De 5 beste hardloopschoenen voor dames

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
hardloopschoenen dames

Het is ongelooflijk! Sifan Hassan wint ook de 10.000 meter op de Olympische Spelen in Tokio! Lange tijd liep Hassan met Gidey, Gezahegne en Obiri aan de leiding, maar na driekwart moest Obiri lossen. Het drietal streed in de spannende slotfase om de medailles en die driestrijd werd overtuigend in het voordeel van Hassan beslist.

Na haar gouden medaillerace op de 5.000 meter en brons op de 1500 meter maakt ze hiermee haar trilogie compleet. Niet alleen haar zware trainingen hebben geleid tot dit succes, maar ook haar vastberadenheid, mentale weerbaarheid EN haar hardloopschoenen.

Waar moet je op letten bij het kopen van goede hardloopschoenen? In dit blog gaan we kijken naar de beste hardloopschoenen voor dames.

Inhoudsopgave

Neutrale of antipronatieschoen kopen?

Voordat we gaan kijken naar de beste hardloopschoenen voor dames, gaan we eerst kijken naar de verschillende soorten schoenen die er zijn. Want als je gaat hardlopen met schoenen die niet aansluiten bij jouw manier van hardlopen, is de kans groot dat je een blessure oploopt. Het is dus belangrijk dat je weet hoe je voeten bewegen en landen en hardloopschoenen kiest die de juiste ondersteuning bieden.

Pronatie is de manier waarop je voet naar binnen rolt om de impact op te vangen van je landing. Deze natuurlijke beweging verschilt van persoon tot persoon. Personen waarbij hun voeten teveel of juist onvoldoende naar binnen rollen, hebben een minder effectieve schokdemping. Daardoor is bij hun de kans op een blessure een stuk groter.

Pronatietypen

Er zijn drie pronatietypen:

  1. Neutraal. De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens naar binnen. Dit om de schok te dempen en het lichaamsgewicht op te vangen. De enkel blijft recht boven de hiel. Bij deze vorm van pronatie heb je geen extra ondersteuning nodig. Bij het kiezen van goede hardloopschoenen, moet je dus voor neutrale hardloopschoenen gaan.
  2. Overpronatie. De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens te veel naar binnen. Er komt veel druk op de binnenkant van de voet te staan. De enkel zakt in naar binnen. Bij deze vorm heb je extra ondersteuning nodig aan de binnenkant van de voeten. Bij het kiezen van goede hardloopschoenen, moet je dus voor antipronatie hardloopschoenen gaan.  
  3. Onderpronatie. De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens niet of weinig naar binnen. Er komt veel druk op de buitenkant van de voet te staan. De enkel valt naar buiten. In principe heb je bij deze vorm van pronatie geen extra ondersteuning nodig, maar wel schoenen met een hoge rotatie stijfheid. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheid om over de buitenkant van de voeten te lopen, minder wordt.
hardlopen dames

Om geen blessures op te lopen is de juiste keuze voor hardloopschoenen essentieel, maar daarnaast is het ook ontzettend belangrijk om je te houden aan de trainingsprincipes. Meer hierover lees je in het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Hardloopschoenen met carbon

De laatste tijd is er veel te doen geweest omtrent de regels voor hardloopschoenen. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan en dat is ook de atletiekunie niet ontgaan. World Athletics besloot een paar maanden geleden om hardloopschoenen en spikes waarop een wereldrecord is gelopen te onderwerpen aan een inspectie.

Sinds vorig jaar gelden er dan ook universele regels voor de schoenen; in de zool mag één carbonplaat zitten en de verende foamlaag mag niet dikker zijn dan een vastgesteld aantal millimeters. Die regels schrijven ook voor dat de schoenen behoren tot een model dat is goedgekeurd door de mondiale bond en voor iedereen beschikbaar is.

Maar waarom worden er tegenwoordig zoveel records gelopen? Dat heeft voornamelijk te maken met de carbonplaat in de schoenen. Carbon is zeer licht van gewicht en is goed bestand tegen impact. Door carbon te combineren met andere materialen geeft het enorm veel energie terug tijdens het hardlopen.

De 5 beste hardloopschoenen voor dames

Dan is het nu tijd om naar de beste hardloopschoenen voor dames te kijken. We kijken niet alleen naar het soort hardloopschoen (neutraal of antipronatie), maar ook naar de demping en de (duurzame) materialen die voor de hardloopschoenen gebruikt zijn. Want hardloopschoenen met demping kunnen zeer prettig zijn, maar ze moeten ook lange tijd mee kunnen.

1. HOKA One One Clifton 8 Women

Hoka One One Clifton 8
Hoka One One Clifton 8

De HOKA ONE ONE Clifton 8 voor dames is een neutrale hardloopschoen. Het vernieuwde mesh bovenwerk is volledig vegan en heeft een optimaal ademend vermogen. Daarnaast ziet de Clifton 8 van HOKA er gestroomlijnd uit.

Het EVA-materiaal in de tussenzool zorgt voor een zacht en comfortabel gevoel en een betere afwikkeling van de voet is te danken aan de inmiddels iconische Meta-Rocker. Je profiteert hierdoor van erg veel loopgemak en een goede demping.

