De beste buikspier apparaten

Gemiddelde leestijd: 19 minuten
de beste buikspier apparaten

Het zonnetje komt steeds vaker tevoorschijn en daarmee gaan ook de temperaturen steeds verder omhoog. Nog even en we kunnen eindelijk weer in een T-shirt naar buiten of zelfs rond paraderen in onze zwembroek of bikini op het strand.

En dan is wel zo fijn dat onze buik weer wat strakker is. Want laten we eerlijk zijn, er is werk aan de winkel! Het vele thuis zitten vanwege de corona-maatregelen heeft ons geen goed gedaan. Er zijn wat extra kilootjes bij gekomen en het wordt nu tijd om daar weer vanaf te komen. En wie wilt dat nu niet, een strakkere buik? Maar dan moeten we wel aan de slag!

Uiteraard willen we een mooiere en strakkere buik zo snel mogelijk realiseren. Met dit blog gaan we jou daarmee helpen. We gaan kijken naar de beste buikspier apparaten voor thuis, zodat je lekker aan de slag kan gaan wanneer jij dat wilt!

Inhoudsopgave

Waarom een buikspier apparaat kopen?

Buikspieren zijn essentieel tijdens het bewegen en sporten. Bij bijna elke oefening of beweging spelen de buikspieren wel een rol van betekenis. Dit komt omdat de buikspieren de grootste groep spieren zijn in de kern ofwel core van ons lichaam.

Daardoor is het heel belangrijk om je buikspieren goed te trainen. Ze ondersteunen zowel het onderlichaam als het bovenlichaam en zijn tevens belangrijk bij draaiende en explosieve bewegingen. Daarnaast geven de buikspieren ook ondersteuning aan de rugspieren wat weer een goede rompstabiliteit creëert.

Het is dus belangrijk dat de buik- en rugspieren in balans zijn. Daarom is het raadzaam dat wanneer je buikspieren gaat trainen, ook denkt aan het trainen van je rugspieren.

Buikspierapparaten kunnen je helpen bij het creëren van sterke buikspieren en daarmee ook een plattere buik. Door gebruik te maken van een goede buikspierapparaat voor thuis, kun je trainen wanneer en waar jij dat wilt zonder een duur fitness abonnement aan te schaffen.

Voordelen buikspier apparaten voor thuis

Goede buikspierapparaten helpen je om een strakke buik te realiseren zonder rug- en nekklachten. Zo zijn er buikspierapparaten waarbij je rug wordt ondersteund door rollers, terwijl je de oefeningen uitvoert.

Ook zijn er buikspierbanken waarbij je de buikspieren met jouw eigen lichaamsgewicht traint. Deze buikspierbank heeft een negatieve hoek waardoor je de buikspieren maximaal oprekt. Hierdoor kan de gehele range of motion benut worden, wat zorgt voor een optimale training.

Het grote voordeel bij het trainen met een buikspierbank is dat als je zwaarder wilt trainen, je ook gebruik kunt maken van gewichten (dumbbells) of bijvoorbeeld een medicine ball. Als je dat doet, zorg er dan wel voor dat je dit rustig opbouwt. Lees hier meer over in het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Een ander attribuut om je buikspieren mee te trainen is een Ab Wheel (buikspierwiel).  Een ab wheel heeft vele benamingen. Het wordt ook wel een trainingswiel, buikspier roller, ab roller of ab wheel roller genoemd.

Een ab wheel bestaat uit een wiel met daaraan twee handvatten, zodat je het materiaal goed vast kan houden. Hiermee train je naast de buikspieren ook de rug, schouders en armen mee. Deze spiergroepen moeten tijdens de oefening met het buikspierwiel leren samenwerken.

Al deze apparaten kun je thuis gebruiken. Zo ben je niet afhankelijk van sportscholen met vaste openings- en sluitingstijden. Jij bepaalt wanneer, wat en hoe je traint. Veel buikspierapparaten nemen weinig plek in omdat ze inklapbaar zijn, zodat je ook niet een hele ruimte moet ‘opofferen’ om te kunnen trainen.

