De sport challenge van mei 2022

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
sport challenge van mei 2022

Daar is hij dan! De sport challenge van mei 2022! We hopen dat jullie ook meegedaan hebben met de vorige sport challenge van april en dat jullie er ook deze maand weer tegenaan gaan met deze nieuwe challenge.

We hebben weer nieuwe oefeningen toegevoegd om je uit te dagen en te blijven motiveren. Uiteraard geldt nog steeds dat je een oefening altijd in kunt wisselen voor een andere oefening als je bijvoorbeeld niet in staat bent om de oefening uit te voeren. Deze sport challenge van april 2022 zal wederom veel vergen van je kracht, uithoudingsvermogen en conditie.

Ook deze maand hebben we weer een unieke sportuitdaging waarbij je 30 dagen de tijd hebt om de uitdaging te voltooien. Je kunt wederom kiezen uit drie verschillende niveaus, zodat je altijd op je eigen niveau kan trainen. Gaat een challenge op een bepaald niveau je heel makkelijk af, probeer dan een hoger niveau!

De sport challenges die we elke maand hebben, zijn thuis uit te voeren zodat je geen duur fitnessabonnement hoeft aan te schaffen en je dus ook niet afhankelijk bent van de openingstijden van de sportschool. Je bepaalt zelf wanneer en waar je de oefeningen uitvoert. Hierdoor is er geen excuus om deze ‘sport challenge 30 days’ niet aan te gaan en zo te werken aan je vitaliteit en gezondheid.

Er zijn een aantal oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig zoals een dumbbell, kettlebell, ab wheel, halterstang, springtouw of een fitnessmatje. Heb je deze materialen niet tot je beschikking, kun je natuurlijk altijd desbetreffende oefening vervangen door een andere oefening die je met alleen je lichaamsgewicht kunt uitvoeren. We hebben namelijk genoeg oefeningen! Voor de meeste oefeningen heb je alleen je eigen lichaam nodig.

Door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht kun je werken aan je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid en snelheid. De fitness materialen zorgen er voor dat je de oefeningen kunt verzwaren zodat je nog meer uitgedaagd wordt!

Inhoudsopgave

Waarom zou je meedoen aan een sport challenge?

Waarom zou je meedoen aan de sport challenge van mei 2022? Laten we eerlijk zijn: we weten allemaal dat beweging belangrijk en zelfs noodzakelijk is voor onze vitaliteit en gezondheid. Beweging brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee en helpt ons daarbij ook fysiek en mentaal sterker te worden.

Door te bewegen verkleinen we de kans op ziektes, zoals:

  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Deze ziektes komen helaas steeds vaker voor en dat komt juist doordat we steeds minder bewegen en ongezonder eten en drinken. Door te bewegen verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we ons fitter gaan voelen en vitaler worden.

We worden namelijk sterker en fitter door beweging. Ons uithoudingsvermogen wordt vergroot wat op zijn beurt weer veel gezondheidsvoordelen oplevert en ons cardiovasculair systeem wordt verbeterd.

Het cardiovasculair systeem is het hele systeem dat met ons hart en bloedvaten te maken heeft. We maken door beweging ons hart sterker en zorgen ervoor dat ons bloedvatenstelsel optimaal kan functioneren.

Hoe kun je werken aan motivatie?

Het uitvoeren van een sport challenge is de ideale manier om jezelf en misschien anderen te motiveren om meer te bewegen. Vaak helpt het om hierbij bepaalde doelen te stellen die je wilt bereiken. Het stellen van doelen draagt niet alleen bij aan je motivatie, maar maakt ook je progressie zichtbaar.

Het is heel prettig om je vooruitgang te meten en te zien dat je verbeterd in allerlei vaardigheden. Door de verschillende sport challenges uit te voeren zal je sterker worden, een beter uithoudingsvermogen krijgen en je ook energieker gaan voelen. Hierdoor ga je ook lekkerder in je vel zitten.

Je kunt de verschillende oefeningen natuurlijk ook gebruiken om zelf een eigen sport challenge te maken en vervolgens op jouw niveau uit te voeren. Je kunt de oefeningen makkelijk met elkaar combineren zodat je talloze trainingen kan uitvoeren. Zo bepaal je zelf hoe je aan jouw gezondheid en vitaliteit gaat werken!

Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Hoe verbeter je de algemene fitheid?

Met de verschillende sport challenges die we elke maand aanbieden, trainen we de 5 basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Ook in deze sportchallenge van mei 2022 trainen we al deze basisvaardigheden met verschillende oefeningen. Doordat je zelf kan kiezen op welk niveau je een oefening doet, kun je heel gericht werken aan deze basisvaardigheden.

Alle basisvaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je algemene fitheid. Daarom wordt er bij elke sport challenge gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen die hier aan bijdragen.

Sport challenges die je thuis kunt uitvoeren

De verschillende sport challenges zijn zo ontwikkeld dat ze laagdrempelig zijn en dat je ze allemaal thuis of waar jij dan ook wilt, kunt uitvoeren. Jij bepaalt dus wanneer en hoe je aan de slag gaat! De sport challenges kun je namelijk gewoon thuis uitvoeren wanneer jij daar zin en tijd voor hebt. Zoals eerder vermeld, bestaat elke challenge uit verschillende oefeningen om al je basisvaardigheden voor algemene fitheid te trainen.

Mocht het zo zijn dat je een oefening niet kunt doen om wat voor reden dan ook, probeer dan deze oefening te vervangen voor een oefening die je wel kan doen. Zo blijft het een uitdaging om de challenge alsnog te kunnen volbrengen. Alle oefeningen met uitleg kun je HIER terugvinden!

