De belangrijkste vitamines voor je gezondheid

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
vitamines

We weten allemaal dat vitamines belangrijk voor ons zijn. Maar als je aan iemand zou vragen waarom de verschillende vitamines zo goed voor ons zijn en wat vitamines dan precies doen in ons lichaam, blijft het antwoord vaak beperkt.

En dat is eigenlijk vreemd als je weet hoe belangrijk alle vitamines voor ons zijn. Als je te weinig vitaminen binnen krijgt, kan dat voor behoorlijke gezondheidsproblemen zorgen. Daarom is het belangrijk om te weten wat de verschillende vitaminen precies doen.

Elke vitamine heeft haar eigen functie in ons lichaam. Daarom is het niet alleen belangrijk, maar ook noodzakelijk om alle vitamines in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. In dit blog ‘De belangrijkste vitamines voor je gezondheid’ gaan we de volgende vragen beantwoorden:

Waar zijn vitamines goed voor?
Welke vitamines heb ik nodig? Welke vitamines zijn er?
Hoeveel vitamines heb ik nodig?
Welke functies hebben de verschillende vitamines?
Wanneer heb ik extra vitamines nodig?
Welke vitamines zijn goed voor je energie?
Welke vitamines en mineralen moet ik nemen tijdens mijn zwangerschap?

Inhoudsopgave

Waar zijn vitamines goed voor?

Over het algemeen zijn vitamines goed voor de gezondheid, groei en ontwikkeling. Maar wat doen vitamines dan precies met onze gezondheid? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moeten we kijken naar de verschillende soorten vitamines die er zijn.

Dat komt doordat elke soort vitamine haar eigen functie(s) heeft. Het is daarom raadzaam om te kijken welke vitamines er allemaal zijn en welke functie(s) de verschillende soorten vitamines hebben.

Je kunt dus geen lijstje maken met de belangrijkste vitamines, omdat ze allemaal even belangrijk zijn. Ze hebben allemaal hun eigen functies.

Welke vitamines heb ik nodig? Welke vitamines zijn er?

In totaal zijn er 13 verschillende soorten vitamines. Deze vitamines kun je onderverdelen in vitamines die in vet oplosbaar zijn en vitamines die in water oplosbaar zijn. Dit heeft dus weer te maken met hoe je de verschillende soorten vitamines binnen kunt krijgen via voeding of supplementen.

Er zijn een aantal vitamines die alleen in vet oplosbaar zijn. Dat betekent dus dat vet in je voeding nooit mag ontbreken, omdat je anders een vitaminetekort kunt krijgen met hele nadelige gevolgen voor je gezondheid.

Er zijn meerdere diëten op de markt die het gebruik van vetten in de voeding tot een minimum beperken, waardoor je te weinig vitamines binnen krijgt. Dit kan dus zelfs gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Wil je gezond afvallen, lees dan het blog ‘wat is gezonde voeding om af te vallen’.

In vet oplosbare vitamines

  • A
  • D
  • E
  • K

In water oplosbare vitamines

  • Thiamine (B1)
  • Riboflavine (B2)
  • Niacine (B3)
  • Pantotheenzuur (B5)
  • Vitamine B6
  • Biotine (B8)
  • Foliumzuur (B11)
  • Vitamine B12
  • Vitamine C

Welke functies hebben de verschillende vitamines?

Nu we weten welke vitamines er allemaal zijn, gaan we per vitamine kijken welke functie(s) ze in ons lichaam hebben. Daarnaast kijken we per vitamine in welke producten deze vitamine voornamelijk voorkomen. Hiervoor hebben we het Voedingscentrum geraadpleegd. Zoals eerder al vermeld kunnen we niet spreken van ‘de belangrijkste vitamines’ dus ze komen allemaal aan bod!

Vitamine A

Wat doet vitamine A?

  • Goede werking van het immuunsysteem
  • Normale groei
  • Gezond houden van de huid
  • Goede werking van je ogen
belangrijkste vitamines

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A zit voornamelijk in vlees, vis, melkproducten, ei, margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Vitamine D

Wat doet vitamine D?

