Hoe starten met Yoga Nidra?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
yoga vrouw

Ga lekker liggen en geef jezelf over aan Yoga Nidra. Deze bijzondere stroming van Yoga helpt je volledig te ontspannen door te liggen op je rug. Een stem begeleid je door de verschillende fases heen om volledig tot rust te komen.

Klinkt dit te mooi om waar te zin? Nou, dat is het niet. Je hoeft geen moeilijke houdingen aan te nemen of lastige balansoefeningen uit te voeren om je doel te bereiken. Het is niet voor niets dat deze Yoga vorm steeds populairder wordt.

In dit blog gaan we kijken naar wat deze Yoga vorm inhoudt en wat de voordelen zijn. Daarnaast helpen we je een handje op weg om te kunnen starten met Yoga Nidra!

Inhoudsopgave

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. En Nidra betekent ‘slaap’.

Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Je balanceert dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen. Je komt in een stadium tussen waken en slapen waarin je niet echt meer wakker bent maar ook niet slaapt. Als je deze staat van zijn bereikt, vloeit de spanning zowel uit je lichaam als uit je hoofd weg.

Yoga Nidra is een systematische methode waarbij naar complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning wordt toegewerkt.

Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning.

Waarom Yoga Nidra?

Yoga Nidra brengt veel voordelen met zich mee. Je komt niet alleen volledig tot ontspanning, maar het levert daarnaast ook veel andere gezondheidsvoordelen op. Hier komen we zo op terug.

Yoga Nidra is een op zichzelf staande stroming binnen de yogafilosofie. Het is meer dan alleen een oefening of meditatie, omdat er een complete filosofie achter zit. Het kan je, net als andere yogastromingen, brengen naar samadhi, de eenwording met het Allerhoogste.

Om te begrijpen wat samadhi is, moeten we even kort de geschiedenis van de Yoga induiken.

Waar komt Yoga vandaan?

Yoga is een oude kunst dat al duizenden jaren wordt beoefend. In de loop der jaren is het in populariteit gestegen als een manier om gezond en fit te blijven, in contact te komen met je innerlijke zelf en in balans te komen in een drukke wereld.

Oorspronkelijk is Yoga een filosofie die gebaseerd is op het achtvoudige pad zoals beschreven in de yogasutra’s van grondlegger Patanjali.

Dit achtvoudige pad bestaat uit acht onderdelen die je met elkaar moet combineren en toepassen om tot een staat van nirvana (gelukzaligheid) te komen.

Het 8-voudig pad van Yoga bestaat dus uit acht onderdelen die met elkaar geïntegreerd moeten worden. Deze acht onderdelen zijn:

  • 1. Yamas
  • 2. Niyamas
  • 3. Asana
  • 4. Pranayama
  • 5. Pratyahara
  • 6. Dharana
  • 7. Dhyana
  • 8. Samadhi

Wil je meer weten over deze acht onderdelen, lees dan het blog ‘Yoga en mindfulness.’

ontspannen

Voordelen Yoga Nidra

Yoga Nidra biedt veel gezondheidsvoordelen. Als je slecht in slaap komt of slecht slaapt biedt Yoga Nidra een uitkomst. Deze Yoga vorm helpt je namelijk om sneller in slaap te komen en dieper te slapen. Hierdoor ben je beter uitgerust en krijg je meer energie.

Eén sessie voelt aan als vier uur slaap. Daarom voel je je hierna verfrist en uitgerust.

Andere voordelen van Yoga Nidra zijn:

  • Helpt tegen depressie
  • Verbeteren van je concentratie
  • Verhoogt je energie
  • Helpt tegen een hoge bloeddruk
  • Versterkt je immuunsysteem
  • Helpt tegen hart- en vaatziekten
  • Geeft rust en ontspanning

Zoals je ziet biedt Yoga Nidra veel gezondheidsvoordelen en brengt het je rust en ontspanning. Alle reden dus om te starten met Yoga Nidra!

Verschillende soorten Yoga. Welk soort Yoga past bij mij?

Yoga Nidra is een bijzonder soort Yoga, omdat je hierbij gaat liggen en alleen maar hoeft te luisteren naar een stem die je door de verschillende fases begeleid. Is je doel volledige ontspanning, is Yoga Nidra echt iets voor jou.

