De 10 beste speedladder oefeningen

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Als ik na tien minuten klaar ben met mijn speedladder oefeningen ga ik mijn duurloop van 12 kilometer starten. Onderweg bedenk ik mij hoeveel mijn looptechniek in een paar weken tijd verbeterd is. Ik merk dat de duurlopen mij steeds makkelijker af gaan en dat ik veel efficiënter loop.

Speedladder oefeningen zorgen niet alleen voor een betere mobiliteit, maar verbeteren ook je algemene kracht en conditie. Maar wat zijn dan de beste speedladder oefeningen? In dit blog nemen we de 10 beste speedladder oefeningen onder de loep.  

Inhoudsopgave

Waarom een speedladder?

Speedladder oefeningen (of loopladder oefeningen) brengen een hoop voordelen met zich mee. Zo kun je met de juiste oefeningen werken aan je beweeglijkheid (agility), coördinatievermogen, conditie, kracht en zelfs blessure preventie.

Hierdoor zijn speedladder oefeningen voor vrijwel iedere sport geschikt. Of je nu doet aan voetbal, volleybal, hockey of aan hardlopen, je zult merken dat je er met elke sport profijt van hebt. Dat komt doordat er met een speedladder veel variaties mogelijk zijn om gericht te kunnen trainen.

Daarnaast kun je met een speedladder overal trainen. Op het voetbalveldje bij jou in de wijk, of gewoon lekker thuis in de tuin. Wil je naast de speedladder oefeningen nog meer thuis trainen, lees dan ook het blog ‘Zo snel mogelijk fit worden? Doe mee aan de 21 dagen fit challenge!’  

Trainen met een speedladder

Bij het trainen met een speedladder moet je met een aantal dingen rekening houden. Zo is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je elke oefening technisch juist uitvoert. Dus begin langzaam en probeer vervolgens het tempo steeds verder op te voeren.

Zorg er ook voor dat je land op je voorvoeten en niet op je hak. Bij het landen op je voorvoeten kun je je snelheid en vaardigheid vergroten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je je armen met het lichaam mee beweegt. Zo helpen je armen om rotaties van het bovenlichaam te voorkomen en creëer je een verticale impuls.

De 10 beste speedladder oefeningen

Er zijn tientallen speedladder oefeningen die je kunt uitvoeren om je conditie, kracht en beweeglijkheid (agility) te verbeteren. Het is altijd goed om te variëren in de oefeningen zodat je meerdere spieren traint en nog beter in staat bent om blessures te voorkomen. We gaan nu kijken naar de 10 beste speedladder oefeningen die eigenlijk niet mogen ontbreken in je trainingen!

Oefening 1

oefening 1 speedladder
  • Start met je gezicht naar de speedladder toe;
  • Stap met je linkervoet in het eerste vak en sluit je rechtervoet bij;
  • Stap nu met je linkervoet links naast de speedladder waarbij je rechtervoet in de lucht blijft;
  • Vervolgens stap je met je rechtervoet in het volgende vak en sluit je de linkervoet bij;
  • Stap nu met je rechtervoet rechts naast de speedladder waarbij je linkervoet in de lucht blijft;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 2

oefening 2
  • Start met je gezicht naar de speedladder toe;
  • Spring met beide voeten tegelijkertijd in het eerste vak;
  • Spring vervolgens met beide voeten naast de speedladder tussen de eerste twee vakken;
  • Daarna spring je wederom tegelijkertijd met beide voeten in het volgende vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 3

oefening 3
  • Start met je gezicht zijwaarts naast de speedladder;
  • Spring met beide voeten tegelijkertijd zijwaarts in het eerste vak;
  • Spring vervolgens met een 180 graden draai in het volgende vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 4

oefening 4 speedladder
  • Start met je gezicht zijwaarts naast de speedladder met je voeten iets naast de speedladder;
  • Spring nu met beide voeten tegelijkertijd, waarbij je met je linkervoet onder de speedladder landt en met je rechtervoet in het eerste vak;
  • Vervolgens spring je wederom met beide voeten tegelijkertijd, waarbij je met je rechtervoet onder de speedladder landt en met je linkervoet  in het tweede vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 5

speedladder oefening 5
  • Start met je gezicht naar de speedladder toe;
  • Stap met je linkervoet links naast de speedladder en daarna met je rechtervoet rechts naast de speedladder;
  • Stap vervolgens met je linkervoet in het eerste vak  en sluit met je rechtervoet bij;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 6

speedladder oefening 6
  • Start met je rug naar de speedladder toe;
  • Spring met beide voeten tegelijkertijd achterwaarts in het eerste vak;
  • Spring vervolgens met je linkervoet achterwaarts in het volgende vak;
  • Nu spring je met beide voeten tegelijkertijd naast het volgende vak;
  • Spring met je rechtervoet achterwaarts in het volgende vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 7

Oefening 7
  • Start met je gezicht naar de speedladder toe;
  • Spring met beide voeten tegelijkertijd naast het eerste vak;
  • Spring vervolgens met je rechtervoet in het eerste vak;
  • Nu spring je met beide voeten tegelijkertijd naast het volgende vak;
  • Daarna spring je met je linkervoet in het tweede vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 8

Oefening 8
  • Start met je gezicht naar de speedladder toe;
  • Spring met beide voeten tegelijkertijd, waarbij je met je linkervoet landt in het eerste vak en met je rechtervoet in het tweede vak;
  • Spring vervolgens met beide voeten tegelijkertijd naast het tweede vak;
  • Nu spring je wederom met beide voeten tegelijkertijd, waarbij je met je linkervoet landt in het vierde vak en met je rechtervoet in het derde vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 9

Oefening 9
  • Start met je rug naar de speedladder toe met je voeten iets naast de speedladder;
  • Stap achterwaarts met je linkervoet in het eerste vak;
  • Spring nu tegelijkertijd met beide voeten achterwaarts, waarbij je de rechtervoet achterlangs kruist met je linkervoet en met je rechtervoet landt naast het vak en met je linkervoet in het tweede vak;
  • Stap nu met je rechtervoet naar het derde vak;
  • Spring nu tegelijkertijd met beide voeten achterwaarts, waarbij je met je linkervoet landt in het vierde vak en met je rechtervoet naast het vak.
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

Oefening 10

Oefening 10
  • Start met je rug naar de speedladder toe met je voeten rechts naast het eerste vak;
  • Stap met je rechtervoet in het eerste vak;
  • Stap nu met je linkervoet schuin naar achter en landt naast het tweede vak;
  • Vervolgens stap je met je rechtervoet in het tweede vak en sluit je de linkervoet bij;
  • Stap nu met je rechtervoet schuin naar achter en sluit met je linkervoet bij naast het derde vak;
  • Stap vervolgens met je rechtervoet achter uw linkervoet in het derde vak;
  • Blijf dit doen tot het einde van de speedladder.

De beste speedladders

Een goede speedladder moet niet alleen duurzaam zijn, maar je moet ze ook aan elkaar kunnen koppelen. Hierdoor kun je de oefeningen langer achter elkaar uitvoeren en beter werken aan je techniek en snelheid.

De beste speedladders

Klik hier voor de beste prijzen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.