De sport challenge van juli 2022

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
sport challenge van juli 2022

Zin in een sportieve uitdaging? Doe dan mee met onze sport challenge van juli 2022! Zoals altijd hebben we weer nieuwe uitdagende oefeningen toegevoegd zodat je optimaal kunt trainen.

Deze sport challenge van juli 2022 zal wederom een fysieke uitdaging zijn en ervoor zorgen dat je sterker, sneller en fitter wordt! Want ook deze maand hebben we weer een unieke en prachtige sportuitdaging waarbij je 30 dagen de tijd hebt om de uitdaging te voltooien.

Zoals altijd is het weer mogelijk om te kiezen uit 3 verschillende niveaus, zodat je altijd op je eigen niveau kunt trainen. Vind je de challenge te makkelijk? Probeer dan een niveau hoger! Blijf jezelf zoveel mogelijk uitdagen.

Het voordeel van de sport challenge is dat je deze uit kunt voeren wanneer jij dat wilt. Je kunt met de oefeningen overal aan de slag omdat je weinig tot soms geen materialen nodig hebt. Dus vind je het fijn om lekker in de tuin aan de slag te gaan? Of kies je ervoor om de sport challenge in het park uit te voeren? Ga je gang!

Je hoeft je dus niet te haasten om nog op tijd je training te doen want je bepaalt zelf wanneer en waar je de oefeningen uitvoert. Hierdoor is er geen excuus om deze ‘sport challenge 30 days’ niet aan te gaan en zo te werken aan een sterker en fitter lichaam.

Inhoudsopgave

Welke sportmaterialen heb ik nodig om de sport challenge te kunnen doen

Er zijn een aantal oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig zoals een dumbbell, kettlebell, ab wheel, halterstang, springtouw, plyo box of een fitnessmatje. Heb je deze materialen niet tot je beschikking, is dat geen probleem!

Het is namelijk altijd mogelijk om een oefening te vervangen voor een andere oefening die je met alleen je lichaamsgewicht kunt uitvoeren. Er zijn genoeg oefeningen!

Het voordeel van onze sport challenges is dat je de meeste oefeningen kunt uitvoeren met alleen je lichaamsgewicht. Door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht kun je werken aan je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid en snelheid, oftewel de basisvaardigheden van je algemene fitheid!

Om oefeningen te verzwaren en je nog meer uit te dagen kun je er altijd voor kiezen om kleine fitness materialen te gebruiken! Dus is een oefening te makkelijk? Pak er dan een gewicht bij!

Waarom zou je meedoen met onze sport challenge van juli 2022?

Waarom zou je meedoen aan de sport challenge van juli 2022? Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden. Want we weten allemaal dat beweging belangrijk voor ons is en zelfs noodzakelijk voor onze gezondheid. Beweging brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee en helpt ons daarbij ook fysiek en mentaal sterker te worden.

Door te bewegen verkleinen we de kans op verschillende ziektes, zoals:

  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Helaas komen deze ziektes of aandoeningen steeds vaker voor en dat komt juist doordat we steeds minder bewegen en ook ongezonder eten en drinken. Door te bewegen verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we ons fitter gaan voelen en vitaler worden.

Kortom, door meer te bewegen ga je steeds lekkerder in je vel zitten! En wij helpen je daarbij met onze challenges!

Wij helpen je om gemotiveerd te blijven

Het uitvoeren van de sport challenge van juli 2022 is de perfecte manier om jezelf en ook anderen te motiveren om meer te bewegen en daarnaast gezonder te eten. Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat meer beweging bijdraagt aan een gezond voedingspatroon.

Vaak helpt het om hierbij bepaalde doelen te stellen die je wilt bereiken. Het stellen van doelen draagt niet alleen bij aan je motivatie, maar maakt ook je progressie zichtbaar. Hiermee vergroot je de intrinsieke motivatie om steeds weer te gaan trainen en meer te blijven bewegen!

Het meten van je vooruitgang werkt motiverend omdat je de voortgang dan ook daadwerkelijk ziet. Je ziet dat je uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en lenigheid vooruit gaat. Dit zorgt weer voor extra motivatie om verder te gaan met je trainingen!

Wij zorgen elke maand voor een gevarieerd programma, maar het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een challenge te maken van de verschillende oefeningen die we aanbieden. Alle oefeningen van de verschillende sport challenges kun je HIER vinden!

Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Uit welke vaardigheden bestaat de algemene fitheid?

Algemene fitheid bestaat uit vijf basisvaardigheden. Met de verschillende sport challenges die we elke maand aanbieden, trainen we deze 5 basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Net als in de vorige sportuitdagingen trainen we ook in deze sport challenge van juli 2022 deze basisvaardigheden voor je algemene fitheid met allerlei verschillende oefeningen. Doordat je zelf kan kiezen op welk niveau je een oefening doet, kun je heel gericht werken aan deze basisvaardigheden.

Alle basisvaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je algemene fitheid. Daarom wordt er bij elke sport challenge gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen die hier aan bijdragen. Wil je specifiek werken aan bijvoorbeeld je uithoudingsvermogen, kun je er ook voor kiezen om alleen die oefeningen te doen en eventueel te verzwaren.  

Thuis sporten

De oefeningen van onze sport challenges kun je allemaal thuis uitvoeren. Dit maakt het sporten laagdrempelig en jij bepaalt wanneer en waar je aan de slag gaat!

Het is ook altijd mogelijk om een oefening die je om wat voor reden niet uit kunt voeren te vervangen voor een andere oefening. Alle oefeningen met uitleg kun je HIER terugvinden!

