Hoe beginnen met trailrunning?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
Hoe beginnen met trailrunning

Hoe beginnen met trailrunning?

Na 21 uur en 8 minuten kom ik over de finish met mijn armen in de lucht. Ik heb het gehaald! Het was afzien en tegelijkertijd ook genieten. Ik ben zojuist de finish gepasseerd van de 90 km du Mont Blanc.

Een trailwedstrijd die niet alleen een uitputtingsslag is, maar vooral ook één met fantastische uitzichten en prachtige natuur. Urenlang verplaatsend over singletracks door de bergen, langs smalle beekjes, over rotsen en zelfs door sneeuw. Trailrunning in optima forma.

Om deel te kunnen nemen aan deze race moest ik niet alleen maandenlang trainen, maar ook een medisch certificaat overleggen en zelfs ingeloot worden voordat ik überhaupt een stap kon zetten op de voet van de Mont Blanc.

Uiteraard is dat niet allemaal nodig voor alle trail races en is het verstandig om ‘klein’ te beginnen, mocht je besluiten om van de gebaande paden af te gaan en te kunnen genieten van alles wat de natuur te bieden heeft. Maar hoe beginnen met trailrunning?

Wat heb je er allemaal voor nodig en waar moet je op letten? In dit blog gaan we op zoek naar de antwoorden op deze vragen en zullen er een aantal tips de revue passeren.

Alles wat je wilt weten over trail running kun je HIER vinden!

Inhoudsopgave

Wat is trail running?

Wat is trailrunning? Trailrunning kan gezien worden als ‘off-road’  hardlopen. Bij een trail run maak je veelal gebruik van singletracks (onverharde paden) door het bos, over heuvels en glooiingen in de natuur.

Je kunt allerlei natuurlijke obstakels tegenkomen, zoals rotsen, beekjes, boomstammen, bergen, noem maar op. Deze natuurlijke obstakels en het terrein bepalen de zwaarte van de route. Daar waar hardlopen op geasfalteerde wegen ervoor zorgt dat in principe elke stap hetzelfde is, gaat dat bij trailrunning niet op.

De vaak veranderende ondergrond zorgt ervoor dat je geconcentreerd je voeten neer moet zetten en dat je deze wat hoger op moet tillen. Ook heb je een goede core-stabiliteit nodig om vloeiend over de wisselende ondergrond te kunnen verplaatsen. Als je wilt beginnen met trailrunning zal je dus ook aan krachttraining moeten doen!

Hardloopshop.nl

Hoe beginnen met trailrunning?

Als je niet gewend bent om ‘off-road’ hard te lopen, doe je er verstandig aan om dit rustig op te bouwen. Als je normaal gesproken bijvoorbeeld 3 x per week op asfalt loopt, kun je 1 training op asfalt vervangen voor een trailrun.

Zorg er dan ook voor dat je wat minder kilometers loopt dan normaal. Loop je normaal 10 kilometer hard op asfalt, vervang deze training dan voor 5 kilometer ‘off-road’. Bouw dit daarna verder op.

Zit je met trailrunning op hetzelfde aantal kilometers als dat je op asfalt zou lopen, kun je ervoor kiezen om een tweede asfalttraining te vervangen voor een trailrun. En zo kun je dit dan ook weer verder opbouwen.

Doordat je niet alleen vlak loopt maar juist ook heuvels op en af rent of zelfs door de bergen over rotsen aan het trailrunnen bent, is het belangrijk om een sterke core te hebben. Je lichaam krijgt namelijk veel meer te verduren tijdens trailrunning dan hardlopen over asfalt.

Naast het versterken van je core doe je er ook verstandig aan om je stabiliteit te verbeteren. Je zal tijdens trailrunning regelmatig uit balans worden gebracht en heel snel moeten reageren om deze direct te kunnen herstellen. Hiervoor zijn stabiliteitsoefeningen zeer nuttig. In een volgend blog zal ik hier aandacht aan besteden.

Ook is het belangrijk om de trainingsprincipes aan te houden. Lees hiervoor het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?‘  Om te beginnen met trail running zal je met al deze zaken rekening moeten houden. Doe je dat niet, is de kans op blessures erg groot.

