Het Keto dieet

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
de keto revolutie

De kans is groot dat je wel eens hebt gehoord van het ketogeen dieet of ketodieet. Deze hype is overgewaaid vanuit Amerika en inmiddels ook in Nederland populair geworden. Dat de Keto Revolutie in korte tijd zo populair is geworden, heeft te maken met de positieve effecten die in korte tijd bereikt kunnen worden.

En dat is wat we graag willen: snel resultaat zien! Daarnaast levert het ketogeen dieet niet alleen op korte termijn een positief resultaat als het gaat om afvallen, maar ook op de lange termijn. In dit blog gaan we kijken wat het keto dieet nu precies inhoudt en welke voor-en nadelen er aan vastzitten.

Alles wat je nodig hebt voor het Keto dieet!

KLIK HIER!

Inhoudsopgave

Wat houdt het keto dieet in?

Het keto dieet is een koolhydraat-arm dieet dat jouw spijsvertering herprogrammeert om jouw vetopslag te gebruiken als brandstof in plaats van de glycogeen (die verkregen wordt uit glucose) die opgeslagen is in je spieren en lever.

Dit zorgt ervoor dat vetcellen hun vetzuren beginnen los te laten, die jouw lever vervolgens omzet in iets wat we “ketonen” noemen.

Ketose is een staat van het lichaam die je bereikt als je lichaam ketonen gebruikt als energie in plaats van de glucose uit koolhydraten. Het verhogen van ketonen in het bloed helpt om je suikerspiegel te verlagen en brengt hormonen die zorgen voor vetverbranding weer in balansdat er vervolgens voor zorgt dat jouw lichaam steeds meer vet gaat gebruiken als brandstof.

Deze uitzonderlijke vorm van energie gaat twee keer zo lang mee en wordt gelijkmatiger afgegeven aan het lichaam dan koolhydraten. Je geniet daarnaast van een natuurlijke manier die honger onderdrukt en er dus voor zorgt dat je minder eet omdat vetten beter vullen. En dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je nog meer kunt afvallen. Het resultaat is dat je veel opgeslagen vet kunt verbranden, ook op plekken waar het moeilijk te verbranden is (zoals buik, heupen en bovenbenen).

Hoe werkt het keto dieet?

Om je lichaam in een staat van ketose te brengen waardoor je lichaam een makkelijkere toegang heeft tot je vetreserves, zal je weinig koolhydraten binnen mogen krijgen. Wanneer ons lichaam niet genoeg koolhydraten heeft, gaat het natuurlijk over tot het gebruik van vet als brandstof. Lees meer over energiesystemen van je lichaam in het blog ‘afvallen met hardlopen’.

Omdat de hersenen niet direct op vet kunnen lopen, gebruikt ons lichaam ketonen als brandstof. Ketonen zijn een geweldige brandstof, want ze hebben geen insuline nodig als transportmiddel waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Dat is ook de reden dat veel mensen met diabetes kiezen voor het keto dieet. Het dieet kan helpen om hun bloedsuikerspiegel in balans te houden, zodat ze minder insuline- en bloedsuikermedicatie hoeven in te nemen.

Omdat het keto dieet je lichaam in ketose zet, kun je verwachten dat je sneller vet kwijtraakt. Ketose geeft je een makkelijkere toegang tot je vetreserves, waardoor deze weer makkelijker te verbranden is. Het keto dieet is echter niet alleen goed voor afvallen. Aangezien ketonen geen insuline nodig hebben als transportmiddel, helpt het keto dieet ook je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Omdat je lichaam niet zoveel insuline nodig heeft kan je bloedsuiker in balans raken. En zo zijn er nog meer voordelen.

