De sport challenge van juni 2022

Gemiddelde leestijd: 18 minuten
de sport challenge van juni 2022

We gaan beginnen! De sport challenge van juni 2022 staat voor jullie klaar! We hopen dat jullie ook meegedaan hebben met de vorige sport challenges van de afgelopen maanden en dat jullie er ook deze maand weer tegenaan gaan met deze nieuwe challenge.

Zoals altijd hebben we weer nieuwe oefeningen toegevoegd om je uit te blijven dagen en gevarieerd te kunnen trainen. Uiteraard geldt nog steeds dat je een oefening altijd in kunt wisselen voor een andere oefening als je bijvoorbeeld niet in staat bent om de oefening uit te voeren.

Deze sport challenge van juni 2022 zal wederom een uitdaging zijn en ervoor zorgen dat je sterker, sneller en fitter wordt! Want ook deze maand hebben we weer een unieke en prachtige sportuitdaging waarbij je 30 dagen de tijd hebt om de uitdaging te voltooien.

Je kunt zoals altijd weer kiezen uit 3 verschillende niveaus, zodat je altijd op je eigen niveau kan trainen. Vind je de challenge te makkelijk? Probeer dan een niveau hoger! Blijf jezelf zoveel mogelijk uitdagen.

De sport challenges die we elke maand hebben, zijn uit te voeren waar jij maar wilt. Je kunt dus lekker thuis of in de tuin aan de slag zodat je geen duur fitness abonnement hoeft aan te schaffen en je dus ook niet afhankelijk bent van de openings- en sluitingstijden van de sportschool.

Je hoeft je dus niet te haasten om nog op tijd je training te doen want je bepaalt zelf wanneer en waar je de oefeningen uitvoert. Hierdoor is er geen excuus om deze ‘sport challenge 30 days’ niet aan te gaan en zo te werken aan een sterker en fitter lichaam.

Inhoudsopgave

Welke fitnessmaterialen heb je nodig

Er zijn een aantal oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig zoals een dumbbell, kettlebell, ab wheel, halterstang, springtouw, plyo box of een fitnessmatje. Heb je deze materialen niet tot je beschikking, is dat geen probleem!

Je kunt namelijk altijd desbetreffende oefening vervangen door een andere oefening die je met alleen je lichaamsgewicht kunt uitvoeren. We hebben namelijk genoeg oefeningen!

Voor de meeste oefeningen uit de sport challenge heb je alleen je eigen lichaamsgewicht nodig. Door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht kun je werken aan je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid en snelheid, oftewel de basisvaardigheden van je algemene fitheid!

De extra fitness materialen zorgen er ook voor dat je de oefeningen kunt verzwaren zodat je jezelf nog meer uit kan dagen! Dus is een oefening te makkelijk? Pak er dan een gewicht bij!

Voordelen van een sport challenge

Waarom zou je meedoen aan de sport challenge van juni 2022? Dat is natuurlijk heel simpel. Want we weten allemaal dat beweging belangrijk voor ons is en zelfs noodzakelijk voor onze gezondheid. Beweging brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee en helpt ons daarbij ook fysiek en mentaal sterker te worden.

Door te bewegen verkleinen we de kans op ziektes, zoals:

  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Helaas komen deze ziektes of aandoeningen steeds vaker voor en dat komt juist doordat we steeds ongezonder eten en drinken en vooral ook minder bewegen. Door te bewegen verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we ons fitter gaan voelen en vitaler worden.

Dit zorgt er weer voor dat we steeds lekkerder in ons vel gaan zitten en we dus ook meer gaan genieten van de kleine dingen in het leven. We worden namelijk sterker, sneller en fitter door beweging. Hierbij geldt: hoe meer hoe beter!

Onze conditie wordt beter wat op zijn beurt weer veel gezondheidsvoordelen oplevert en ons cardiovasculair systeem wordt verbeterd.

Het cardiovasculair systeem is het hele systeem dat met ons hart en bloedvaten te maken heeft. We maken door beweging ons hart sterker en zorgen ervoor dat ons bloedvatenstelsel optimaal kan functioneren.

Hoe krijg je intrinsieke motivatie om te sporten

Voor bijna alle dingen die we doen in het dagelijkse leven hebben we motivatie nodig. Het uitvoeren van een uitdagende sportprestatie is de perfecte manier om jezelf en misschien ook anderen te motiveren om meer te bewegen en daarnaast gezonder te eten. Vaak helpt het om hierbij bepaalde doelen te stellen die je wilt bereiken. Het stellen van doelen draagt niet alleen bij aan je motivatie, maar maakt ook je progressie zichtbaar. Hiermee vergroot je de intrinsieke motivatie om steeds weer te gaan trainen!

