De sport challenge van april 2022

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
sport challenge van april 2022

Daar zijn we weer! We hopen dat jullie ook meegedaan hebben met de vorige sport challenge van maart en dat jullie vol frisse moed en energie ook deze sport challenge gaan volbrengen! Deze sport challenge van april 2022 zal veel vergen van je kracht, uithoudingsvermogen en conditie.

Deze maand hebben we weer een unieke sportuitdaging waarbij je een maand de tijd hebt om deze uitdaging te voltooien. Je kunt wederom kiezen uit drie verschillende niveaus zodat je op je eigen niveau kan trainen.

De sport challenges die we elke maand hebben, zijn thuis uit te voeren zodat je geen duur fitnessabonnement hoeft aan te schaffen en je zelf bepaalt wanneer je de oefeningen uitvoert. Hierdoor is er geen excuus om deze ‘sport challenge 30 days’ niet aan te gaan en zo te werken aan je gezondheid.

Bij een aantal oefeningen heb je kleine fitness materialen nodig zoals een dumbbell, kettlebell, ab wheel, springtouw of een fitnessmatje. Heb je deze materialen niet tot je beschikking, kun je natuurlijk altijd desbetreffende oefening vervangen door een andere oefening die je met alleen je lichaamsgewicht kunt uitvoeren.

Maar voor de meeste oefeningen heb je alleen jezelf nodig. Door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht kun je werken aan je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid en snelheid.

Inhoudsopgave

Waarom elke maand een nieuwe sport challenge?

We weten allemaal dat beweging belangrijk is voor onze vitaliteit en gezondheid. Beweging brengt veel voordelen met zich mee en helpt ons ook fysiek en mentaal sterker te worden. Door te bewegen verkleinen we de kans op ziektes, zoals:

  • Hart- en vaatziekten
  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Depressie
  • Psychische problemen

We verkleinen niet alleen de kans op bepaalde ziektes, maar we zorgen er ook voor dat we vitaler worden. We worden sterker door beweging. Ons uithoudingsvermogen wordt vergroot en ons cardiovasculair wordt verbeterd.

Het cardiovasculair systeem is het hele systeem dat met ons hart en bloedvaten te maken heeft. We maken door beweging ons hart sterker en zorgen ervoor dat ons bloedvatenstelsel optimaal kan functioneren.

Motivatie

Een sport challenge is de perfecte manier om jezelf te motiveren om meer te bewegen. Het stellen van doelen draagt bij aan deze motivatie waardoor het ook makkelijker vol te houden is. Door de verschillende challenges uit te voeren zal je ook sterker worden en een beter uithoudingsvermogen krijgen.

Je kunt de losse oefeningen ook gebruiken om zelf een sport challenge op jouw niveau uit te voeren. Door de oefeningen met elkaar te combineren zijn er talloze trainingen mogelijk, zodat je altijd kan werken aan je gezondheid en vitaliteit.    

Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die thuis uitgevoerd kunnen worden, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Basisvaardigheden algemene fitheid

Met de verschillende sport challenges trainen we de 5 basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Ook in deze sportchallenge van april 2022 trainen we al deze basisvaardigheden met verschillende oefeningen. Ben je in de ene vaardigheid nog niet zo ontwikkeld als in een ander, kun je er natuurlijk voor kiezen om de verschillende oefeningen op verschillende niveaus uit te voeren.

Doordat alle basisvaardigheden belangrijk zijn voor je algemene fitheid, wordt er bij elke sport challenge gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen. Probeer ze dus ook allemaal te doen!

Sport challenges thuis

De sport challenges zijn laagdrempelig zodat iedereen hiermee aan de slag kan gaan. De sport challenges kun je gewoon thuis uitvoeren wanneer jij daar tijd en zin voor hebt. Elke challenge bestaat uit verschillende oefeningen om je basisvaardigheden voor algemene fitheid te trainen.

Mocht een oefening voor jou niet uitvoerbaar zijn vanwege een blessure of een andere reden, probeer deze oefening dan te vervangen voor een oefening die je wel kan doen. Zo kun je nog steeds de sport challenge voltooien. Alle oefeningen kun je HIER terugvinden!

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de sport challenge samen uit te voeren. Motiveer elkaar of daag elkaar uit om tot de beste resultaten te komen. Zo kun je elkaar ook controleren op de juiste technische uitvoering van de oefeningen.

We zijn sinds dit jaar begonnen met de sport challenges. Elke maand zitten er weer nieuwe oefeningen in waardoor je continu wordt uitgedaagd. Je kunt er dus ook voor kiezen om een andere sport challenge te doen, zo lang je de challenge maar binnen één maand voltooit. 