Het strategische aangebrachte High Abrasion Rubber vergroot de duurzaamheid van de hardloopschoen en dankzij de slijtzool profiteer je van veel grip en grondcontact. Het is niet voor niets dat deze schoen behoort tot de beste hardloopschoenen voor dames!

Kenmerken en voordelen:

– Neutrale hardloopschoen

– Verkrijgbaar in meerdere kleuren

– Vegan mesh bovenwerk

– EVA-materiaal

– Meta-Rocker

– High Abrasion Rubber

– Heel Drop: 5 mm – Gewicht: ca. 215 gram

2. Brooks Adrenaline GTS 22 Women

 Brooks hardloopschoen dames
Brooks Adrenaline GTS 22

De Brooks Adrenaline GTS 22 voor dames is een antipronatieschoen, ontworpen voor het lopen van je dagelijkse runs. Het model brengt je lichaam in zijn natuurlijke bewegingspad terwijl overtollige beweging onder controle wordt gehouden.

Daarnaast zorgen de zachtere tussenzool en het gesegmenteerd crashpad voor een betere doorstroming van de landing naar de afzet. Voor deze 22e variant is er DNA LOFT gebruikt om de gehele tussenzool te vormen. De vereenvoudigde tussenzoolconstructie zorgt voor meer naadloze overgangen.

Kenmerken en voordelen:

– Antipronatieschoen
– Meer strategisch gebruik van 3D Fit Print-technologie
– DNA LOFT vormt nu de gehele tussenzool
– 3D Fit Print in het zadel
– Heel Drop: 12 mm
– Gewicht: 255 gram

3. Adidas Ultraboost 22 Women

\Adidas hardloopschoen voor dames
Adidas Ultraboost 22

De adidas Ultraboost 22 voor dames is een neutrale allround hardloopschoen. De schoen is perfect voor je dagelijkse hardlooptrainingen en geeft je de perfecte balans tussen demping, energieteruggave en responsiviteit.

Het bovenwerk van de Ultraboost 22 bestaat net zoals bij de voorganger uit Primeknit materiaal. De schoen geeft een sokachtig gevoel en sluit naadloos aan. De iconische Ultraboost-hielconstructie is wederom toegepast in de schoen. De constructie is zo geplaatst op de hiel om de achillespees op een natuurlijke manier te laten bewegen en de voet goed op de plaats te houden.

De tussenzool van de Ultraboost 22 is wederom opvallend dikker. De Boost-tussenzool zorgt voor een hoge energieteruggave en dankzij het Linear Energy Push systeem is de midden en voorvoet iets stijver. De strategische geplaatste groeven van de slijtzool zorgen voor een zachter grondcontact tijdens de landing en een betere afwikkeling naar de voorvoet.

Kenmerken en voordelen:

– Neutrale hardloopschoen
– Stretchweb buitenzool met Continental ™ Rubber
– Ondersteunende hielkap
– Primeblue
– Primeknit + bovenwerk
– Boost tussenzool
– Heel Drop: 10 mm
– Gewicht: 333 gram

4. New Balance FuelCell EnergyStreak Women

new balance hardloopschoen dames
New Balance FuelCell EnergyStreak

De New Balance FuelCell EnergyStreak voor dames is een neutrale hardloopschoen. Dankzij de FuelCell-middenzool over de volledige lengte levert deze hardloopschoen het hoogste energierendement van het merk.

Je loopt met superieure tractie door de geribbelde rubberen buitenzool en door de lage offset van 6 millimeter loop je met veel grondcontact. Stap na stap ervaar je een veerkrachtig, explosief en snel gevoel.

Kenmerken en voordelen:

– Neutrale hardloopschoen
– FuelCell-middenzool over de volledige lengte
– Geribbelde rubberen buitenzool voor superieure tractie
– Offset: 6 mm

5. ASICS GEL-Pulse 13 Women

ASICS GEL-Pulse 13
ASICS GEL-Pulse 13 Women

De ASICS GEL-Pulse 13 voor dames is een neutrale hardloopschoen, ontworpen voor het lopen van allround hardlooprondjes. Het model zorgt voor de nodige demping die je nodig hebt om je geest gefocust te houden op je training.

De geherstructureerde AMPLIFOAM ™ -demping en GEL ™ -technologie voor een zachte maar responsieve pas. Het bovenwerk van mesh verbetert de luchtstroom en houdt je voeten koel en fris. De iconische GEL® demping en AMPLIFOAM ™ werken onder je voeten samen voor veel zachtheid.

Kenmerken en voordelen:

– Neutrale hardloopschoen

– Beschikbaar in meerdere kleuren

– Bovenwerk van mesh

– AMPLIFOAM ™ -demping

– GEL ™ -technologie

– GUIDANCE LINE ™ -technologie

– Heel Drop: 10 mm

– Gewicht: 250 gram

De beste hardloopschoenen voor dames

De meeste blessures bij het hardlopen worden opgelopen door de verkeerde hardloopschoenen. Klachten die je na verloop van tijd krijgt aan je knie, kunnen vaak herleid worden naar de landing tijdens het hardlopen. Dat geldt ook voor andere veel voorkomende blessures of ‘pijntjes’ bij het hardlopen, zoals rugpijn, last van een enkel of zelfs hoofdpijn.

Zorg er dus voor dat je de juiste keuze maakt met je hardloopschoenen en de kilometers ook rustig opbouwt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.