Het is heel prettig om je vooruitgang te meten en te zien dat je verbeterd in allerlei vaardigheden. Door de verschillende sport challenges uit te voeren zal je sterker worden, een beter uithoudingsvermogen krijgen en je ook energieker gaan voelen. Hierdoor ga je ook lekkerder in je vel zitten.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de verschillende oefeningen te mixen en te gebruiken om zelf een eigen sport challenge in elkaar te zetten en vervolgens op jouw niveau uit te voeren. Je kunt de oefeningen makkelijk met elkaar combineren zodat je talloze trainingen kan uitvoeren. Zo bepaal je zelf hoe je aan jouw gezondheid en vitaliteit gaat werken! Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Wat wordt er precies bedoeld met algemene fitheid?

Algemene fitheid bestaat uit vijf basisvaardigheden. Met de verschillende sport challenges die we elke maand aanbieden, trainen we deze 5 basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Net als in de vorige sport challenges trainen we ook in deze sportchallenge van juni 2022 deze basisvaardigheden voor je algemene fitheid met allerlei verschillende oefeningen. Doordat je zelf kan kiezen op welk niveau je een oefening doet, kun je heel gericht werken aan deze basisvaardigheden.

Alle basisvaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je algemene fitheid. Daarom wordt er bij elke sport challenge gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen die hier aan bijdragen. Wil je specifiek werken aan bijvoorbeeld je uithoudingsvermogen, kun je er ook voor kiezen om alleen die oefeningen te doen en eventueel te verzwaren.  

Sport challenges thuis uitvoeren

De bedoeling van de sport challenges is dat ze laagdrempelig zijn, zodat je gemotiveerd blijft om de uitdagingen allemaal aan te gaan. Daardoor maken we alleen gebruik van oefeningen die je allemaal thuis kunt uitvoeren.

Jij bepaalt daardoor dus zelf wanneer en waar je aan de slag gaat! De sport challenges kun je namelijk gewoon thuis uitvoeren wanneer jij daar zin en tijd voor hebt. Zo ben je niet afhankelijk van de sportschool in de buurt.

Mocht het onverhoopt zo zijn dat je een bepaalde oefening niet kunt doen om wat voor reden dan ook, probeer dan deze oefening te vervangen voor een oefening die je wel kan doen of waar je zin in hebt. Zo blijft het een uitdaging om de challenge alsnog te kunnen volbrengen met een kleine aanpassing. Alle oefeningen met uitleg kun je HIER terugvinden!

Doordat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je de oefeningen van de sportchallenge van juni 2022 uitvoert, kun je er natuurlijk ook altijd voor kiezen om de sport challenge met een maatje of zelfs een groepje uit te voeren. Samen sporten zorgt niet alleen voor een goede band met elkaar, maar je kunt elkaar ook helpen om tot het uiterste te gaan. Een ander voordeel is dat je elkaar op deze manier ook kunt controleren op een goede technische uitvoering van de verschillende oefeningen.

Naast elkaar motiveren, kun je er ook een stukje competitie in gooien. Werk bijvoorbeeld met buddyparen en kijk wie welke oefening het snelste uitvoert.

Vanaf januari dit jaar zijn we begonnen met de sport challenges. Elke maand hebben we dus een nieuwe uitdaging en zitten er ook weer nieuwe oefeningen bij, waardoor je continu wordt uitgedaagd en de motivatie hoog blijft. Je kunt er dus ook voor kiezen om een andere sport challenge te doen, zo lang je de challenge maar binnen één maand voltooit. 

De 30 days sport challenge van juni

Net als bij de vorige sport challenges is het ook bij deze sportchallenge van juni 2022 de bedoeling dat je deze uitvoert binnen 30 dagen. Jij bepaalt daarbij zelf hoe je dat doet. Je kiest dus zelf met welke oefening je wilt starten en hoeveel herhalingen je op dat moment maakt. Zo kun je ook zelf bepalen wanneer je een rustdag pakt of wanneer je juist een zwaardere training gaat doen.

