De beste yoga oefeningen

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Na een kwartier ben ik klaar met mijn dagelijkse yoga oefeningen. Ik voel me energiek en ben er weer helemaal klaar voor! Deze dagelijkse yoga sessies zorgen er niet alleen voor dat ik me weer helemaal fit en energiek voel, maar daarnaast ervaar ik ook volledige rust en ontspanning. Door deze yoga oefeningen dagelijks te doen ervaar ik geen stress meer en kan ik me beter focussen.

Yoga wordt steeds populairder en dat is niet voor niets. Yoga biedt ons de mogelijkheid om te kunnen ontspannen en fysiek fit te blijven. Door de vele vormen van yoga kan iedereen er zijn of haar voordeel mee behalen. In dit blog gaan we kijken naar de beste yoga oefeningen voor iedereen!

Inhoudsopgave

Wat is yoga?

Het woord yog betekent eenheid in het Sanskriet (oud-Indiaas). Yoga verenigt lichaam, geest en energie. Hierdoor creëer je een rustige gemoedstoestand. Naast een rustige gemoedstoestand zorgt yoga ook voor een betere fysieke en mentale gezondheid en zelfbewustzijn.

Het is niet voor niets dat yoga steeds populairder wordt. Tegenwoordig is de balans bij veel mensen verstoord. Dit komt door het drukke leven waarin we onze weg proberen te vinden. Niet alleen vraagt ons werk veel van ons, maar ook onze omgeving.

Yoga biedt ons de mogelijkheid om de balans weer terug te vinden en nog meer. Door de verschillende soorten yoga die er tegenwoordig zijn, kun je met yoga ook werken aan je fysieke gezondheid. Veel oefeningen zijn namelijk gebaseerd op het verbeteren van je flexibiliteit. Zie hiervoor de paragraaf ‘verschillende soorten yoga.’

De oefeningen, ook wel Asana’s genoemd, geven kracht en energie en zorgen daarnaast ook voor ontspanning. Na een yogasessie voel je je daarom niet alleen meer ontspannen, maar vooral ook energieker.

Geschiedenis van yoga

Yoga is een oude kunst dat al duizenden jaren wordt beoefend. In de loop der jaren is het in populariteit gestegen als een manier om fit te blijven, in contact te komen met je innerlijke zelf en in balans te komen in een drukke wereld.

Oorspronkelijk is yoga een filosofie die gebaseerd is op het achtvoudige pad zoals beschreven in de yogasutra’s van grondlegger Patanjali.

Dit achtvoudige pad bestaat uit acht onderdelen die je met elkaar moet combineren en toepassen om tot een staat van nirvana (gelukzaligheid) te komen.

Het 8-voudig pad van Yoga bestaat dus uit acht onderdelen die met elkaar geïntegreerd moeten worden. De acht onderdelen zijn:

1.           Yamas
2.           Niyamas
3.           Asana
4.           Pranayama
5.           Pratyahara
6.           Dharana
7.           Dhyana
8.           Samadhi

Wil je meer weten over deze acht onderdelen, lees dan het blog ‘Yoga en mindfulness.’

beste yoga oefeningen

Waarom yoga oefeningen?

Yoga biedt veel voordelen voor je gezondheid. Hieronder sommen we 5 voordelen van yoga op:

  1. Helpt je ontspannen.
    Er zijn veel oefeningen die gebaseerd zijn op de controle van je ademhaling. Hierdoor kun je ontspannen waardoor eventuele stress vermindert of zelfs verdwijnt.
  2. Vergroot je flexibiliteit.
    Tijdens de yoga oefeningen moet je regelmatig stretchen wat de beweeglijkheid vergroot. Je spieren worden flexibeler wat weer ten goede komt van het verminderen van de kans op blessures.
  3. Yoga verlaagt je bloeddruk.
    Yoga kent veel ontspanningsoefeningen die bijdragen aan het verlagen van je bloeddruk. Ook worden je spieren sterker en flexibeler wat ook helpt bij het verlagen van de bloeddruk.
  4. Verbeteren van je balans.
    Zowel fysiek als mentaal helpen de yoga oefeningen om je balans te verbeteren. Naast evenwichtsoefeningen bestaan veel yoga oefeningen uit het creëren van mentale balans door ademhalingsoefeningen.
  5. Helpt je om beter te slapen.
    Yoga helpt je om je gedachten en zintuigen tot rust te brengen. Hierdoor kan je jezelf beter kalmeren en ben je in staat om dingen los te laten. Dit helpt je weer om beter en langer te slapen.

Verschillende soorten yoga

Zoals eerder vermeld zijn er tegenwoordig meerdere soorten yoga. Wees je dus bewust van het doel waarvoor je yoga wilt beoefenen. Wil je meer ontspanning ervaren en in balans komen zal je een ander soort yoga moeten beoefenen dan wanneer je juist fysiek fitter wilt worden. Hieronder sommen we een aantal soorten yoga op:

Rustige vormen van yoga

  • Hatha yoga

Hatha wordt gezien als de basis van yoga. Alle vormen van yoga zijn in meer of mindere mate gebaseerd op deze yoga vorm. In de Hatha yoga zijn er staande, liggende of zittende houdingen. Deze worden vaak als losse houdingen aangeboden. In elke les is er een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

  • Restorative yoga

Dit is een ontspannen vorm van yoga. Het draait namelijk om het volledig tot rust komen. Deze vorm is dus voornamelijk geschikt voor mensen die veel stress ervaren en is daardoor erg populair.