De voordelen van het keto dieet

  • Vermindert de eetlust;
  • Je voelt je langer vol;
  • Gewichtsverlies;
  • Verhoogt HDL-cholesterol (HDL-cholesterol is het goede cholesterol. Het helpt bij het opruimen van het cholesterol uit het bloed);
  • Vermindert LDL-cholesterol (LDL-cholesterol is het slechte cholesterol. Hoe lager dit is, hoe beter);
  • Vermindert bloedsuiker- en insulineniveaus;
  • Helpt met hersenstoornissen zoals Parkinson en Alzheimer.
gewichtsverlies

Ketose op gang brengen

Ketose is het proces waarin jouw lichaam vet verbrandt in plaats van suiker. Het keto dieet dwingt je lichaam om langer in ketose te gaan. Alhoewel in ketose gaan eerst misschien vermoeiend en vervelend is, zul je snel afvallen en de milde griepachtige symptomen horen niet langer dan enkele dagen te duren.

Natuurlijk moet je afstand doen van koolhydraten om in ketose te gaan. Eén manier om dat te doen is om onmiddellijk over te gaan op het keto dieet. Dit betekent dat je niet meer dan 20 tot 50 gram koolhydraten per dag mag eten. De vraag is dan natuurlijk: wat mag ik dan wel eten?

Zoek altijd naar eten met een hoog gehalte aan gezonde vetten. Je maaltijden moeten draaien om de vetten en eiwitten, niet de koolhydraten. Dit is echter geen excuus om je vol te proppen met boter of spek. Verwerkt voedsel en ongezonde vetten zijn nog steeds slecht voor je.

Wat kun je eten?

  • Vlees: rood vlees, biefstuk, ham, spek, lamsvlees, en pluimvee;
  • Vette vis: makreel, zalm, forel, en tonijn;
  • Eieren;
  • Boter en room: grasboter en dikke (slag)room;
  • Kaas: onverwerkte kazen zoals cheddar, roomkaas, blauwschimmelkaas, geitenkaas, of mozzarella;
  • Noten en zaden: amandelen, walnoten, lijnzaad, chiazaad, enz;
  • Avocado’s;
  • Groenten met weinig koolhydraten: bladgroenten, uien, pepers;
  • Smaakmakers: zout, peper, specerijen, en kruiden.

Bijwerkingen van het keto dieet

De meeste mensen die naar het keto dieet overgaan ervaren wat vaak de ketogriep genoemd wordt. Het overgaan naar een keto dieet kan tijdens de eerste week zorgen voor griepachtige symptomen. Denk aan overgeven, maag-darmklachten, vermoeidheid, en lusteloosheid. Deze klachten gaan meestal na een paar dagen voorbij. De reden achter deze ketogriep ligt in de aanpassingsperiode waarin je lichaam wisselt van suikerbrandstof naar vetbrandstof. Je lichaam raakt tijdens dit proces vermoeid en uitgeput, maar het zal zich snel aan de verandering aanpassen. Goed slapen, genoeg water innemen en groene thee drinken helpen deze symptomen te bestrijden.

Het Keto dieet

Je hebt nu gelezen welke voordelen het keto dieet op kan leveren en hoe het werkt. Doordat je lichaam zich aan moet passen om van suikerbrandstof over te gaan op vetbrandstof, zullen de veranderingen in je lichaam zich  globaal als volgt manifesteren:

Na de eerste 3 dagen

  • Meer energie
  • Opgeblazen gevoel verdwijnt
  • Gifstoffen worden afgedreven
  • Honger begint te verdwijnen
  • De “mist” in je hoofd trekt op

Na 7 dagen

  • Betere spijsvertering
  • Vet wordt gebruikt als brandstof
  • Je geniet voor een gezond uiterlijk
  • Huidproblemen beginnen te verdwijnen
  • Gewrichten en stramme spieren beginnen soepeler te worden

Na 21 dagen

  • Makkelijk gewichtsverlies
  • Stralende huid
  • Herstel van jeugdige energie
  • Slanker en sterker uiterlijk
  • Gezonde schildklier functie komt terug
  • Tekenen van lekkende darm worden gerepareerd

Alles wat je nodig hebt voor het Keto dieet!

KLIK HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.