken en rol met de Ab Wheel zover mogelijk naar voren. Zorg dat de rug recht blijft en rol weer terug naar de start positie.

5. Hands to Feet

hands to feet

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, bovenrug, schouders en armen.

  1. Start in een plank positie. Knieën van de grond en een rechte lijn van hoofd tot enkels.
  2. Rol de Ab Wheel zo ver mogelijk naar je voeten en houd dit een paar seconden vast.
  3. Rol vervolgens weer rustig terug naar de plank positie.

6. Plank to Pike

ab wheel

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, bovenrug, schouders en armen.

  1. Start in een plank positie. Dit kun je zowel met je handen als je voeten op de Ab Wheel doen.
  2. Beweeg dit keer je billen de lucht in totdat je in een A positie bent. Houd dit een paar seconden vast en rol vervolgens weer rustig terug naar de plank positie.

7. Cat Stretch

cat stretch

Met deze oefening train je de onder-, midden-, en bovenrug.

  1. Start deze oefening op je knieën. Plaats beide handen op de Ab Wheel en zorg dat je licht voorovergebogen bent met een rechte rug.
  2. Adem diep in en trek je navel naar binnen waardoor er een ronde rug ontstaat alsof je rug aan een draad naar het plafond wordt getrokken.
  3. Ontspan de nekspieren en ga rustig terug naar de startpositie terwijl je uitademt.

8. V Roll-Out

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, schuine buikspieren, bovenrug, schouders en armen.

  1. Plaats je knieën op de grond en beide handen op de Ab Wheel. Start lichtelijk voorovergebogen met een rechte rug.
  2. Rol de Ab Wheel zover mogelijk van je af met een lichte bocht naar links. Zorg ervoor dat je een rechte rug behoudt, laat deze absoluut niet inzakken.
  3. Houd deze positie een paar seconden vast en rol rustig weer terug.
  4. Rol vervolgens de Ab Wheel weer van je af, maar dit keer met een lichte bocht naar rechts. Houd wederom een paar seconden vast en rol weer rustig terug.

9. Bridge Hold

ab wheel oefening

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, bilspieren en hamstrings.

  1. Ga plat op je rug liggen met de voeten vastgemaakt aan de ab wheel roller.
  2. Duw je heupen recht omhoog.
  3. In de hoogste positie knijp je de billen samen. Hier span je ook de buik aan.
  4. Houd deze positie 30 seconden vast.

10. Push-up Hold

push up hold

Met deze oefening train je de rechte buikspieren, onder-, midden-, en bovenrug , schouders en armen.

  1. Start in plank positie met je knieën van de grond.
  2. Laat nu je bovenlichaam naar beneden zakken totdat de ab wheel net niet je borst raakt .
  3. Houd deze positie een paar seconden vast en kom vervolgens weer omhoog.

Ab Wheel oefeningen beginner

Als je nog nooit hebt getraind met een ab wheel, is het raadzaam om eerst te starten met een aantal beginnersoefeningen met de ab wheel. Je zult namelijk merken dat de oefeningen met de ab wheel erg zwaar zijn en je hele core aan het werk zetten.

Start daarom ook met weinig herhalingen en let vooral op je techniek. Bij de meeste oefeningen is het erg belangrijk om een rechte rug te houden. Hiermee voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je je core het beste traint.

Echte beginnersoefeningen met de ab wheel zijn:

  • Knee roll-out half
  • Cat stretch
  • Child’s pose
  • Bridge hold

Ab Wheel training schema

Belangrijk bij het trainen met een ab wheel is dat je de trainingen op de juiste manier opbouwt. Zo voorkom je blessures of overbelasting. Lees hier meer over in het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Wil je werken aan je buikspieren maar niet met een buikspierroller, lees dan het blog ‘De beste buikspierapparaten.’

Buikspieren geven ook ondersteuning aan de rugspieren wat weer een goede rompstabiliteit creëert. Het is dus belangrijk dat de buik- en rugspieren in balans zijn. Daarom is het raadzaam dat wanneer je buikspieren gaat trainen, ook denkt aan het trainen van je rugspieren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.