  • Yin yoga

Yin yoga is een passieve vorm van Yoga. Bij Yin Yoga worden zittende of liggende houdingen voor langere tijd aangehouden. Je werkt voornamelijk aan je flexibiliteit.

  • Bikram yoga

Deze vorm staat ook wel bekend als hot yoga. Je beoefent deze yoga in een verwarmde ruimte. Het zijn 2 ademhalingsoefeningen en 26 vaste houdingen in deze les. Doordat het zo warm is, kunnen je spieren zich eerder ontspannen en zo kun je werken aan jouw lenigheid.

Actieve vormen van yoga

  • Power yoga

Dit is een hele intensieve vorm van yoga. In de Power yoga worden intensieve houdingen langer vast gehouden. Wil je dus fysiek fitter worden is dit een perfecte yoga vorm die je kunt beoefenen.

  • Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is een hele actieve vorm van yoga. De ademhaling speelt hierbij een hele belangrijke rol. Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen, die altijd hetzelfde zijn. Elke houding is een voorbereiding op de volgende houding.

  • Vinyasa yoga

Vinyasa yoga is een dynamische/actieve vorm van yoga. In deze vorm volgen de houdingen elkaar vrij snel op, verbonden door de ademhaling. Elke les is vrij actief.

  • Kundalini yoga

In deze yoga vorm zijn de bewegingen vaak erg dynamisch en hangen samen met het ritme van de ademhaling. Het doel van deze vorm van yoga is het ‘wakker maken’ van de Kundalini energie, die rust bij ons staartbeen.

soorten yoga

De beste yoga oefeningen

De oefeningen, ook wel Asana’s genoemd, geven kracht en energie en zorgen daarnaast ook voor ontspanning. Na een Yogasessie voel je je daarom niet alleen meer ontspannen, maar vooral ook energieker. Het is daarom aan te raden om ’s ochtends je yoga oefeningen te doen. Zo heb je er de rest van de dag profijt van.

Hieronder sommen we de beste yoga oefeningen op:

Kapalabhati

Kapalabhati is een ademhalingsoefening die gebruikt wordt om meer energie en een rustig hoofd te creëren.

1. Ga in een ontspannen houding zitten met je rug recht.
2. Leg nu je hand op je onderbuik. Hiermee lokaliseer je de plek waar de buikspieren in beweging gaan komen.
3. Adem in door je neus en trek nu met een snelle beweging je onderbuik in, zodat de lucht uit je longen door je neus naar buiten wordt geduwd. Ontspan je buikspieren onmiddellijk weer, de inademing volgt dan als vanzelf.
4. Herhaal deze beweging in een rustig tempo 10 tot 15 keer.

Trikonasana (triangle oefening)

Dit is een oefening die zorgt voor ontspanning en het verlagen van stress. Daarnaast krijg je meer flexibiliteit.

  1. Ga met je benen uit elkaar staan (iets breder dan heupbreedte). Je linkervoet naar voren en je rechtervoet opzij gericht (45 graden).
  2. Spreid je armen volledig kaarsrecht en kijk naar de toppen van je vingers, over je schouder heen.
  3. Probeer met je rechterarm zo dicht mogelijk bij je voet te komen, terwijl je armen recht blijven. Je neemt 10 rustige ademhalingen.
  4. Vervolgens richt je je rechtervoet naar voren en je linkervoet opzij. Probeer met je linkerarm je linkervoet aan te raken. Je neemt 10 rustige ademhalingen.

Bhujangasana (cobra)

Deze yoga-oefening wordt gebruikt om je rug, schouders en buik- en borstspieren te stretchen. Het heeft de voorkeur om deze oefening op een matje uit te oefenen.

  1. Ga met gestrekte benen op je buik liggen en plaats je handen naast je lichaam.
  2. Adem in en duw je borst van de grond door je armen te strekken. Houd hierbij je schouders laag.
  3. Houd deze houding 10 seconden vast en laat vervolgens je borst weer op het matje rusten.
  4. Herhaal deze oefening 10 keer.

Downward Facing Dog (neerwaartse hond)

Met deze oefening laat je energie door heel je lichaam stromen. Je stretcht de hamstrings, kuiten, schouders en polsen. Daarnaast verbeter je de houding van je ruggengraat.

  1. Ga op je handen en knieën zitten met de knieën een klein stukje uit elkaar recht onder de heupen.
  2. De handen moeten onder de schouders staan, de vingers worden gespreid waarbij de wijsvinger recht vooruit wijst.
  3. Duw vervolgens op een uitademing de billen zo ver mogelijk omhoog en naar achteren. Strek je armen en benen.
  4. Je hoofd is hierbij tussen je armen.
  5. Blijf één tot drie minuten in deze houding staan.
neerwaartse hond

Balasana (kindhouding)

De balasana is een ontspannende yogahouding die rust brengt in het lichaam. Deze yoga oefening ontspant de spieren en stretcht de heupen, dijen en enkels.

  1. Ga op handen en knieën zitten en strek hierbij je tenen zodat de bovenkant van je voeten op de grond ligt.
  2. Zak vervolgens met je billen naar je hielen. Houd hierbij je grote tenen naast elkaar en spreid je knieën zo wijd als je heupen.
  3. Strek je armen uit naar voren met de handpalmen naar beneden wijzend.
  4. Laat je buik en borst op en tussen je bovenbenen rusten en breng je voorhoofd naar de grond.
  5. Duw je billen naar achteren, ontspan je schouders en probeer zoveel mogelijk te zakken.
  6. Adem diep in en uit.
  7. Rust één tot drie minuten in deze houding.
kindhouding

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.