De sport challenge van september 2022

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
de sport challenge van september 2022

Het is weer tijd om aan de slag te gaan! De herfst komt eraan en we komen er nu achter dat we ons misschien iets teveel hebben laten gaan in de zomer. Dus gaan we in actie komen! Om jou daarbij te helpen, hebben we de sport challenge van september 2022.

Deze sport challenge van september 2022 zal jou ook nu weer helpen om je sportdoelen te bereiken en je conditie, kracht, snelheid en coördinatie te verbeteren!

Onze sport challenges voor thuis zorgen ervoor dat je op drie verschillende niveaus aan de slag kunt met onze sportuitdaging. Zo kun je op je eigen niveau trainen en jezelf uitdagen om bij sommige oefeningen een niveau hoger te kiezen!

Met onze sport challenges bepaal jij zelf waar, wanneer en hoe jij de uitdaging volbrengt. Het grote voordeel van onze sport challenges is dat je weinig of soms zelfs geen materialen nodig hebt. Zo hoef je geen duur fitness abonnement af te sluiten en kun je lekker thuis, in het park of waar jij maar wilt aan de slag!

Inhoudsopgave

Welke sportmaterialen heb ik nodig?

Er zijn bij de sport challenges een aantal oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig hebt, zoals dumbbells, kettlebells, ab wheel, halterstang, springtouw of een fitnessmatje. Heb je deze materialen niet tot je beschikking, is dat ook geen probleem!

Je kunt dan namelijk altijd een oefening vervangen voor een andere oefening waarbij je geen sportmaterialen nodig hebt. Er zijn voldoende oefeningen waarmee je aan de slag kunt!

Het voordeel van deze sport challenges is dat je de meeste oefeningen kunt uitvoeren met alleen je lichaamsgewicht. Zonder gebruik te maken van andere materialen kun je heel goed werken aan het verbeteren van je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid en snelheid.

Natuurlijk kun je de oefeningen zo zwaar maken als je zelf wilt, door gebruik te maken van extra gewichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dumbbells, halterstangen of kettlebells.

Waarom zou je meedoen aan onze sport challenge van september 2022?

Waarom zou je meedoen aan de sport challenge van september 2022? Deze vraag is natuurlijk heel eenvoudig te beantwoorden, want we weten allemaal dat beweging goed is voor onze gezondheid. Beweging brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee en helpt ons daarbij ook fysiek en mentaal sterker te worden.

Door te bewegen verkleinen we de kans op verschillende ziektes, zoals:

  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Helaas komen deze ziektes en aandoeningen steeds vaker voor en dat komt juist doordat we steeds minder bewegen en ook ongezonder eten en drinken. Door te bewegen en gezond te eten verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we ons fitter gaan voelen!

Hoe blijf je gemotiveerd?

Het uitvoeren van de sport challenge van september 2022 is de ideale manier om jezelf en anderen te motiveren om meer te bewegen, gezonder te eten en je levensstijl te verbeteren. Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd die aantonen dat meer beweging bijdraagt aan een gezond voedingspatroon.

Soms is het lastig om gemotiveerd te blijven. Om je hierbij te helpen, geven we je een aantal tips:

  1. Noteer wat je wilt bereiken. Om gemotiveerd te blijven is het raadzaam om jezelf doelen te stellen. Stel jezelf de vraag wat je op de lange termijn wilt bereiken en schrijf dit op. Maak vervolgens kleinere doelen die bijdragen aan dit hoofddoel.
  2. Vind een maatje die met jou de sport challenge aangaat. Zo kun je elkaar motiveren en elkaar ook controleren op de juiste techniek!
  3. Maak een schema. Door voor jezelf een schema te maken wanneer je wat wilt gaan doen, creëer je overzicht.
  4. Ga gezonder eten. Je zult merken dat de combinatie van bewegen en gezonde voeding ervoor zorgt dat je snel fitter wordt en je beter in je vel gaat zitten!

Elke maand hebben we weer een nieuwe sportuitdaging om jezelf uit te dagen. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf een sport challenge te maken van de verschillende oefeningen die we aanbieden. Alle oefeningen van de verschillende sport challenges kun je HIER vinden!

Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Algemene fitheid

Algemene fitheid bestaat uit vijf basisvaardigheden. Met de sport challenges die we elke maand aanbieden, gaan we aan de slag met deze vijf basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

Coördinatie
Lenigheid
Uithoudingsvermogen
Kracht
Snelheid

Net als in de vorige maanden trainen we ook in deze sport challenge van september 2022 deze basisvaardigheden voor je algemene fitheid met allerlei verschillende oefeningen. Kies bij elke oefening jouw niveau zodat je gericht kunt werken aan deze basisvaardigheden.