Doordat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je de oefeningen van de sportchallenge van juli 2022 uitvoert, kun je er natuurlijk ook altijd voor kiezen om de sport challenge met een maatje, collega of zelfs een groepje uit te voeren.

Hierdoor kun je elkaar motiveren als de ander bijvoorbeeld even geen zin heeft en je krijgt hierdoor ook een goede band met elkaar. Een win-win situatie dus!

Een ander voordeel is dat je elkaar op deze manier ook kunt controleren op de goede technische uitvoering van de verschillende oefeningen.

Het uitvoeren van de 30 days sport challenge van juli 2022

Net als bij de vorige sport challenges is het ook bij deze sportchallenge van juli 2022 de bedoeling dat je deze uitvoert binnen 30 dagen. Jij bepaalt daarbij zelf hoe je dat doet. Je kiest dus zelf met welke oefening je wilt starten en hoeveel herhalingen je op dat moment maakt. Zo kun je ook zelf bepalen wanneer je een rustdag pakt of wanneer je juist een zwaardere training gaat doen.

Zorg er dus voor dat je elke training goed bij houdt. Noteer hoeveel herhalingen je van welke oefening hebt gedaan, zodat je inzichtelijk hebt hoe ver je met de challenge bent gedurende de maand.

Je kunt natuurlijk ook van tevoren zelf een schema maken wanneer je wat wilt gaan doen. Zolang je de ‘30 days sport challenge’ maar binnen 30 dagen volledig hebt uitgevoerd!

Wat zijn de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad?

We weten allemaal dat bewegen gezond is. Om dit kracht bij te zetten heeft de Gezondheidsraad hiervoor richtlijnen vastgesteld. In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad de revue laten passeren. We pakken deze er nogmaals even bij:

beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De beweegrichtlijnen die de Gezondheidsraad heeft opgesteld, geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, hoe beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat de challenges die we elke maand hebben geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling en hulpmiddel om je vitaliteit en gezondheid verder te verbeteren.

Wil je meer weten over het opbouwen van je trainingen, lees dan ook het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Welke sportmaterialen heb je nodig

Voor veel oefeningen heb je geen sportmaterialen nodig, omdat je deze oefeningen uitvoert met alleen je eigen lichaamsgewicht. Toch zitten er een aantal oefeningen bij waarvoor je kleine sportmaterialen voor thuis nodig hebt.

Ook kun je bepaalde sportmaterialen gebruiken om oefeningen uit de sport challenge te verzwaren. Denk hierbij aan dumbbells, kettlebells of zelfs halterstangen met gewichten.  

Als je deze sportmaterialen niet hebt, is het ook mogelijk om die oefening te vervangen voor een andere oefening om de challenge alsnog uit te kunnen voeren. Bekijk HIER ook onze andere 30 days challenges! Je vindt daar ook de uitleg van elke oefening.

Sport challenge op verschillende niveaus

Het is altijd belangrijk om op je eigen niveau te trainen. Zo voorkom je blessures en overbelasting. Daarnaast kan het demotiverend werken als de oefeningen te moeilijk of te zwaar zijn.

Doordat elk lichaam anders is en dus ook verschillend reageert op een training is het raadzaam om op je eigen niveau te trainen. Het is belangrijk dat je de sport challenge als een uitdaging ervaart, maar vooral ook dat je er plezier aan beleeft!

Ook deze sport challenge van juli 2022 kan op drie verschillende niveaus uitgevoerd worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

Mocht je een challenge op een bepaald niveau te makkelijk vinden, kies er dan voor om één of meerdere oefeningen op een hoger niveau uit te voeren. Uiteraard werkt dit ook andersom en kun je er ook juist voor kiezen om bepaalde oefeningen op een lager niveau te doen.

Door gebruik te maken van kleine sportmaterialen voor thuis, zoals dumbbells, kettlebells of halterstangen, kun je de oefeningen uit de sport challenge ook verzwaren. 

Hiermee kun je er ook voor kiezen om je eigen sport challenge te maken.

De sport challenge van juli 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
90 kilometer fietsen of 35 kilometer roeien op een roeitrainer95 kilometer fietsen of 40 kilometer roeien op een roeitrainer100 kilometer fietsen of 45 kilometer roeien op een roeitrainer
350 x kettle bell upright row500 x kettle bell upright row650 x kettlebell upright row
350 x superman500 x superman650 x superman
350 x kettlebell squat500 x kettlebell squat650 x kettlebell squat
350 x one arm chest press (beide kanten)500 x one arm chest press (beide kanten)650 x one arm chest press (beide kanten)
350 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)500 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)650 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)
20 minuten bearcrawl25 minuten bearcrawl30 minuten bearcrawl
sport challenge van juli 2022

Technische uitvoering van de oefeningen

Het belangrijkste bij de uitvoering van de trainingen is dat je de oefeningen technisch juist uitvoert. Zo voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je efficiënt traint. Daarom kun je de uitleg van alle oefeningen HIER vinden!

De sport challenge van juli 2022

Zoals al eerder vermeld is een sportuitdaging de ideale manier om jezelf te motiveren meer te bewegen. Want hoe meer beweging, hoe beter!

Door jezelf doelen te stellen en je vooruitgang bij te houden, zal je merken dat je motivatie hoog blijft. Je wordt steeds sterker en sneller en je conditie, uithoudingsvermogen en kracht zullen toenemen. Daarom blijven we elke maand een nieuwe challenge introduceren op de verschillende niveaus!

Alle sport challenges van 2022 op een rijtje

Sinds dit jaar hebben we elke maand weer een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar alle challenges, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.