Houd dus goed bij hoeveel herhalingen je van welke oefening hebt gedaan, zodat je inzichtelijk hebt hoe ver je met de challenge bent gedurende de maand. Vind je het prettig om zelf op voorhand een schema te maken wanneer je wat wilt gaan doen, is dat natuurlijk ook prima. Zolang je de ‘30 days sport challenge’ maar binnen 30 dagen volledig hebt uitgevoerd!

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad?

In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad de revue laten passeren. We pakken deze er nogmaals even bij:

beweegrichtlijnen Gezondheidsraad
Beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De beweegrichtlijnen die de Gezondheidsraad heeft opgesteld, geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, hoe beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat de challenges die wel elke maand hebben geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling en hulpmiddel om je vitaliteit en gezondheid verder te verbeteren. Zorg er wel voor dat je niet teveel gaat doen in een korte tijd waardoor je overbelast wordt en blessures kunt krijgen. Alles wat belangrijk is tijdens het opbouwen van je trainingen, lees je in het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Welke fitnessmaterialen heb je nodig voor de sport challenges

Voor de meeste oefeningen heb je geen fitnessmaterialen nodig, omdat je de oefeningen uitvoert met alleen je eigen lichaamsgewicht. Toch zitten er een aantal oefeningen bij waarvoor je kleine fitnessmaterialen voor thuis nodig hebt.

Ook kun je kleine fitnessmaterialen zoals dumbbells, kettlebells of halterstangen gebruiken om een aantal oefeningen uit de sport challenge te verzwaren.  

Heb je deze fitness materialen niet, is het ook mogelijk om die oefening te vervangen door een andere oefening om de challenge alsnog uit te kunnen voeren. Bekijk HIER ook onze andere maand challenges! Je vindt daar ook de uitleg van elke oefening.

Elke challenge uitvoeren op je eigen niveau

Het is altijd belangrijk om op je eigen niveau te trainen. Zo voorkom je blessures en overbelasting.  Elk lichaam is weer anders en reageert dus ook anders op de verschillende trainingen. Waar het om gaat is dat je niet alleen gezonder en vitaler wordt, maar dat je er ook plezier aan beleeft!

Ook deze sport challenge van juni 2022 kan op drie verschillende niveaus gedaan worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

Mocht je een challenge op een bepaald niveau te makkelijk vinden, kies er dan voor om een aantal oefeningen op een hoger niveau uit te voeren. Uiteraard werkt dit ook andersom en kun je er ook juist voor kiezen om bepaalde oefeningen op een lager niveau te doen.

Door gebruik te maken van kleine fitnessmaterialen voor thuis, zoals dumbbells, kettlebells of halterstangen, kun je de oefeningen uit de sport challenge ook verzwaren. 

Hierdoor kun je ook je eigen challenge maken met de vele verschillende oefeningen die je HIER allemaal kunt vinden!

De sport challenge van juni 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
65 kilometer hardlopen of 5 kilometer zwemmen75 kilometer hardlopen of 7,5 kilometer zwemmen85 kilometer hardlopen of 10 kilometer zwemmen
350 x push-up500 x push-up650 x push-up
350 x brug500 x brug650 x brug
350 x balansoefening500 x balansoefening650 x balansoefening
350 x kikkersprong op de plaats500 x kikkersprong op de plaats650 x kikkersprong op de plaats
350 x kettlebell upright row500 x kettlebell upright row650 x kettlebell upright row
350 x barbell deadlift (gewicht zelf te bepalen)500 x barbell deadlift (gewicht zelf te bepalen)650 x barbell deadlift (gewicht zelf te bepalen)
De sport challenge van juni 2022

De uitvoering van de oefeningen

Het belangrijkste bij de uitvoering van de oefeningen is dat je ze technisch juist uitvoert. Zo voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je efficiënt traint. Daarom kun je de uitleg van alle oefeningen HIER vinden!

De sport challenge van juni 2022

Zoals al eerder vermeld is een sport challenge de ideale manier om jezelf te motiveren meer te bewegen. Want hoe meer beweging, hoe beter!

Door jezelf doelen te stellen en je vooruitgang bij te houden, zal je merken dat je motivatie hoog blijft. Je wordt steeds sterker en sneller en je conditie, uithoudingsvermogen en kracht zullen toenemen. Daarom blijven we elke maand een nieuwe challenge introduceren op de verschillende niveaus!

De sport challenges van 2022 op een rijtje

Sinds dit jaar hebben we elke maand weer een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar alle challenges, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.