  • Behoud van sterke botten en tanden
  • Goede werking van de spieren
  • Opname van calcium uit de voeding

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D zit voornamelijk in vette vis, vlees, ei margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Vitamine E

Wat doet vitamine E?

  • Werkt als antioxidant

Waar zit vitamine E in?

Vitamine E zit voornamelijk in zonnebloemolie, margarine, halvarine, bak- en braadproducten, noten en zaden.

Vitamine K

Wat doet vitamine K?

Goede bloedstolling
Behoud van sterke botten

Waar zit vitamine K in?

Vitamine K zit voornamelijk in groene bladgroente, kwark, kaas, vlees en ei.

Vitamine B1 (Thiamine)

Wat doet vitamine B1 (thiamine)?

  • Vrijmaken van energie uit de voeding
  • Goede werking van de hartspier, het zenuwstelsel en de hersenen

Waar zit vitamine B1 in?

Vitamine B1 zit voornamelijk in graanproducten, brood, aardappelen, vlees, groente en melkproducten.

Vitamine B2 (Riboflavine)

Wat doet vitamine B2 (riboflavine)?

  • Vrijmaken van energie uit de voeding
  • Gezond houden van de huid

Waar zit vitamine B2 in?

Vitamine B2 zit voornamelijk in melkproducten, vlees, groente, fruit, aardappelen, brood en graanproducten.

Vitamine B3 (Niacine)

Vitamine C

Wat doet vitamine B3 (niacine)?

  • Vrijmaken van energie uit de voeding
  • Gezond houden van de huid
  • Goede werking van het zenuwstelsel en de hersenen

Waar zit vitamine B3 in?

Vitamine B3 zit voornamelijk in vlees, vis, volkoren graanproducten, aardappelen en groente.

Vitamine B5 (Pantotheenzuur)

Wat doet vitamine B5 (pantotheenzuur)?

  • Vrijmaken van energie uit de voeding

Waar zit vitamine B5 in?

Vitamine B5 zit voornamelijk in vlees ei, volkoren producten, peulvruchten, melkproducten, groente en fruit.

Vitamine B6

Wat doet vitamine B6?

  • De opbouw en afbraak van aminozuren (een aantal aminozuren samen vormen een bepaald eiwit in je lichaam)
  • Regelen van de werking van bepaalde hormonen
  • Is nodig voor groei
  • Goede werking van het afweersysteem en het zenuwstelsel

Waar zit vitamine B6 in?

Vitamine B6 zit voornamelijk in vlees, vis, ei, noten, brood, graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente en melkproducten.

Vitamine B8 (Biotine)

Wat doet vitamine B8 (biotine)?

  • Vrijmaken van energie uit de voeding
  • Behoud van een normale huid en normaal haar
  • Normale werking van het zenuwstelsel

Waar zit vitamine B8 in?

Vitamine B8 zit voornamelijk in ei, lever, noten, pinda’s en melk.

Vitamine B

Vitamine B11 (Foliumzuur)

Wat doet vitamine B11 (foliumzuur)?

  • Groei en goede werking van het lichaam
  • Draagt bij aan aanmaak van witte en rode bloedcellen
  • Verkleint de kans op geboorteafwijkingen

Waar zit vitamine B11 in?

Vitamine B11 zit voornamelijk in groene groente, volkorenproducten, brood, vlees en melkproducten.

Vitamine B12 (Cobalamine)

Wat doet vitamine B12 (cobalamine)?

  • Aanmaak van rode bloedcellen
  • Goede werking van het zenuwstelsel

Waar zit vitamine B12 in?

Vitamine B12 zit voornamelijk in vlees, vis, ei en melkproducten.

Vitamine C

Wat doet vitamine C?

  • Werkt als antioxidant
  • In stand houden van de weerstand

Waar zit vitamine C in?

Vitamine C zit voornamelijk in fruit, groente en aardappelen.

Hoeveel vitamines heb ik nodig?

