Mindfulness

mindfulness

We leven in een drukke wereld. Overal om ons heen zijn er prikkels. Zelfs als we thuis zijn, hebben we er continu mee te maken. Ga het maar voor jezelf na. Kijk eens om je heen. Wat zie je? Wat hoor je? En wat voel je? Of het nu een tv is die aan staat, een radio, spelende kinderen of het geluid van de wasmachine die bezig is. Al deze prikkels komen bij je binnen en moeten verwerkt worden.

Als je steeds meer prikkels binnen krijgt, gaan je lichaam en geest het ook steeds moeilijker vinden om deze prikkels allemaal te kunnen verwerken. Dit kan tot grote problemen leiden. Denk aan slapeloosheid, fysiek ongemak (lichaam en geest zijn met elkaar verbonden), niet lekker in je vel zitten, noem maar op.

Door mindfulness kunnen we ervoor zorgen dat we ‘opmerkzamer’ worden. We besteden alleen aandacht aan het moment of de ervaring zelf en kunnen er zelfs bewust voor kiezen om negatieve gedachten te parkeren. Dit zorgt voor ontspanning en nog veel meer. Lees hiervoor ook het blog ‘Hoe kan je aan mindfulness werken?’

Op deze pagina en in de verschillende blogs, kun je alles vinden wat met mindfulness te maken heeft. Of het nu gaat om mindfulness oefeningen, meditatie of online cursussen die je kan volgen om (weer) ontspanning en focus te krijgen, hier kan je het allemaal vinden.

Alle blogs die over mindfulness gaan, kun je onderaan deze pagina vinden!

Inhoudsopgave

Wat is mindfulness?

De letterlijke betekenis van mindfulness is opmerkzaamheid. Je zorgt er eigenlijk voor dat wat je via één of meerdere zintuigen waarneemt, bewust bij je binnen laat komen, of als het gaat om negatieve gedachten, bewust parkeert. Dit is lastiger dan je zou denken. Om je bewust te maken hoe lastig het is, doen we even een kort testje.

Pak snel een papiertje, een pen en een stopwatch. Ga in een stille ruimte zitten en zorg ervoor dat je niet gestoord kan worden. De bedoeling is dat je 1 ding in gedachten neemt. Het maakt niet uit wat het is. Dat kan een voorwerp zijn, maar het mag ook een boom of zelfs een persoon zijn. Nu ga je 5 minuten lang alleen concentreren op datgene je in gedachten hebt. Elke keer dat er een andere gedachte in je opkomt of je raakt afgeleid, zet je een streepje op het papiertje.

Na 5 minuten kijk je hoeveel streepjes je geturfd hebt. Ga maar aan de slag!

En? Zie je wel dat het tegenvalt! Het is ontzettend moeilijk om focus te houden. Maar nu het goede nieuws: Mindfulness is aan te leren. Hiervoor zijn veel oefeningen ontwikkeld en deze zorgen ervoor dat je in het dagelijkse leven ontspanning, maar ook focus kan krijgen.

Voordelen van mindfulness

Het toepassen van mindfulness levert veel voordelen op. Hieronder sommen we een aantal voordelen van mindfulness op:

  • Verminderen van stress
  • Meer energie
  • Draagt bij aan je vitaliteit
  • Versterken van je immuunsysteem
  • Je gaat lekkerder in je vel zitten
  • Draagt bij aan positieve ervaringen

Hoe mindfulness toepassen?

Er zijn ook online cursussen die je leren om mindfulness te creëren. Zo heb je de online cursus ‘Mindfulness voor het dagelijkse leven‘. Hoe deze cursus wordt ervaren door iedereen die deze gevolgd heeft, kan je lezen in het blogbericht ‘Review mindfulness voor het dagelijkse leven.’

Mocht je geïnteresseerd zijn in deze cursus kun je gebruik maken van een SPECIALE KORTINGSACTIE. Wees er wel snel bij, want de kortingsactie loopt binnenkort af!

Onderstaande aanbieding loopt af over

0
dagen
0
uren
0
min
0
sec

Online cursus mindfulness

GA NU NAAR DE SPECIALE KORTINGSACTIE!

Wat kun je bereiken met mindfulness?

Door mindful te zijn, ben je je bewuster van je gedachten. En dat kan ervoor zorgen dat je bepaalde gedachten die je op dat moment niet wilt hebben even kan parkeren. Het voordeel daarvan is weer dat je je volledig kunt focussen op de omgeving waar je NU bent en wat je NU ervaart.

Even een voorbeeld. Stel dat je wat ontspanning wilt en besluit om een rondje door het bos te wandelen. Als je tijdens het wandelen gaat piekeren over wat je allemaal nog moet doen die dag, is je geest dus niet daadwerkelijk aanwezig in het bos. Je zal dan ook hoogstwaarschijnlijk niet ontspannen, terwijl dat wel je doel was.

Als je op zo’n moment mindfulness kan toepassen om jezelf bewuster te maken van waar je bent, is het dus mogelijk om je te focussen op de omgeving. Je hoort de vogels, ziet de schoonheid van de natuur en je voelt de wind. Hierdoor beleef je een rijkere ervaring en kan je daadwerkelijk ontspannen.

Zo kun je mindfulness ook gebruiken om je aandacht op andere dingen te richten. Neem bijvoorbeeld je lichamelijke waarnemingen. We zijn ons vaak niet bewust van de houding waarin we staan of zitten, of wat we precies voelen.