Buikspier apparaten kopen

Waar moet je nu op letten bij het kopen van een buikspierapparaat? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je voor jezelf nagaan wat het beste bij jou past. Vind je het fijn dat je rug en nek worden ondersteund tijdens de buikspieroefeningen, kun je het beste kiezen voor een buikspierapparaat met ondersteuning door middel van rollers.

Wil je naast je buikspieren tegelijkertijd ook je rug, schouders en armen meetrainen, kun je er juist voor kiezen om voor een buikspierbank of ab wheel te gaan. Uiteindelijk draait het natuurlijk niet alleen om het apparaat, maar om de buikspieroefeningen die je uitvoert. Lees hiervoor het blog ‘De beste buikspieroefeningen voor thuis.’

Veel fitnessbanken zijn tegenwoordig multifunctioneel. Hierdoor kun je meerdere spiergroepen trainen omdat je ook meerdere oefeningen kunt uitvoeren. Ben je van plan om niet alleen aan je buikspieren te werken, maar ook de rest van je lichaam mee te pakken? Dan is het raadzaam om te kijken naar multifunctionele banken.

De 5 beste buikspier apparaten

Nu je weet waar je op moet letten bij het kopen van een buikspierapparaat, gaan we nu kijken naar de 5 beste buikspierapparaten voor thuis. Thuis trainen levert een hoop voordelen op. Zo bepaal je zelf wanneer je aan de slag gaat en kost het je geen extra tijd om naar de sportschool te gaan. Daarnaast hoef je niet op iemand anders te wachten en kun je gelijk aan de slag!

We laten verschillende buikspier apparaten de revue passeren, zodat er altijd iets voor jou bij zit. We kijken naar de verschillende mogelijkheden en het gebruiksgemak.

1. Buikspierbank (opklapbaar)

de beste buikspier apparaten

Deze buikspierbank is het perfecte apparaat om de buikspieren mee aan te pakken. Het fijne van deze bank is dat je hem eenvoudig kunt verstellen (10 standen) en op kunt vouwen.

Ouderwetse sit-ups, ze zijn simpelweg niet te vervangen door trucjes, zalfjes of pilletjes. Op deze buikspierbank kun je je buikspieren en heupen op de klassieke manier trainen, totdat ze goed ‘branden’.

Je kunt de hoek waaronder je traint aanpassen, zodat je niet meteen op de allerschuinste stand aan de slag hoeft met je sit-ups. De buikspierbank is eenvoudig op te bergen, direct na je training zet je hem uit het zicht, gewoon achter het gordijn, in de gangkast of onder je bed. Wel zo fijn, je fitness apparatuur hoeft immers niet je hele interieur te overschaduwen.

De belangrijkste kenmerken van de E-Serie Sit Up Bench in een oogopslag:

  • Zitting en rugleuning bekleed met zacht imitatieleer
  • Maximale belastbaarheid: tot 120 kg
  • De bekleding is verstelbaar en bekleed met kunstleder
  • Antislip voetjes
  • Afmetingen (LxBxH): 121 x 31 x 48 cm
  • Zitkussen (LxB): 91 x 26 cm

2. Sit-up buikspierbank

beste buikspier apparaten

Deze bank is geschikt om thuis de buikspieren aan te pakken. Op de bank zit een boksbal gemonteerd en 2 kabels om oefeningen te kunnen verzwaren. De bank is belastbaar tot 200kg. De bank is opklapbaar en dus gemakkelijk op te bergen.

De vorm van deze bank loopt licht gebogen zodat de oefeningen qua techniek gemakkelijker uit te voeren zijn en alle buikspieren volledig aangepakt kunnen worden. Daarnaast is de bank voorzien van 2 handige kabels waarmee de oefeningen gemakkelijk verzwaard kunnen worden! Ook is de voetensteun verstelbaar in 7 hoogtes zodat iedereen de bank naar eigen wens kan instellen.

