De sport challenge van november 2022

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
sport challenge van november 2022

Het is weer tijd voor de nieuwe maand challenge! Doe mee met de sport challenge van november 2022! Vooral in deze koude maanden is het belangrijk om in beweging te blijven en te werken aan je fitheid.

Deze sport challenge van november 2022 is weer een nieuwe uitdaging om je lichaam aan het werk te zetten. Zorg ervoor dat je fit wordt en blijft door de oefeningen allemaal binnen 30 dagen uit te voeren!

Deze maand werken we wederom aan je kracht, coördinatie, uithoudingsvermogen en snelheid! Met drie verschillende niveaus kan iedereen op zijn eigen niveau aan de slag!

Per oefening kun je een niveau kiezen: beginner, gevorderde of expert. Hierdoor is er geen excuus om niet mee te doen en kun je op jouw niveau de oefeningen allemaal uitvoeren. Durf jezelf ook extra uit te dagen door sommige oefeningen op een hoger niveau te doen.

Met onze sport challenges bepaal jij zelf wanneer, waar en hoe jij de uitdaging volbrengt. Want het grote voordeel van deze sport challenges is dat je weinig of soms zelfs geen fitnessmaterialen nodig hebt. Zo kun je lekker thuis, in het park of waar jij maar wilt aan de slag!

Welke fitnessmaterialen heb ik nodig?

Al onze sport challenges bestaan uit meerdere oefeningen waarbij je soms een aantal kleine sportmaterialen nodig hebt. Denk hierbij aan dumbbells, kettlebells, halterstang, springtouw of een fitnessmatje.

Mocht je deze fitnessmaterialen niet hebben en ook niet willen kopen, kun je er altijd voor kiezen om een oefening te vervangen door een andere oefening waarbij je alleen je lichaamsgewicht nodig hebt. Er zijn namelijk genoeg oefeningen waarmee je aan de slag kunt!

Ook zonder gebruik te maken van fitnessmaterialen is het heel goed mogelijk om te werken aan je conditie, kracht, snelheid en coördinatie!

Door gebruik te maken van bijvoorbeeld kettlebells, powerbags of dumbbells, kun je de oefeningen verzwaren, waardoor de uitdaging groter wordt.  

Waarom deze maand challenge?

Waarom deze sport challenge van november 2022? Mocht je ook al aan onze andere sport challenges hebben deelgenomen, weet je het antwoord al: je wordt fit! Daarnaast weten we allemaal hoe belangrijk het is om voldoende te bewegen. Voldoende beweging brengt niet alleen gezondheidsvoordelen met zich mee, maar helpt ons ook om mentaal sterker te worden.

Door voldoende te bewegen worden we niet alleen fitter, we verkleinen ook de kans op verschillende ziektes, zoals:

  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Depressies
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Deze ziektes en aandoeningen komen steeds vaker voor doordat we steeds minder zijn gaan bewegen en daarnaast ook ongezonder eten en drinken. Door gezonde voeding en voldoende beweging verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we lekkerder in ons vel gaan zitten!

Hoe krijg ik motivatie?

Het uitvoeren van de sport challenge van november 2022 is de ideale manier om jezelf en misschien ook anderen om je heen te motiveren om meer te bewegen, gezonder te eten en hierdoor je levensstijl te verbeteren. Ga de uitdaging samen aan en zorg dat je fit wordt!

Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd die aantonen dat meer beweging bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Dus door meer te bewegen, ga je automatisch beter op je voeding letten! Het één versterkt dus het ander!

Het probleem is helaas vaak dat we niet altijd zin hebben om te gaan sporten en daardoor verzinnen we allerlei excuses richting onszelf om maar niet aan de slag te hoeven gaan.

Motivatietips:

Gelukkig kunnen wij jou hierbij helpen en hebben wij voldoende tips voor je om wel de motivatie te vinden om te werken aan je gezondheid!

  1. Wat wil je bereiken? Noteer wat je uiteindelijk wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een aantal kilo afvallen of een hogere spiermassa. Door jezelf doelen te stellen en deze ook op te schrijven word je hiermee continu geconfronteerd. Maak vervolgens kleinere doelen die bijdragen aan je hoofddoel.
  2. Sport samen. Zo kun je elkaar uitdagen, motiveren en elkaar controleren op de juiste techniek!
  3. Maak een trainingsschema. Creëer overzicht door de oefeningen in een trainingsschema weg te zetten.
  4. Naast bewegen ook gezonder gaan eten! De combinatie beweging en gezonde voeding gaan hand in hand. Hierdoor zal je niet alleen fitter worden, maar ook goed in je vel gaan zitten.

