De sport challenge van augustus 2022

Gemiddelde leestijd: 15 minuten

Zin om te werken aan je conditie? Doe dan mee met onze sport challenge van augustus 2022! Zoals elke maand hebben we ook nu weer een uitdagende challenge voor jou bedacht!

Deze sport challenge van augustus 2022 zal jou helpen om te werken aan je kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie! Want ook deze zomermaand hebben we weer een unieke en prachtige sportuitdaging waarbij je 31 dagen de tijd hebt om de uitdaging te voltooien.

Ook nu is het weer mogelijk om te kiezen uit drie verschillende niveaus, zodat je op je eigen niveau aan de slag kunt gaan. Is de challenge te makkelijk voor je? Ga dan voor een niveau hoger! Zorg ervoor dat je jezelf blijft uitdagen!

Jij bepaalt zelf wanneer, hoe en waar je de sport challenge uitvoert. Je kunt met deze oefeningen overal aan de slag omdat je weinig of soms zelfs geen materialen nodig hebt. Wil jij de oefeningen alleen in de garage doen? Ga je gang!

Vind jij het leuker om met een groep deze uitdaging aan te gaan, ook goed! Daag elkaar uit en kijk wie de sport challenge van augustus 2022 als eerste gehaald heeft!

Inhoudsopgave

Welke fitness materialen heb ik nodig?

Er zijn een aantal oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig hebt, zoals een dumbbell, kettlebell, ab wheel, halterstang, springtouw, plyo box of een fitnessmatje. Heb je deze materialen niet tot je beschikking, is dat ook geen probleem!

Het is namelijk altijd mogelijk om een oefening te vervangen voor een andere oefening die je met alleen je lichaamsgewicht kunt uitvoeren. We hebben voldoende oefeningen om volledige full body work-outs te doen!

Het voordeel van onze sport challenges is dat je de meeste oefeningen kunt uitvoeren met alleen je lichaamsgewicht. Zonder gebruik te maken van andere materialen kun je werken aan je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid en snelheid, oftewel de basisvaardigheden van je algemene fitheid!

Uiteraard kun je de oefeningen altijd moeilijker voor jezelf maken door gebruik te maken van gewichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dumbbells, halterstangen of kettlebells.

Waarom zou je meedoen aan onze sport challenge van augustus 2022?

Waarom zou je meedoen aan de sport challenge van augsutus 2022? Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden, want we weten allemaal dat beweging belangrijk is voor onze gezondheid. Beweging brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee en helpt ons daarbij ook fysiek en mentaal sterker te worden.

Door te bewegen verkleinen we de kans op verschillende ziektes, zoals:

  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Helaas komen deze ziektes of aandoeningen steeds vaker voor en dat komt juist doordat we steeds minder bewegen en ook ongezonder eten en drinken. Door te bewegen verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we ons fitter gaan voelen!

Heb je motivatie nodig?

Het uitvoeren van de sport challenge van augustus 2022 is de ideale manier om jezelf en/of anderen te motiveren om meer te bewegen en daarnaast gezonder te eten. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat meer beweging bijdraagt aan een gezond voedingspatroon.

Om gemotiveerd te blijven is het raadzaam om jezelf doelen te stellen. Stel jezelf de vraag wat je op de lange termijn wilt bereiken en schrijf dit op. Maak vervolgens kleinere doelen die bijdragen aan dit hoofddoel. Ook deze noteer je.

Hiermee maak je je progressie zichtbaar en werk je naar je hoofddoel toe! Daardoor vergroot je de intrinsieke motivatie om steeds weer te gaan trainen en te blijven bewegen!

Het bijhouden van je vooruitgang werkt motiverend omdat je de voortgang dan ook daadwerkelijk ziet. Je ziet dat je uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en lenigheid vooruit gaat. Dit zorgt weer voor extra motivatie om verder te gaan met je trainingen!

Wij zorgen elke maand voor een nieuwe challenge, maar het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een challenge te maken van de verschillende oefeningen die we aanbieden. Alle oefeningen van de verschillende sport challenges kun je HIER vinden!

Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Wat is algemene fitheid?

Algemene fitheid bestaat uit vijf basisvaardigheden. Met de verschillende sport challenges die we elke maand aanbieden, gaan we aan de slag met deze 5 basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Net als in de vorige maanden trainen we ook in deze sport challenge van augustus 2022 deze basisvaardigheden voor je algemene fitheid met allerlei verschillende oefeningen. Kies bij elke oefening jouw niveau zodat je gericht kunt werken aan deze basisvaardigheden.

Alle basisvaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je algemene fitheid. Daarom wordt er bij het samenstellen van elke sport challenge gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen die hier aan bijdragen.

Wil je specifiek werken aan je kracht, kun je er ook voor kiezen om alleen die oefeningen te doen en zelfs te verzwaren.  