In het kort:

  • Combinatie van sit up bank, boksbal en 2 katrollen om verschillende spiergroepen te trainen
  • Gemakkelijk op te vouwen
  • 7-standen hoogteverstelling voor individuele training: de hoogte van de bank kan worden ingesteld van 47 cm tot 62 cm
  • Totale afmetingen: ca. 146-154 x 61 x 57-75 cm (LxBxH)
  • Afmetingen kussen: 120 x 28 x 4 cm (LxBxH)
  • Belastbaarheid: 200 kg
  • Eigen gewicht: 11 kg

Bovendien krijg je er een boksbal bij die aan de bovenkant van de bank te monteren is. Zo is het mogelijk om na elke sit-up een sterke klap uit de delen om de training nog intensiever te maken of om tegelijkertijd aan je bokstechniek te werken.

3. Multifunctionele buikspier- en halterbank

buikspier- en halterbank

Deze multifunctionele fitnessbank is van sportschoolkwaliteit. De bank is zeer stabiel en geschikt om je buikspieren, schouders en borstspieren te trainen. Perfect voor situps, incline of normaal ‘banken’. De rugleuning is verstelbaar in 8 posities en maximaal belastbaar tot 150 kg.

De buik- en rugspier in het zwart – de gegevens in één oogopslag:

  • 9-voudig verstelbare rugleuning van 30° – 60°
  • Ongecompliceerde bediening dankzij snelvergrendelingsbouten
  • Rubberen, vloerbeschermende voetjes voor een stevige stand
  • Eigen gewicht 20 kg
  • Maximaal draagvermogen 200 kg
  • Maximaal draagvermogen van de rugleuning 150kg
  • Kleur zwart / rood
  • Montage-instructies inbegrepen
  • Afmetingen (lengte x breedte x hoogte)
  • compleet 138 x 55 x 20 – 100 cm
  • Rugleuningkussen 83 x 38 x 4,5 cm
  • Zitkussen 39 x 37 x 4,5 cm

Overigens: om de Multibank voor haltertraining te gebruiken, voegt u gewoon een aparte halterstandaard toe.

Wie fanatiek traint, weet waar we het over hebben met termen als incline en decline banken: bij het bankdrukken of dumbell pressen met de rugleuning schuin omhoog (incline), benadruk je meer de bovenkant van de borstspieren. Ga je juist decline op de bank liggen (met je hoofd lager dan je middel), dan ‘pak je’ meer de onderkant van je borst. Deze multifunctionele bank biedt beide mogelijkheden, want de rugleuning is in te stellen in maar liefst acht verschillende standen.

De bank is in decline positie perfect te gebruiken voor het doen van sit ups en dat komt goed uit, want een bovenlijf met een strakke borstpartij, mag natuurlijk niet ontsierd worden door een flabberige buik of een one pack op de plaats waar je blokken horen te zitten!

4. Gyronetics Hyperextensie bank (Inklapbaar)

hyperextensie bank

Deze Hyperextensie Bank van Gyronetics is geschikt voor het trainen van de corespieren (rug en buik). Het apparaat weegt 9 kg en is belastbaar tot 120 kg. De kleur is zwart / grijs en hij is volledig inklapbaar en dus makkelijk op te bergen.

Met deze hyperextensie bank (inklapbaar), kun je je rugspieren en in het bijzonder de onderrugspieren trainen door middel van hyperextensies. Met deze oefening, die door veel mensen vaak wordt genegeerd (de onderrugspieren zijn immers geen ‘strandspieren’!), train je met name de erector spinae spiergroep, welke je in staat stelt om je rug te rechten.

Ook de overige corespieren werken mee tijdens deze oefening: je traint er dus ook je buikspieren mee en de spieren in het midden van de rug.