Alle basisvaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je algemene fitheid. Daarom wordt er bij het samenstellen van elke sport challenge gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen die hier aan bijdragen. Wil je specifiek werken aan je kracht, kun je er ook voor kiezen om alleen die oefeningen te doen en zelfs te verzwaren.  

Starten met de sport challenge van september 2022

Net als bij de vorige sport challenges is het ook bij deze sportchallenge van september 2022 de bedoeling dat je deze binnen één maand uitvoert. Jij hebt daarbij zelf de regie in handen. Je bepaalt dus zelf met welke oefening je gaat starten, waar je aan de slag gaat en hoeveel herhalingen je op dat moment maakt.

Je kunt dus zelf je rustdagen indelen en bepalen wanneer je juist een zware training wilt doen. Het is dus raadzaam om goed bij te houden met een schema hoeveel herhalingen je van welke oefening hebt gedaan op dat moment. Zo heb je inzichtelijk hoe ver je met de sport challenge bent gedurende de maand.

Je kunt natuurlijk ook van tevoren zelf een schema maken wanneer je wat wilt gaan doen. Als je de sport challenge maar binnen 30 dagen volledig hebt uitgevoerd!

Wat zijn de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

We weten allemaal dat bewegen gezond is. Maar hoeveel moeten we nou precies bewegen om gezond te zijn? Hierover heeft de Gezondheidsraad richtlijnen opgesteld. In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad al de revue laten passeren. We pakken deze er nogmaals even bij:

beweegrichtlijnen Gezondheidsraad
Beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

Deze beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, hoe beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat de sport challenges die we elke maand hebben geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling om je vitaliteit en gezondheid te verbeteren. Ben je benieuwd waar je op moet letten bij het opbouwen van je trainingen, lees dan ook het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Welke sportmaterialen moet je gebruiken

Zoals eerder vermeld heb je voor een aantal oefeningen helemaal geen sportmaterialen nodig, omdat je deze oefeningen uitvoert met alleen je lichaamsgewicht. Toch zitten er ook een aantal oefeningen bij waarvoor je kleine fitnessmaterialen voor thuis nodig hebt.

Daarnaast kun je er natuurlijk voor kiezen om een aantal oefeningen te verzwaren door een extra gewicht te pakken. Hiervoor zijn kettlebells of dumbbels ideaal!

Mocht je deze sportmaterialen niet hebben en ook niet willen aanschaffen, kun je de oefening altijd vervangen voor een andere oefening om de sport challenge alsnog uit te kunnen voeren.

Drie niveaus sport challenge

Om overbelasting en blessures te voorkomen is het belangrijk dat je altijd op je eigen niveau traint. Elk lichaam is weer anders en reageert dus ook verschillend op een training. Luister vooral goed naar je lichaam en zorg ervoor dat je alle oefeningen technisch juist uitvoert.

De sport challenge van september 2022 kan op drie verschillende niveaus uitgevoerd worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

Mocht je een oefening op een bepaald niveau te makkelijk vinden, kies er dan voor om de oefening op een hoger niveau uit te voeren. Uiteraard werkt dit ook andersom en kun je er ook juist voor kiezen om bepaalde oefeningen op een lager niveau te doen.

De sport challenge van september 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
75 kilometer hardlopen of 15 kilometer zwemmen80 kilometer hardlopen of 20 kilometer zwemmen85 kilometer hardlopen of 25 kilometer zwemmen
350 x kettlebell upright row (gewicht zelf te bepalen)500 x kettlebell upright row (gewicht zelf te bepalen)650 x kettlebell upright row (gewicht zelf te bepalen)
350 x kikkersprong op de plaats500 x kikkersprong op de plaats650 x kikkersprong op de plaats
350 x kettlebell deadlift (gewicht zelf te bepalen)500 x kettlebell deadlift (gewicht zelf te bepalen)650 x kettlebell deadlift (gewicht zelf te bepalen)
350 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)500 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)650 x barbell curl (gewicht zelf te bepalen)
350 x push-up500 x push-up650 x push-up
20 minuten touwtje springen25 minuten touwtje springen30 minuten touwtje springen
350 x zijwaartse plank (beide kanten)500 x zijwaartse plank (beide kanten)650 x zijwaartse plank (beide kanten)
Sport challenge van september 2022

Technische uitvoering van de oefeningen

Het belangrijkste bij de uitvoering van alle oefeningen is dat je ze technisch juist uitvoert. Zo voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je effectief traint. Daarom kun je de uitleg van alle oefeningen HIER vinden!

Alle sport challenges van 2022 op een rijtje

Sinds dit jaar hebben we elke maand een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar de andere challenges, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.