Hoe kun je aan mindfulness werken?

Mindfulness in het dagelijkse leven

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Hoe kan je aan mindfulness werken

Hoe kun je aan mindfulness werken? Tegenwoordig leven we in een hectische wereld waarin we met steeds meer prikkels geconfronteerd worden. Dat begint ’s ochtends al bij het opstaan. Waarschijnlijk word je niet uit jezelf wakker, maar gewekt door een wekker of telefoon. Vanaf dat moment sta je op de modus ‘aan’.

Vervolgens blijf je de rest van de dag in die modus staan, zelfs als je niet bezig bent. Want zelfs dan zijn we ook nog druk met piekeren over dingen die nog gedaan moeten worden of zien we bepaald gedrag bij een collega en gaan we in de automatische stand om daarover een oordeel te vormen.

Zonder dat je er vaak erg in hebt, raak je steeds vermoeider. En als we vermoeider raken, reageren we anders (vaak negatiever) op gebeurtenissen om ons heen. We reageren bijvoorbeeld eerder geprikkeld op een bepaalde opmerking of we hebben geen zin meer om ’s avonds iets te ondernemen en gaan dan op de bank ‘hangen’.

Maar ook dan blijven we vaak op ‘aan’ staan, omdat we onze telefoon erbij pakken om vervolgens actief te zijn op social media, krantenartikelen lezen of we zetten de televisie aan en kijken naar het nieuws.

Ook als we gaan slapen krijgen we regelmatig nog prikkels binnen, omdat er nog whatsapp berichten binnenkomen en we daar uiteraard nog op ‘moeten’ reageren. Zelfs als we eenmaal onze ogen dicht doen schieten er allerlei gedachtes door ons heen en kunnen we daarover gaan piekeren.

We denken dan na over gebeurtenissen die eerder op de dag hebben plaatsgevonden of we sommen in ons hoofd nog even op wat we morgen allemaal ‘moeten’ doen. Kortom, we staan bijna continu op ‘aan’.

Hier kan je iets aan doen. Door mindfulness training en mindfulness oefeningen kun je rust creëren en (weer) in balans komen. Hierdoor kun je aan mindfulness werken.

Alle informatie over mindfulness kun je HIER vinden!

Wil je meer rust en genieten van het leven?

Ga dan nu naar de online cursus mindfulness

KLIK HIER

Inhoudsopgave

Waarom mindfulness?

Waarom zouden we moeten werken aan mindfulness? Door continu in de modus ‘aan’ te staan, is ons lichaam voortdurend actief met alle gevolgen van dien. Je kunt het een beetje vergelijken met een hardlooptraining.

Stel, je rent tien kilometer op een hoog tempo en komt vervolgens thuis aan. Jouw lichaam en geest hebben dan rust nodig. Deze rust is nodig om de hartslag weer naar beneden te krijgen en om te kunnen herstellen. Je spieren zijn namelijk hard aan het werk geweest.

Maar je hebt je onderweg ook (on)bewust moeten concentreren. Je hebt namelijk tijdens het hardlopen continu de omgeving in de gaten moeten houden voor de veiligheid, bijvoorbeeld tijdens het oversteken van drukke wegen, de route moeten bijhouden en in de gaten gehouden waar je je voeten neerzet.

Mocht je vervolgens na het hardlopen niet de juiste rust houden, kan dat resulteren in allerlei problemen. Te weinig rust kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je lichaam niet goed herstelt, waardoor je minder energie krijgt. Je kunt steeds meer stress ervaren, minder goed slapen, je krijgt eerder blessures, je concentratie wordt minder, noem maar op.

Zo geldt dat ook voor het continu op ‘aan’ staan. Hierdoor krijgt je lichaam en geest te weinig rust. En dat kan dus leiden tot heel wat ongemakken. In het begin zullen de klachten nog mild zijn, maar uiteindelijk kunnen de klachten zelfs leiden tot chronische problemen. Je kunt hierbij denken aan o.a. slapeloosheid, depressiviteit, continue stress en het krijgen van een burn-out.

Wat is mindfulness?

Als je gaat kijken naar de letterlijke betekenis van het woord mindfulness, kom je uit op ‘opmerkzaamheid’. Als we wat breder gaan kijken, betekent het begrip dat je bewust bent van het moment waar je op dat moment in zit.

Je zintuigen worden geprikkeld en alleen daar schenk je op dat moment aandacht aan. Door het aanwezig te zijn in het hier en nu beleef je het moment bewuster en intenser.

Hierdoor zal je niet alleen bewuster en intenser ervaringen opdoen, je kunt hierdoor ook leren om bewust negatieve gedachten te ‘parkeren’ en ervoor zorgen dat je stress vermindert. Stress is namelijk de grote veroorzaker van negatieve gedachten.    

Door middel van bepaalde doordachte technieken en oefeningen kun je leren om bewust even (of langere tijd) de modus ‘aan’ om te schakelen en op uit te zetten. Hier zijn verschillende mindfulness boeken over geschreven. Klik hieronder op de knop voor een overzicht!

Voorbeelden meditatie oefeningen

Hoe kan je aan mindfulness werken? Dat kan op verschillende manieren. Er zijn bijvoorbeeld heel veel meditatie oefeningen voor thuis die je kunt uitvoeren. Zo heb je eenvoudige oefeningen die je overal kunt uitvoeren en heel kort duren maar ook oefeningen die soms zelfs een paar uur kunnen duren.