Hyperextensies zijn een perfecte oefening om bijvoorbeeld aan het begin van je workout te doen, je warmt er zo op een veilige manier je core mee op. Als je eenmaal in staat bent om 15 herhalingen te doen, kun je de oefening uitdagender maken door een gewicht vast te houden tijdens de uitvoering.

Eigenschappen:

  • Lengte van 97 cm, een breedte van 49 cm en een hoogte van 83 cm
  • Ontworpen voor een maximaal draagvermogen van 120 kg
  • Eigen gewicht van 8,5 kg
  • Kan gemakkelijk en plaatsbesparend worden opgevouwen
  • Ideaal voor een lichaamslengte tot 185 cm
  • Kan ergonomisch worden ingesteld
  • 3-voudig in hoogte verstelbare beensteunen
  • 5-voudig in hoogte verstelbaar kussen
  • Is uitgerust met zachte, verstelbare beensteunen
  • Afmetingen bekleding (LxBxH): 44 x 29 x 4,5-7 cm
  • Staat stabiel op anti-slip voetjes
  • Wordt bevestigd met snelsluitingen
  • Kleur is donkergrijs / zwart
  • Afmetingen (LxBxH): 97 x 49 x 76-87 cm

5. Inklapbare Buik- En Rugtrainer

inklapbare buik- en rugtrainer

Dit apparaat is ideaal om de corespieren te trainen. Het is verstelbaar in 5 standen, zodat iedereen hem naar wens kan aanpassen. Breng je gehele lichaam in balans met deze speciaal ontwikkelde coretrainer.

Met deze Inklapbare Buik- En Rugtrainer, kun je je rugspieren en in het bijzonder de onderrugspieren trainen door middel van hyperextensies. Met deze oefening, die door veel mensen vaak wordt genegeerd (de onderrugspieren zijn immers geen ‘strandspieren’!), train je met name de erector spinae spiergroep, die je in staat stelt om je rug te rechten. Ook de overige corespieren werken mee tijdens deze oefening: je traint er dus ook je buikspieren mee en de spieren in het midden van de rug.

Het appraat in het kort:

  • 5 standen verstelbaar
  • Kleur: Wit
  • Min/max lichaamslengte: 160 / 200 cm
  • Afmetingen (lengte x breedte x hoogte) compleet: 98 x 49 x 71-79 cm
  • Stabiele handgrepen: 76,5 cm
  • Afmetingen bekleding: 45 x 30 x 4,5 – 7 cm
  • Afmetingen in opgevouwen toestand: 124 x 76,5 x 36 cm
  • Maximale belasting: 120 kg
  • Eigen gewicht: 10 kg
  • Antislip voetjes
  • Ruimtebesparend ontwerp / opvouwbaar dankzij snelspansysteem
  • Bekleding rugleuning met robuuste kunstlederen bekleding

De beste buikspier apparaten

Zoals je hebt gelezen zijn er veel verschillende buikspierapparaten op de markt. Hierdoor is het soms lastig om te bepalen wat de beste buikspierapparaat voor jou is. Ben je van plan om naast buikspieroefeningen ook andere oefeningen te doen, kun je het beste kiezen voor een multifunctioneel apparaat.

Een voorbeeld hiervan is de buikspier- en halterbank (nummer 3 hierboven). Hierdoor ben je in staat om volledige work-outs voor je hele lichaam te kunnen uitvoeren. Met nog een paar losse gewichten (dumbbells, kettlebells of medecine ballen) kun je de trainingen ook nog verzwaren. Hierdoor ben je in staat om op elk niveau te kunnen trainen.

Om te bepalen wat de beste buikspier apparaten zijn, is het dus raadzaam om voor jezelf te bepalen wat je allemaal wilt trainen. Ben je van plan om echt alleen maar te werken aan je buikspieren, kun je ook kiezen voor alleen een Ab-Wheel. Zo ben je weinig geld kwijt, maar creëer je gegarandeerd sterke buikspieren. Wil je graag sportief uitgedaagd worden, bekijk dan ook onze sport challenges

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.