Sport challenge 30 days

Met onze sport challenges gaat het erom dat je alle oefeningen in de challenge binnen 30 dagen uitvoert. De manier waarop maakt niet uit. Je bepaalt dus niet alleen zelf met welke oefening je wilt starten, maar ook hoeveel herhalingen je op dat moment uitvoert.

Zorg er dus voor dat je voor jezelf goed bijhoudt hoeveel herhalingen je van welke oefening gedaan hebt om daar de volgende dag (of later) mee verder te gaan. Je kunt ook voor jezelf een schema maken wanneer je wat wilt gaan doen. Zolang je de sport challenge 30 days maar binnen 30 dagen volledig hebt uitgevoerd!

Beweegrichtlijnen van de gezondheidsraad

In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we gekeken naar de beweegrichtlijnen opgesteld door de Gezondheidsraad. We zien dan het volgende:

beweegrichtlijnen Gezondheidsraad
Beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Deze challenges zijn dus geen vervanging van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling om je vitaliteit en gezondheid verder te vergroten. Zorg er wel voor dat je overbelasting voorkomt. Lees hiervoor het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Fitnessmaterialen sport challenges

Voor de meeste oefeningen heb je geen fitness materialen nodig en voer je de oefeningen uit met je eigen lichaamsgewicht. Voor sommige oefeningen heb je kleine fitnessmaterialen voor thuis nodig. Mocht je deze niet hebben, kun je desbetreffende oefening natuurlijk altijd vervangen voor een andere oefening om de challenge te kunnen doen.

Bekijk hier ook onze andere maand challenges!

Elke challenge op je eigen niveau

Iedereen is anders en daardoor is het belangrijk om altijd op je eigen niveau te trainen. Zo voorkom je niet alleen blessures, maar ook dat je motivatie verdwijnt. Het doel van de sport challenges is om te blijven bewegen, gezonder en fitter te worden.

Elke sport challenge van 2022 kan uitgevoerd worden op drie verschillende niveaus:

  • beginner
  • gevorderde
  • expert

Mocht je merken dat de challenge je vrij gemakkelijk afgaat, dan kun je er altijd voor kiezen om naar een hoger niveau te gaan. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om sommige oefeningen op een hoger of juist lager niveau uit te voeren.

Je kunt uiteraard ook je eigen challenge maken met de vele verschillende oefeningen die je hier allemaal kunt vinden!

De sport challenge van april 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
55 kilometer hardlopen of 25 kilometer roeien op een roeitrainer of 80 kilometer fietsen65 kilometer hardlopen of 30 kilometer roeien op een roeitrainer of 90 kilometer fietsen75 kilometer hardlopen of 35 kilometer roeien op een roeitrainer of 100 kilometer fietsen
350 x kettlebell swing (gewicht zelf te bepalen)500 x kettlebell swing (gewicht zelf te bepalen)650 x kettlebell swing (gewicht zelf te bepalen)
350 x squat500 x squat650 x squat
20 minuten bearcrawl of 100 x ab wheel knielend uitrollen25 minuten bearcrawl of 150 x ab wheel knielend uitrollen30 minuten bearcrawl of 200 x ab wheel knielend uitrollen
350 x push-up500 x push-up650 x push-up
350 x zijwaartse plank (links en rechts, steeds 3 seconden vasthouden)500 x zijwaartse plank (links en rechts, steeds 3 seconden vasthouden)650 x zijwaartse plank (links en rechts, steeds 3 seconden vasthouden)
De sport challenge van april 2022

Uitleg oefeningen sport challenge

Het is belangrijk dat je alle oefeningen technisch juist uitvoert om blessures te voorkomen. Daarom heeft het de voorkeur dat je de oefeningen uitvoert met een ‘spotter.’ Deze kan controleren of je de oefeningen technisch juist uitvoert en kan eventueel aanwijzingen geven. Daarnaast is het ook gezelliger om samen te trainen.

De uitleg van de oefeningen die in het sportschema staan, kun je hier vinden!  

De sport challenge van april 2022

Zoals je al hebt gelezen is een sport challenge de perfecte manier om jezelf te motiveren meer te bewegen. Het stellen van doelen draagt bij aan de motivatie waardoor het ook makkelijker vol te houden is. Door de challenges uit te voeren zal je ook sterker worden en een beter uithoudingsvermogen krijgen. Daarom zullen we elke maand een nieuwe challenge introduceren op de verschillende niveaus!

Alle sport challenges van 2022

Zoals eerder vermeld introduceren we elke maand een nieuwe sport challenge. Klik HIER voor alle challenges!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.