Bergen Montenvers trailrunning

Tips voor trailrunning

Doordat je met trail running continu over verschillende ondergronden en vaak door geaccidenteerd terrein verplaatst, zal je met een aantal zaken rekening moeten houden. Daarnaast krijg je ook te maken met natuurlijke obstakels, waardoor de volgende tips je kunnen helpen:

  • Til je voeten hoger op. Hierdoor voorkom je niet alleen dat je makkelijk struikelt over wortels, maar je zorgt er ook voor dat je bij het landen meer tijd krijgt om je voeten goed neer te zetten;
  • Maak je wat breder door je ellebogen meer naar buiten te verplaatsen. Hierdoor kun je beter je balans bewaren;
  • Doe core-stability oefeningen. Hierdoor maak je je lichaam sterker en creëer je meer stabiliteit wat je houding ten goede komt;
  • Neem altijd je telefoon mee. Bij trailrunning weet je nooit wat er kan gebeuren. Een verkeerde stap kan ervoor zorgen dat je niet meer verder kunt. En als je op dat moment net ergens bent waar weinig mensen komen, kan het lang duren voordat er hulp komt;
  • Neem altijd een rugtasje mee met een (isolatie) reddingsdeken, elastisch verband en water;
  • Maak gebruik van trail running schoenen. Deze hebben meer grip dan normale hardloopschoenen en voorkomen dat je makkelijk wegglijdt. Ook zijn ze steviger en daardoor beter bestand tegen wortels, stenen, rotsen, enz;
  • Kijk niet continu naar je horloge om te controleren hoe snel je rent. Tijd is bij trailrunning van ondergeschikt belang. Doordat je te maken krijgt met wisselende ondergronden en obstakels, is het (bijna) niet mogelijk om tijden in te schatten;
  • Geniet van de natuur!   

De beste trail running schoenen

Waarom trailschoenen? Misschien wel het belangrijkste bij trailrunning zijn je trailschoenen. Zonder de juiste trail schoenen is de kans op blessures groot. Dat komt doordat je bij een trail run vaak op een ongelijke grond aan het rennen bent en omdat je van alles tegenkomt. Denk aan wortels, stenen, water, rotsen, modder, enz. Daarom zie je ook bij goede trailschoenen dat er aan de voorkant en achterkant een extra versteviging zit en dat de materialen weer net anders zijn dan bij normale hardloopschoenen.

De onderkant heeft altijd noppen om een goede grip te hebben. Daarnaast is de buitenzool van steviger en duurzamer materiaal om ervoor te zorgen dat er niks door de onderkant heen kan komen.

Het is altijd belangrijk om te kijken in welk terrein je de trailschoenen gaat gebruiken. Ben je van plan om een trail in de sneeuw te lopen, heb je een ander noppenprofiel nodig dan voor een trail in de bergen. Het is dan ook verstandig om te kijken naar waterdichte trailschoenen. Ga je in de bergen lopen, let er dan bij het kopen van trailschoenen op dat de noppen dichter bij elkaar staan en ook wat minder diep zijn.

Ga je trailrunnen op zachtere ondergronden kun je het beste kiezen voor noppen die wat verder uit elkaar staan en wat dieper zijn. Daardoor heb je meer grip en behoud je goed contact met de ondergrond. Daarnaast zijn er ook ‘algemene’ trailschoenen die voor meerdere ondergronden geschikt zijn.

Wat heb je nodig om te beginnen met trail running?

De benodigdheden voor trailrunning zijn afhankelijk van de lengte, het seizoen, de zwaarte en het terrein waarin je gaat lopen. Als je ooit van plan bent om mee te doen aan een trailrace, staat er vaak op de website een lijst met verplichte benodigdheden voor tijdens de race. Daarnaast is het fijn om extra hardloopkleding bij je te hebben om bijvoorbeeld iets droogs aan te kunnen trekken na het doorwaden van een slootje of zelfs een beekje.

Deze trail materialen worden dan niet alleen voor de race gecontroleerd, maar ook tijdens de race kunnen er steekproeven plaatsvinden. Hieronder een lijst met trail run materialen die je nodig kunt hebben om deel te kunnen nemen aan een trail run:

Trailrunning Emosson
  • Racevest met flacons
  • Drinkzak 2l
  • Trailschoenen
  • Telefoon
  • Elastisch verband
  • Loopjacket met capuchon
  • Fluitje
  • Reddingsdeken
  • Shirt met lange mouwen
  • Looplegging lang
  • Extra paar sokken
  • Sportvoeding
  • Elektrolyttabletten
  • Sportdrank
  • Hoofdlampje
  • Reservebatterijen voor hoofdlampje
  • Drinkbeker
  • Petje
  • Handschoenen
  • Trailstokken
  • Zonnebril
  • Zonnebrand

Trail running voor beginners

Zoals je hebt gelezen vergt het lopen van een trail run de nodige voorbereiding. Doordat de ondergrond varieert, moet je geconcentreerd zijn op waar je je voeten plaatst. Daarnaast heb je een goede core-stabiliteit nodig om vloeiend over de wisselende ondergrond te kunnen verplaatsen. Als je wilt beginnen met trailrunning zal je dus ook aan krachttraining moeten doen.

Door gebruik te maken van goede trailschoenen kun je op elk terrein lopen en voorkom je vervelende blessures door uitglijden. Om te bepalen wat voor jou de beste trailschoenen zijn, is het raadzaam om te kijken op welke ondergrond je gaat lopen. Het noppenprofiel van trailschoenen verschillen onderling, om voor elke ondergrond de beste grip te creëren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.