Hoe beginnen aan de sport challenge van augustus 2022

Net als bij de vorige sport challenges is het ook bij deze sportchallenge van augustus 2022 de bedoeling dat je deze uitvoert binnen één maand. Jij hebt daarbij zelf de regie in handen. Je bepaalt dus zelf met welke oefening je wilt beginnen, waar je deze uitvoert en hoeveel herhalingen je op dat moment maakt.

Jij bepaalt zelf wanneer je een rustdag hebt of wanneer je een zware training wilt gaan doen. Zorg er dus voor dat je elke training goed bij houdt. Noteer hoeveel herhalingen je van welke oefening hebt gedaan, zodat je inzichtelijk hebt hoe ver je met de challenge bent gedurende de maand.

Je kunt natuurlijk ook van tevoren zelf een schema maken wanneer je wat wilt gaan doen. Zolang je de challenge maar binnen 31 dagen volledig hebt uitgevoerd!

Misschien heb je iemand nodig die je motiveert om aan de slag te gaan. Kies er dan voor om de challenge samen te doen! Zo kun je elkaar niet alleen motiveren, maar ook controleren op de goede technische uitvoering van de oefeningen. En het is natuurlijk gezelliger!

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

We weten allemaal dat bewegen gezond is. Om dit kracht bij te zetten heeft de Gezondheidsraad hiervoor richtlijnen vastgesteld. In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ passeren. We pakken deze er nogmaals even bij:

beweegrichtlijnen
Beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De beweegrichtlijnen die de Gezondheidsraad heeft opgesteld, geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, hoe beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat de challenges die we elke maand hebben geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling en hulpmiddel om je vitaliteit en gezondheid verder te verbeteren. Wil je meer weten over het opbouwen van je trainingen, lees dan ook het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Welke sportmaterialen heb ik nodig?

Voor een aantal oefeningen heb je helemaal geen sportmaterialen nodig, omdat je deze oefeningen uitvoert met alleen je eigen lichaamsgewicht. Toch zitten er een aantal oefeningen bij waarvoor je kleine sportmaterialen voor thuis nodig hebt.

Daarnaast kun je natuurlijk extra sportmaterialen gebruiken om de oefeningen te verzwaren. Denk hierbij aan dumbbells, kettlebells, of halterstangen met gewichten.  

Mocht je deze sportmaterialen niet hebben, kun je de oefening altijd vervangen voor een andere oefening om de challenge alsnog te kunnen doen. Bekijk HIER ook onze andere 30 days challenges! Je vindt daar ook de uitleg van elke oefening.

Niveaus van de sport challenge

Om blessures en overbelasting te voorkomen is het belangrijk dat je altijd op je eigen niveau traint. Elk lichaam is anders en reageert dus ook verschillend op een bepaalde training. Luister goed naar je lichaam en zorg ervoor dat je alle oefeningen technisch juist uitvoert.

Ook deze sport challenge van augustus 2022 kan op drie verschillende niveaus uitgevoerd worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

Mocht je de challenge op een bepaald niveau te makkelijk vinden, kies er dan voor om één of zelfs meerdere oefeningen op een hoger niveau uit te voeren. Uiteraard werkt dit ook andersom en kun je er ook juist voor kiezen om bepaalde oefeningen op een lager niveau te doen.

De sport challenge van augustus 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
70 kilometer hardlopen of 10 kilometer zwemmen75 kilometer hardlopen of 15 kilometer zwemmen80 kilometer hardlopen of 20 kilometer zwemmen
350 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)500 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)650 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)
350 x brug500 x brug650 x brug
350 x squat500 x squat650 x squat
350 x biceps curl (beide kanten, gewicht zelf te bepalen)500 x biceps curl (beide kanten, gewicht zelf te bepalen)650 x biceps curl (beide kanten, gewicht zelf te bepalen)
350 x floor press (gewicht zelf te bepalen)500 x floor press (gewicht zelf te bepalen)650 x floor press (gewicht zelf te bepalen)
20 minuten mountain climbers25 minuten mountain climbers30 minuten mountain climbers
sport challenge van augustus 2022

Alle sport challenges van 2022 op een rijtje

Sinds dit jaar hebben we elke maand een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar de andere challenges, klik dan HIER!

De sport challenge van augustus 2022

Zoals al eerder vermeld is een sportuitdaging de ideale manier om jezelf te motiveren meer te bewegen. Want hoe meer beweging, hoe beter!

Stel jezelf doelen en hou je vooruitgang bij. Zo word je gemotiveerd om te blijven bewegen. Je zal merken dat je steeds sterker, krachtiger, leniger en sneller wordt. Daarom blijven we elke maand een nieuwe challenge introduceren op de drie verschillende niveaus!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.