Nu we gelezen hebben welke vitamines je allemaal nodig hebt, gaan we nu kijken naar de hoeveelheid vitamines die je dagelijks binnen moet krijgen. Hiervoor maken we gebruik van de schema’s afkomstig van de Gezondheidsraad. Hoeveel vitamines heb je dagelijks nodig?

de belangrijkste vitamines
belangrijkste vitamines

Wanneer heb je extra vitamines nodig?

In principe krijg je niet zomaar teveel vitamines binnen of een vitaminetekort. Dat komt doordat de vitamines die in water oplosbaar zijn, het lichaam niet of nauwelijks kan opslaan (behalve vitamine B12).

Mocht je dus teveel vitamines binnen krijgen, zullen deze je lichaam gewoon via de urine verlaten.

Als je voldoende gevarieerd eet volgens de ‘Schijf van Vijf’ en voldoende wordt blootgesteld aan zonlicht (aanmaak vitamine D), krijg je ook voldoende vitamines binnen.

Toch zijn er (leeftijds)groepen die van sommige vitamines te weinig binnen krijgen en waarbij vitaminesupplementen worden geadviseerd.  

  • Baby’s (tot 3 maanden) die borstvoeding krijgen: tekort aan vitamine K;
  • Kinderen (0-3 jaar): tekort aan vitamine D;
  • Vrouwen tussen de 4-49 jaar met een donkere (getinte) huidskleur of overdag niet veel in de zon: tekort aan vitamine D;
  • De vrouwen vanaf 50 jaar: tekort aan vitamine D;
  • Vrouwen die zwanger willen worden en in de eerste 10 weken van de zwangerschap: tekort aan foliumzuur;
  • De vrouwen die zwanger zijn: tekort aan vitamine D;
  • Mannen tussen de 4-69 jaar met een donkere (getinte) huidskleur of overdag niet veel in de zon: tekort aan vitamine D;
  • Mannen vanaf 70 jaar; tekort aan vitamine D.

Welke vitamines zijn goed voor je energie?

Als je gaat kijken naar de functies van de verschillende soorten vitamines, zie je dat sommige vitamines bijdragen aan het vrijmaken van energie in je lichaam. De belangrijkste vitamines die goed zijn voor je energie, zijn de volgende:
Vitamine B1, B2, B3, B5 en B8

Deze vitamines dragen eraan bij dat de energieleverende voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) kunnen worden omgezet in energie.

Vitamines en mineralen zwangerschap

Moet je extra vitamines slikken tijdens de zwangerschap? Als we gaan kijken naar het advies vanuit het Voedingscentrum, zien we het volgende:

Als je zwanger bent krijg je het advies foliumzuur (400 microgram per dag) en vitamine D (10 microgram per dag) te slikken. Daarnaast is gezond en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf belangrijk. Een multivitamine-supplement is dan niet nodig.

Soms kan het nodig zijn nog meer supplementen te slikken. Als je te weinig calcium, jodium of visvetzuren binnenkrijgt. Probeer dan meer te eten van de producten waar deze voedingsstoffen in zitten. Als dat niet lukt is het advies een supplement te nemen. Let er goed op dat je kiest voor een supplement waarin genoeg zit van de voedingsstoffen die je nodig hebt.

Vitamines voor vegetariërs

Heel veel vitamines kunnen we terugvinden in vlees, vis en melkproducten. Als je deze producten niet eet is het belangrijk om deze producten te vervangen door andere producten met voldoende ijzer, eiwit, vitamine B1 en vitamine B12.

Mocht je dit niet lukken, wordt een supplement aangeraden. Vitamine B12 komt daarnaast alleen voor in dierlijke producten. Mensen die weinig dierlijke producten nemen en veganisten doen er daarom goed aan vitamine B12-supplementen te slikken.

De belangrijkste vitamines

Zoals je hebt gelezen heeft elke vitamine haar eigen functies. Je kunt dus niet spreken van ‘de belangrijkste vitamines’. Wel is het raadzaam om te kijken of je een gezond voedingspatroon aanhoudt, waardoor je alle vitamines in de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

Zit je in een leeftijdsgroep die te weinig vitamines binnen krijgt, kun je kiezen voor een vitaminesupplement.  

Het hele assortiment aan vitamines!

Klik hier voor de beste prijzen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.