De beste fitnessmaterialen voor thuis

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
de beste fitnessmaterialen voor thuis

Nog 15 push-ups en dan zit de training er weer op. Het was weer een goede, pittige training en heb nu wel een lekker bakje koffie verdiend! Sinds een aantal maanden train ik thuis en heb mijn dure fitnessabonnement opgezegd.

Daar heb ik tot op heden nog geen moment spijt van gehad. Want je kunt alle spiergroepen met een aantal materialen perfect thuis trainen. Maar welke fitnessmaterialen zijn het meest geschikt om thuis te kunnen trainen en waar moet je op letten bij de aanschaf van fitnessmaterialen? In dit blog gaan we deze vragen beantwoorden.

Inhoudsopgave

Waarom thuis trainen?

We kiezen er vaak voor om naar de sportschool te gaan en daar te werken aan ons lichaam. We voelen ons dan verbonden met de anderen om ons heen en het creëert een soort groepsgevoel omdat we allemaal hetzelfde doel hebben: sterker en fitter worden!

Maar om sterker en fitter te worden heb je de sportschool helemaal niet nodig. Sterker nog, veel fitnessapparaten creëren een onnatuurlijke houding wat zelfs slecht voor je is. Bij veel fitnessapparaten kan namelijk het gewicht alleen recht omhoog of omlaag en is er geen ruimte voor speling.

Dit creëert een onnatuurlijke houding wat weer een negatieve impact heeft op je gewrichten. Je zet je spieren pas echt aan het werk als je het gewicht moet ‘bijsturen’ en daardoor zijn losse gewichten, zoals dumbbells en kettlebells, veel beter voor je trainingen.

Een ander voordeel van thuis trainen is dat je zelf de juiste sfeer kunt creëren. Richt een kamer, garage, overkapping of deel van een kamer in zoals jij het wilt hebben. Zet daarbij de muziek op die jij prettig vindt om te trainen en ga aan de slag!   

Uiteraard scheelt het je ook veel tijd om thuis te trainen. Je hoeft niet eerst nog op de fiets te springen of in je auto te stappen en nog een stuk te reizen. Daarnaast kun je thuis trainen wanneer je maar wilt en ben je niet gebonden aan bepaalde sluitingstijden.

Genoeg voordelen dus om thuis te trainen. Dan gaan we nu kijken welke fitnessmaterialen je het beste kunt gebruiken om thuis te trainen.

De beste fitnessmaterialen voor thuis

Er zijn een aantal fitnessmaterialen die niet kunnen ontbreken in je home gym. Fitnessmaterialen die je voor meerdere oefeningen kunt gebruiken en waarbij je meerdere spiergroepen kunt trainen. Wil je weten wat de beste fitnessoefeningen voor thuis zijn, lees dan ook het blog ‘Thuis fit worden. De beste fitness oefeningen voor thuis.’

1. Dumbbells

fitnessmaterialen voor thuis

Dumbbells behoren zonder twijfel bij de beste fitnessmaterialen voor thuis! Het grote voordeel van dumbbells is dat je er ongelooflijk veel oefeningen mee kunt doen. Je kunt volledige trainingen afwerken met alleen een set dumbbells. Het trainen met dumbbells levert veel voordelen op.

Behalve het trainen van je spieren, train je ook je balans en coördinatie. Dat komt doordat je evenwichtspunt continu verandert en je lichaam (core) dit gaat compenseren. Bij het kopen van dumbbells is het verstandig om te kiezen voor een set met een instelbaar gewicht. Zo kun je niet alleen het aantal kilo’s vergroten om zwaarder te trainen, je kunt de set dan ook gebruiken om andere spiergroepen te trainen die juist meer of minder kilo’s vereisen.   

2. Kettlebells

kettlebell

Ook met een kettlebell train je je balans en coördinatie. Dat is namelijk het grote voordeel van het trainen met losse gewichten. Het grote voordeel van het trainen met een kettlebell is dat je hiermee ideaal je core kunt trainen. Je core bestaat uit alle spieren die zich in je romp bevinden. Dit zijn dus je buikspieren, schuine buikspieren (obliques), onderrug en middenrug.