Je kunt elke maand meedoen aan onze nieuwe sportuitdaging of van alle verschillende oefeningen zelf een eigen challenge creëren. Alle oefeningen van de verschillende sport challenges kun je HIER vinden! Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Wanneer ben je fit?

Fitheid bestaat uit meerdere componenten. Je kunt bijvoorbeeld een goed uithoudingsvermogen hebben, maar ontbreekt het misschien aan sterke spieren en pezen. Of je bent misschien sterk, maar is je coördinatie niet goed. Je bent dus pas fit als je voldoende werkt aan alle basisvaardigheden van je algemene fitheid.

Algemene fitheid bestaat uit vijf basisvaardigheden. Met de sport challenges die we elke maand aanbieden, gaan we aan de slag met deze vijf basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Net als in de afgelopen maanden trainen we ook in deze sport challenge van november 2022 de basisvaardigheden voor je algemene fitheid met allerlei verschillende oefeningen. Kies bij elke oefening jouw niveau zodat je gericht kunt werken aan deze basisvaardigheden!

Starten met de sport challenge van november 2022

Net als bij alle andere sport challenges is het ook bij deze sport challenge van november 2022 de bedoeling dat je alle oefeningen binnen deze maand uitvoert. De manier waarop bepaal je zelf. Dus Jij bepaalt zelf met welke oefening je gaat starten, hoeveel herhalingen je op dat moment doet en wanneer je kiest voor één of meerdere rustdagen.

Het is raadzaam om goed bij te houden hoeveel herhalingen je van welke oefening hebt gedaan op welk moment. Zo heb je inzichtelijk hoe ver je met de uitdaging bent gedurende de maand. Maak voor jezelf dus een schema waarin je alles bijhoudt.  

Maar onthoud: de sport challenge moet binnen 30 dagen zijn voltooid! Volgende maand hebben we uiteraard weer een nieuwe uitdaging!

Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

Uiteraard weten we allemaal dat bewegen gezond is. Maar hoeveel moeten we nou precies bewegen om gezond te zijn? Hierover heeft de Gezondheidsraad richtlijnen opgesteld. In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad al de revue laten passeren. We pakken deze er nogmaals even bij:

beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, des te beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat de verschillende sport challenges die we elke maand hebben geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling om je fitheid en gezondheid te verbeteren. Ben je benieuwd waar je op moet letten bij het opbouwen van je trainingen, lees dan ook het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Welke sportmaterialen heb ik nodig?

Zoals je al hebt kunnen lezen zitten bij onze challenges oefeningen waarbij je alleen je lichaamsgewicht nodig hebt, maar ook oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig hebt.

Daarnaast kun je er natuurlijk voor kiezen om een aantal oefeningen te verzwaren door fitnessmaterialen zoals een dumbbell, powerbag of kettlebell te gebruiken.  

Heb je deze sportmaterialen niet en ben je ook niet van plan om deze aan te schaffen, kun je de oefening altijd vervangen voor een andere oefening om de sport challenge alsnog uit te kunnen voeren.

Welke niveaus zijn er?

Om overbelasting en andere blessures te voorkomen is het belangrijk dat je altijd op je eigen niveau traint. Luister vooral goed naar je lichaam en als de oefening te zwaar is doe je deze op een lager niveau. Als je de oefeningen maar technisch juist uitvoert!

De sport challenge van november 2022 kan op drie verschillende niveaus uitgevoerd worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

De sport challenge van november 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
80 kilometer hardlopen of 150 kilometer fietsen85 kilometer hardlopen of 175 kilometer fietsen90 kilometer hardlopen of 200 kilometer fietsen
350 x lunge met halterstang (gewicht zelf te bepalen)500 x lunge met halterstang (gewicht zelf te bepalen)650 x lunge met halterstang (gewicht zelf te bepalen)
350 x jumping jack500 x jumping jack650 x jumping jack
350 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)500 x overhead shoulder press (gewicht zelf te bepalen)650 x overhead shoulder press  (gewicht zelf te bepalen)
350 x brug500 x brug650 x brug
350 x balansoefening500 x balansoefening650 x balansoefening
350 x kettlebell swing (gewicht zelf te bepalen)500 x kettlebell swing (gewicht zelf te bepalen)500 x kettlebell swing (gewicht zelf te bepalen)
30 minuten bear crawl35 minuten bear crawl40 minuten bear crawl
Sport challenge november 2022

Alle sport challenges van 2022

Sinds dit jaar hebben we elke maand een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar de andere challenges, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.