Even voor de duidelijkheid: Mindfulness is niet hetzelfde als meditatie. In het blog ‘Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?’ wordt hier verder op ingegaan.

Mocht mediteren helemaal nieuw voor je zijn, is de tip om te beginnen met korte, eenvoudige oefeningen. Hieronder geven we al een paar voorbeelden van meditatie oefeningen om je kennis te laten maken met meditatie. Ben je benieuwd naar nog meer meditatie oefeningen voor thuis, lees dan het blog ‘Starten met meditatie? De beste meditatieoefeningen!’  

Meditatie

1 minuut meditatie:

  • Ga rechtop zitten met je voeten op de grond en plaats je handen ontspannen op je bovenbenen;
  • Zet een timer op 1 minuut. Het liefste een zachte timer;
  • Sluit je ogen en adem drie seconden in, vervolgens 3 seconden uit;
  • Blijf je concentreren op je ademhaling. Mocht je uit je concentratie raken doordat je aan iets anders dan je ademhaling gaat denken, concentreer je dan weer terug op de ademhaling;
  • Na 1 minuut kun je weer de ogen openen.

Visualisatie oefening:

  • Ga rechtop zitten en plaats je handen ontspannen op je bovenbenen;
  • Vul je gedachten met een visualisatie waar je jezelf prettig bij voelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het strand waar je de zee hoort ruisen of het bos met natuurlijke geluiden;
  • Focus je volledig op de visualisatie. Hierdoor is er geen ruimte voor een afleidende gedachte, waardoor je automatisch tot rust komt.

Loopmeditatie:

  • Zorg ervoor dat je op blote voeten bent;
  • Wandel op een rustig tempo;
  • Word je bewust van het gewicht in je voeten en hoe ze grond raken;
  • Wees je bewust van de volledige bewegingen die je tijdens het wandelen maakt. Dus vanaf het neerzetten van je hak tot en met de volledige afwikkeling van je voet.

Een aantal wetenschappelijke voordelen van meditatie

Voordat je ergens aan begint wil je natuurlijk weten wat het je oplevert. En dat wil je vaak niet alleen horen van een aantal personen, maar het geeft een soort van ‘genoegdoening’ als het ook wetenschappelijk bewezen is dat iets goed voor je is. Hiermee kun je met een gerust hart aan mindfulness werken.

Er zijn een flink aantal wetenschappelijke studies naar mindfulness uitgevoerd, vooral de afgelopen jaren. Hieronder sommen we een aantal voordelen van mindfulness door middel van meditatie op:

Relax
  • Het helpt stress verminderen;
  • Je kunt beter omgaan met emoties;
  • Je kunt er beter door slapen;
  • Het vermindert angst;
  • Je kunt afvallen met mindfulness (lees hiervoor het blog ‘Afvallen met mindfulness’)
  • Het verhoogt je weerstand
  • Je kunt beter met pijn omgaan

Beginnen met mindfulness

Mindfulness is niet alleen voor degenen die in hun dagelijkse leven veel stress ervaren of slecht kunnen slapen. Je hoeft niet per se klachten te hebben om hier aan te beginnen. Zoals iedereen wel weet, is voorkomen namelijk beter dan genezen.

Mindfulness zorgt er niet alleen voor dat je klachten kan voorkomen of laten verdwijnen, maar je gaat erdoor ook lekkerder in je vel zitten en dat is iets wat natuurlijk iedereen aanspreekt. Je creëert bewust een moment voor jezelf en daar word je nooit slechter van.

Daarnaast is het vaak een kwestie van uitproberen. Mocht je nog nooit een meditatie oefening hebben gedaan, kun je ook niet weten of je het fijn vindt. Vaak zijn we geneigd om heel snel te roepen ‘dat is niets voor mij hoor,’ terwijl we het nog nooit een kans hebben gegeven. Beginnen met mindfulness is een start naar een stressvrij leven waarin je meer kunt genieten van alles om je heen.

In het leven groeit hetgeen wat je aandacht geeft. De vraag is alleen: Waar wil jij nu jouw aandacht op richten?

Boeken mindfulness

Behalve deze blog, is er uiteraard nog veel meer informatie over mindfulness en wat het voor jou kan betekenen. Het belangrijkste is dat je er goed bij voelt en dat je het in jouw tempo doet. Je zult merken dat je dan de voordelen van mindfulness zelf gaat ervaren. Er zijn veel verschillende boeken geschreven over mindfulness. Zo zijn er boeken met mindfulness oefeningen, mindfulness training of meditatie oefeningen die jou kunnen helpen om te starten met mindfulness!

Aan mindfulness werken

Zoals je hebt gelezen zijn er verschillende manieren om te werken aan mindfulness. Door korte mindfulness oefeningen of meditatie oefeningen voor thuis kun je een begin maken aan een stressvrij leven en daardoor meer genieten. Door rust en ontspanning kom je weer in balans.

Je hebt zojuist gelezen wat mindfulness voor jou kan betekenen en welke voordelen het allemaal oplevert. Mocht je nog meer informatie willen en echt met mindfulness aan de slag willen gaan, doe dan een mindfulness cursus. Hiermee leer je op eigen tempo wat mindfulness voor jou kan betekenen en maak je een goede start! Of lees eens een mindfulness boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.