Mindful hardlopen

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
Mindful hardlopen vrouw bos

Je bent al een tijdje onderweg en terwijl je over het zandpad rent, hoor je je hart tekeer gaan. Je hoort de takjes op de grond breken als je er met je voeten dwars doorheen rent. Dan neem je de volgende bocht met volle snelheid, maar dan plotseling…een hertje!

Terwijl jij tot stilstand komt, kijkt het hertje je verschrikt aan om vervolgens met sierlijke sprongen net zo snel weer uit het zicht te verdwijnen.

Je rent snel naar het beekje waar je hem tussen de begroeiing uit het zicht verloor. Maar van het hertje is geen spoor meer te bekennen.

Terwijl je op adem komt en je hartslag daalt, valt je nu pas op hoe mooi het hier in het bos eigenlijk is. Ondanks dat je hier regelmatig komt, ben je nu pas voor het eerst bij het prachtige beekje gestopt.

Je besluit om even te gaan zitten en op je gemak je energiereep op te eten, terwijl je over het water naar de overkant kijkt.

Je bent mindful. Maar mindful hardlopen, wat is dat dan precies?

Wil je mindful hardlopen?

Ga NU naar de online cursus!

Inhoudsopgave

Wat is mindful hardlopen?

Wat is mindful hardlopen? Als je deze vraag aan 100 mensen stelt, krijg je waarschijnlijk ook 100 verschillende antwoorden. Waar het op neerkomt is dat je bewust bezig bent met hardlopen zonder dat je jezelf laat afleiden door externe factoren.

Je bent dus puur bezig met de aandacht te richten op je lichaam en waar je naar kijkt. Ben je bewust van je ademhaling, hoe je je voeten neerzet, waar je bent en wat je voelt. Mindful hardlopen is dus eigenlijk mindful training of mindfulness training!

Dit klinkt heel makkelijk, maar het is veel lastiger als dat het lijkt. We zijn tegenwoordig namelijk heel snel afgeleid. Vaak piekeren we bijvoorbeeld over dingen die we nog moeten doen bij terugkomst van het hardlopen.

Of we kijken elke paar minuten naar ons sporthorloge om te controleren of we nog op schema liggen. Of we krijgen tijdens het hardlopen een berichtje binnen op onze smartphone. En die ‘moeten’ we natuurlijk gelijk lezen.

Dat zijn nog maar een paar voorbeelden van afleiding waar we bijna continu mee te maken hebben. Om dus te kunnen starten met mindful hardlopen, zouden we al kleine aanpassingen kunnen doen.

Hardloopshop.nl

Tips voor mindful hardlopen

Het gaat erom dat je bewust bezig bent met de beweging en de omgeving om je heen. Probeer je niet af te laten leiden door van alles en nog wat. Op het moment dat je met je gedachten afdwaalt, ga dan terug naar het moment. Dat is waar het om draait tijdens mindful running!

In een vorig blog ‘Hoe kun je aan mindfulness werken’, kun je meer lezen over mindfulness.

Om je niet af te laten leiden tijdens het hardlopen, volgen hieronder de 8 beste tips voor een mindful run:  

  • Ga eens zonder (sport) horloge de deur uit;
  • Vertrek ’s ochtends vroeg;
  • Ren in een tempo waar jij je prettig bij voelt;
  • Ga eens van het asfalt af en ren door het bos;
  • Zet je telefoon op stil;
  • Doe geen oortjes in;
  • Zie je een mooi zandpaadje, ga er dan in;
  • Adem door je neus in.

Voordelen van mindful hardlopen

Er zijn meerdere voordelen van mindful hardlopen. Door mindful hardlopen leer je bijvoorbeeld beter te luisteren naar je lichaam. Hierdoor kun je zelfs blessures voorkomen.

Daarnaast ben je bewust bezig met je ademhaling (neusademhaling) waardoor je o.a. meer zuurstof binnen krijgt. Die heb je weer nodig om de koolhydraten, vetten en eiwitten (energieleverende voedingsstoffen) om te zetten in energie.

Door via je neus adem te halen filter je de lucht die binnen komt. Hierdoor wordt de kans op infecties veel kleiner. Ook stimuleert een neusademhaling een lage buikademhaling.

Dit verlaagt op zijn beurt weer de ademhalingsfrequentie, hartslag, bloeddruk en spanning op de spieren en zorgt dus voor minder stress in je lichaam.

Tevens krijg je door bewust bezig te zijn met hardlopen meer rust in je hoofd. Dit levert niet alleen voordelen op tijdens het hardlopen, maar ook daarna. Je kunt daarna weer vol met energie en rust in je hoofd aan de slag!

Verschillende manieren van mindfulness

Mindful hardlopen is een manier om bewust bezig te zijn met het hardlopen en alles om je heen. Hierdoor kun je genieten van de mooie natuur en leer je om je bewust te zijn van het moment waar je op dat moment in zit. Deze mindful training is één van de verschillende manieren om mindfulness te creëren. Er zijn nog talloze andere mindfulness oefeningen of meditatie oefeningen die je kunt doen. Lees hiervoor ook het blog ‘Starten met meditatie? De beste meditatie oefeningen!’

Mindfulness cursus

In dit blog hebben we het voornamelijk gehad over mindful hardlopen. Mindfulness kan je daarnaast op meerdere aspecten toepassen in je leven. Je zou kunnen zeggen dat het een ‘way of life’ is.

Maar net als alle andere dingen in het leven, moet je het een serieuze kans geven voordat je het daadwerkelijk goed kan toepassen. We hebben al gelezen dat het veel oplevert!

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse online mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.

Wil je meer weten over mindfulness, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.