Je kunt met het trainen van kettlebells zowel werken aan je conditie als aan het sterker maken van je lichaam. Door meerdere herhalingen met een lager gewicht zal je merken dat je conditie heel snel verbeterd. Lees voor de beste kettlebell oefeningen het blog ‘De beste oefeningen met kettlebells.’

3. Curlstang met gewichten

fitnessmaterialen voor thuis

Een curlset is ideaal om je hele bovenlichaam mee te trainen. Vooral de biceps en triceps kunnen zeer gericht geïsoleerd worden. Eén van de meest populaire oefeningen die met een curlstang kan worden uitgevoerd is de upright row. Hiermee train je de trapezius, deltoids en in mindere mate de biceps.

Deze oefening is perfect om het hele bovenlichaam te trainen. Met een curlstang kun je de upright row veiliger uitvoeren dan met een rechte stang, door de unieke schuine positie waarin de handen worden geplaatst.

Naast je bovenlichaam kun je ook je onderlichaam trainen met een curlstang. Zo kun je er namelijk o.a. ook mee squatten of lunges mee uitvoeren. Een curlstang is dus erg veelzijdig en mag eigenlijk niet ontbreken in je home gym!

4. Ab Wheel

Ab Wheel

Een Ab Wheel is perfect om je core mee te trainen en dan vooral je buikspieren. Door het trainen met een ab wheel zorg je ervoor dat je buikspieren optimaal getriggerd worden, omdat deze je rug recht moeten houden.

Niet alleen hou je zo een correcte houding, maar ook train je je buikspieren op de beste manier. Niet alleen train je je buikspieren met de Ab Wheel. Ook je borst, rug, schouders en armen worden flink getraind op deze manier.

Zo heb je een alles in één oefening waarmee je direct je gehele bovenlichaam traint.

5. Balance ball

Balance ball

Een balance ball is ideaal voor het verbeteren van zowel de conditie als het evenwicht en de daarbij behorende core- en gewrichtsstabiliteit. De instabiliteit die de Balance ball creëert, intensiveert trainingsintensiteit en zorgt ervoor dat de diepe spieren ook worden belast door de extra lichaamsspanning.

Of het nu gaat om balans-, kracht-, cardio- of coördinatietraining: een balance ball biedt talloze toepassingen, omdat het zowel aan de vlakke als de gebogen zijde kan worden gebruikt en gemakkelijk met gewichten kan worden gecombineerd.

6. Roeitrainer

roeitrainer

Met een roeitrainer kun je je volledige lichaam trainen. Dat komt doordat de roeibeweging een bewegingsvorm is die uit meerdere fases bestaat. In elke fase worden er weer andere spieren aangesproken. Daarnaast is een roeitrainer ideaal om kracht met conditie te combineren. Ben je benieuwd naar de beste roeitrainers? Lees dan het blog ‘De 7 beste roeitrainers.’

De spieren die je traint met een roeitrainer zijn de beenspieren, buikspieren, rugspieren en de biceps. Een roeitrainer is perfect om te combineren met krachttraining en dus een ideale aanvulling op je fitnessmaterialen voor thuis. Tegenwoordig kunnen de meeste roeitrainers ook worden ingeklapt zodat je niet veel ruimte kwijt bent.

7. Loopband

loopband

Een loopband is een perfect trainingsapparaat voor het verbeteren van je conditie en het trainen van verschillende spiergroepen. Tegenwoordig zijn er veel loopbanden die je kunt inklappen waardoor ze niet veel ruimte meer innemen.

Net als een roeitrainer kun je een loopband perfect combineren met krachttraining. Ideaal om af te vallen en sterker te worden. Bij het kopen van een loopband moet je wel goed letten op de specificaties. Lees hier meer over in het blog ‘De 5 beste loopbanden.’

Elke loopband heeft een maximaal vermogen wat ervoor zorgt dat bepaalde loopbanden niet harder kunnen dan bijvoorbeeld 10 km per uur.

Fitnessmaterialen voor thuis

Zoals je hebt gelezen kent thuis trainen veel voordelen. Met maar een paar fitnessmaterialen kun je thuis aan de slag wanneer jij maar wilt! Om je hierbij te helpen hebben wij elke maand een nieuwe sport challenge. Elke maand weer een nieuwe uitdaging om ervoor te zorgen dat jij fit wordt! Ben je nieuwsgierig en wil je meedoen, bekijk dan al onze sport challenges en doe mee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.