Doordat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je de oefeningen van de sportchallenge van mei 2022 uitvoert, kun je er natuurlijk ook altijd voor kiezen om de sport challenge samen uit te voeren. Hierdoor kun je elkaar motiveren en/of uitdagen om het onderste uit de kan te halen. Een ander voordeel is dat je elkaar op deze manier ook kunt controleren op de goede technische uitvoering van de verschillende oefeningen.

Vanaf januari dit jaar zijn we begonnen met de sport challenges. Elke maand zitten er weer nieuwe oefeningen in waardoor je continu wordt uitgedaagd en de motivatie hoog blijft. Je kunt er dus ook voor kiezen om een andere sport challenge te doen, zo lang je de challenge maar binnen één maand voltooit. 

De 30 days sport challenge

Het is bij elke sport challenge de bedoeling om alle oefeningen binnen 30 dagen uit te voeren, dus ook bij deze sport challenge van mei 2022. Hoe je dat doet, maakt niet uit. Jij bepaalt wanneer je welke oefening gaat doen en hoeveel herhalingen je maakt. Zo kun je ook zelf je rustdagen plannen of een kortere workout doen als jou dat beter uitkomt.

Het is dus wel raadzaam om voor jezelf goed bij te houden hoeveel herhalingen je van welke oefening gedaan hebt om daar de volgende dag (of later) mee verder te gaan. Vind je het prettig om zelf een schema te maken wanneer je wat wilt gaan doen, is dat natuurlijk ook mogelijk. Zolang je de ‘30 days sport challenge’ maar binnen 30 dagen volledig hebt uitgevoerd!

Wat zijn de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad?

In een vorig blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad de revue laten passeren. We pakken deze er nog even bij:

beweegrichtlijnen Gezondheidsraad
Beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De beweegrichtlijnen die de Gezondheidsraad heeft opgesteld, geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, hoe beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat alle challenges geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling om je vitaliteit en gezondheid verder te verbeteren. Zorg er wel voor dat je niet teveel gaat doen in een korte tijd waardoor je overbelast wordt en blessures kunt krijgen. Alles wat belangrijk is tijdens het opbouwen van je trainingen, lees je in het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Fitness materialen voor de sport challenges

Voor de meeste oefeningen heb je eigenlijk geen fitnessmaterialen nodig, omdat je de oefeningen uitvoert met alleen je eigen lichaamsgewicht. Toch zitten er een aantal oefeningen bij waarvoor je kleine fitnessmaterialen voor thuis nodig hebt.

Heb je deze fitness materialen niet, is het ook mogelijk om die oefening te vervangen door een andere oefening om de challenge alsnog uit te kunnen voeren. Daarnaast kun je de oefeningen voor jezelf verzwaren door bij een aantal oefeningen met lichaamsgewicht, een halterstang, dumbbell of kettlebell te gebruiken. 

Bekijk HIER ook onze andere maand challenges!

Voer elke challenge uit op je eigen niveau

Om blessures en overbelasting te voorkomen is het altijd belangrijk om op je eigen niveau te trainen. Zo voorkom je niet alleen blessures, maar ook dat je motivatie verdwijnt. Elk lichaam is weer anders en reageert dus ook anders op de verschillende oefeningen. Waar het om gaat is dat je plezier beleeft aan de challenge en dat je gezonder en vitaler wordt!

Ook deze sport challenge van mei 2022 kan op drie verschillende niveaus gedaan worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

Mocht een challenge op een bepaald niveau je heel makkelijk afgaan, kies er dan voor om een aantal oefeningen op een hoger niveau uit te voeren. Uiteraard werkt dit ook andersom en kun je er ook juist voor kiezen om bepaalde oefeningen op een lager niveau te doen.

Door gebruik te maken van bepaalde fitnessmaterialen, zoals dumbbells, kettlebells of halterstangen, kun je de oefeningen ook verzwaren. Hierdoor kun je ook je eigen challenge maken met de vele verschillende oefeningen die je HIER allemaal kunt vinden!

De sport challenge van mei 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
60 kilometer hardlopen of 30 kilometer roeien op een roeitrainer of 85 kilometer fietsen70 kilometer hardlopen of 35 kilometer roeien op een roeitrainer of 95 kilometer fietsen80 kilometer hardlopen of 40 kilometer roeien op een roeitrainer of 105 kilometer fietsen
350 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)500 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)650 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)
350 x kettlebell squat (gewicht zelf te bepalen)500 x kettlebell squat (gewicht zelf te bepalen)650 x kettlebell squat (gewicht zelf te bepalen)
350 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)500 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)650 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)
350 x jumping jack500 x jumping jack650 x jumping jack
350 x mountain climber500 x mountain climber650 x mountain climber
Sport challenge van mei 2022

Uitleg van de verschillende oefeningen

Het is natuurlijk de bedoeling dat alle oefeningen technisch juist worden uitgevoerd. Hiermee voorkom je blessures en zorg je ervoor dat de training het gewenste effect heeft. De uitleg van alle oefeningen kun je HIER vinden.

Je kunt er ook voor kiezen om samen te trainen. Dit is niet alleen gezelliger, maar zo kun je elkaar ook controleren op de juiste uitvoering van de oefeningen. Daarnaast kun je elkaar ook motiveren en uitdagen!

De sport challenge van mei 2022

Zoals je al hebt gelezen is een sport challenge de ideale manier om jezelf te motiveren meer te bewegen. Want hoe meer beweging, hoe beter!

Door jezelf doelen te stellen en je vooruitgang bij te houden, zal je merken dat je motivatie hoog blijft. Je wordt steeds sterker en sneller en je conditie, uithoudingsvermogen en kracht zullen toenemen. Daarom blijven we elke maand een nieuwe challenge introduceren op de verschillende niveaus!

Alle sport challenges van 2022 op een rij

Sinds dit jaar hebben we elke maand weer een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar alle challenges, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.