Naast Yoga Nidra kennen we nog veel andere stromingen binnen de Yoga. Wil je juist werken aan je fysieke fitheid, kun je beter kiezen voor Power Yoga of Hot Yoga. Hierbij zijn de Yoga houdingen veel actiever. Daarnaast zijn er verschillende soorten Yoga waarbij er voornamelijk gewerkt wordt aan je flexibiliteit. En voorbeeld hiervan is Yin Yoga.

De vraag is dus wat je wilt bereiken met Yoga en welk soort Yoga het beste bij je past. Hieronder sommen we een aantal soorten Yoga met uitleg op:

Hatha Yoga

Hatha wordt gezien als de basis van Yoga. Alle vormen van Yoga zijn in meer of mindere mate gebaseerd op deze Yoga vorm. In de Hatha Yoga zijn er staande, liggende of zittende houdingen. Deze worden vaak als losse houdingen aangeboden. In elke les is er een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

Yin Yoga

Yin Yoga is een passieve vorm van Yoga. Bij Yin Yoga worden zittende of liggende houdingen voor langere tijd aangehouden. Je werkt voornamelijk aan je flexibiliteit.

Power Yoga

Dit is een hele intensieve vorm van Yoga. In de Power Yoga worden intensieve houdingen langer vast gehouden. Wil je dus fysiek fitter worden is dit een perfecte Yoga vorm die je kunt beoefenen.

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga is een hele actieve vorm van Yoga. De ademhaling speelt hierbij een hele belangrijke rol. Ashtanga Yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen, die altijd hetzelfde zijn. Elke houding is een voorbereiding op de volgende houding.

yoga nidra

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een dynamische/actieve vorm van Yoga. In deze vorm volgen de houdingen elkaar vrij snel op, verbonden door de ademhaling. Elke les is vrij actief.

Restorative Yoga

Dit is een ontspannen vorm van Yoga. Het draait namelijk om het volledig tot rust komen. Deze vorm is dus voornamelijk geschikt voor mensen die veel stress ervaren en is daardoor erg populair.

Bikram Yoga

Deze vorm staat ook wel bekend als Hot Yoga. Je beoefent deze Yoga in een verwarmde ruimte. Het zijn 2 ademhalingsoefeningen en 26 vaste houdingen in deze les.

Doordat het zo warm is, kunnen je spieren zich eerder ontspannen en zo kun je werken aan jouw lenigheid.

Kundalini Yoga

In deze Yoga vorm zijn de bewegingen vaak erg dynamisch en hangen samen met het ritme van de ademhaling. Het doel van deze vorm van Yoga is het ‘wakker maken’ van de Kundalini energie, die rust bij ons staartbeen.

Yoga mat kopen?

Je wilt de yoga oefeningen natuurlijk zo comfortabel mogelijk uitvoeren. Daarvoor is een yoga mat ideaal. Door een goede grip aan de onderzijde van de mat en een fijne textuur aan de bovenkant, kun je alle yoga houdingen zo comfortabel mogelijk uitvoeren.

Doordat je bij Yoga Nidra op je rug moet gaan liggen is hierbij een Yoga mat sterk aan te raden. Door zo comfortabel mogelijk te liggen, kun je je ook beter concentreren op de stem die je door de verschillende fases begeleid.  

Yoga Nidra voor het slapen gaan

Deze vorm van Yoga zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en beter slaapt. Daarom kiezen veel mensen ervoor om dit voor het slapen gaan te doen. Daarnaast is het ook ideaal om na een drukke dag te kunnen ontspannen en alle zorgen van je af te laten glijden. Ben je nieuwsgierig naar yoga oefeningen? Lees dan het blog ‘De beste yoga oefeningen voor thuis.’

Doordat je bij deze vorm van Yoga moet gaan liggen is de keuze vaak al snel gemaakt om dit voor het slapen gaan te doen. Hiermee creëer je voor jezelf een routine waarbij je bewust kunt ontspannen en kunt genieten van een heerlijke nachtrust.  

asana

Yoga Nidra online

Wil je beginnen met Yoga Nidra, kun je kiezen voor een online cursus van de Happy with Yoga Academy. Dit is een professioneel en zorgvuldig samengesteld online programma met video’s, audiobestanden en tekstuele uitleg van Yoga Nidra.

Online cursus Yoga Nidra
Online cursus Yoga Nidra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.