Denk er maar eens over na. Hoe comfortabel voel je je op dit moment? Voel je pijn ergens in je lichaam? In wat voor houding zit je? Voel je je kleding op je huid? Een horloge misschien? Heb je het warm of koud?

Dit soort mindfulness kan nuttig zijn als je je houding wilt verbeteren, maar ook als je je sportprestaties wil verbeteren, efficiënter wilt bewegen of zelfs af wilt vallen. Lees hier in het blog ‘Afvallen met mindfulness’ meer over.

Je bewust worden van de manier waarop je spreekt kan je helpen duidelijker te praten, je taalgebruik te verbeteren, scheldwoorden te vermijden, of te veranderen hoe mensen over je denken. Als je bijvoorbeeld intelligenter over wilt komen kun je proberen wat moeilijkere woorden te gebruiken, of wat langzamer te spreken.

Ook kun je mindfulness gebruiken om in het dagelijks leven ‘gewoon’ gelukkiger te worden. Probeer negatieve emoties een halt toe te roepen door ze te herkennen als slecht en tijdelijk. Je kunt simpelweg ‘merken’ dat je boos aan het worden bent en erkennen dat je gedachten daardoor beïnvloed gaan worden. Als je dit vaak genoeg oefent kun je veel rustiger en gelukkiger worden.

Zo zie je maar dat je mindfulness voor veel dingen kunt gaan gebruiken. Nu is alleen de vraag: Wanneer begin jij?

Meditatie en mindfulness

Meditatie draag bij aan het creëren van mindfulness. Er zijn heel veel meditatie oefeningen die je kunt uitvoeren. Zo heb je eenvoudige oefeningen die je overal kunt uitvoeren en heel kort duren, maar ook oefeningen die soms zelfs een paar uur kunnen duren.

Mocht mediteren helemaal nieuw voor je zijn, is de tip om te beginnen met korte, eenvoudige oefeningen. Hieronder geven we al een paar voorbeelden om je kennis te laten maken met meditatie.   

1 minuut meditatie:

  • Ga rechtop zitten met je voeten op de grond en plaats je handen ontspannen op je bovenbenen;
  • Zet een timer op 1 minuut. Het liefste een zachte timer;
  • Sluit je ogen en adem drie seconden in, vervolgens 3 seconden uit;
  • Blijf je concentreren op je ademhaling. Mocht je uit je concentratie raken doordat je aan iets anders dan je ademhaling gaat denken, concentreer je dan weer terug op de ademhaling;
  • Na 1 minuut kun je weer de ogen openen.

Visualisatie oefening:

  • Ga rechtop zitten en plaats je handen ontspannen op je bovenbenen;
  • Vul je gedachten met een visualisatie waar je jezelf prettig bij voelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het strand waar je de zee hoort ruisen of het bos met natuurlijke geluiden;
  • Focus je volledig op de visualisatie. Hierdoor is er geen ruimte voor een afleidende gedachte, waardoor je automatisch tot rust komt.

Loopmeditatie:

  • Zorg ervoor dat je op blote voeten bent;
  • Wandel op een rustig tempo;
  • Word je bewust van het gewicht in je voeten en hoe ze grond raken;
  • Wees je bewust van de volledige bewegingen die je tijdens het wandelen maakt. Dus vanaf het neerzetten van je hak tot en met de volledige afwikkeling van je voet.

Yoga en mindfulness

Yoga heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. Steeds meer mensen zien de voordelen in van yoga en zijn er achter gekomen dat het voor (bijna) iedereen toegankelijk is. Yoga is een filosofie die bijdraagt aan onze vitaliteit. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook door het brengen van rust en het verminderen van spanning en stress.

Yoga levert dus ook een aantal voordelen op die hetzelfde zijn als bij mindfulness.

Net als mindfulness leveren de verschillende oefeningen bij Yoga prettige voordelen op in het dagelijkse leven. Zo kun je stress verminderen en ga je lekkerder in je vel zitten door het uitvoeren van de oefeningen.

Yoga en mindfulness hebben dus een aantal overeenkomsten. Hieronder een korte opsomming:

  • Zowel bij Yoga als mindfulness word je tijdens de beoefening bewust van je lichaam en geest. Je volledige aandacht ligt bij de uitvoering ervan;
  • De beoefening zorgt voor het verminderen van stress;
  • Je gaat lekkerder in je vel zitten;
  • Je zult bij beiden meer oordeelloosheid ontwikkelen. Bij mindfulness neem je een ervaring of gebeurtenis waar zonder daar een oordeel aan te hangen, terwijl je met Yoga je fysieke grenzen respecteert;
  • Je lichaam en geest komen in balans.

Wil je meer weten over Yoga, lees dan het blog ‘Yoga en mindfulness.’

Beginnen met mindfulness

Mindfulness is niet alleen voor degenen die in hun dagelijkse leven veel stress ervaren of slecht kunnen slapen. Je hoeft niet per se klachten te hebben om hier aan te beginnen. Zoals iedereen wel weet, is voorkomen namelijk beter dan genezen.

Mindfulness zorgt er niet alleen voor dat je klachten kan voorkomen of laten verdwijnen, maar je gaat erdoor ook lekkerder in je vel zitten en dat is iets wat natuurlijk iedereen aanspreekt. Je creëert bewust een moment voor jezelf en daar word je nooit slechter van.

Daarnaast is het vaak een kwestie van uitproberen. Mocht je nog nooit een meditatie oefening hebben gedaan, kun je ook niet weten of je het fijn vindt. Vaak zijn we geneigd om heel snel te roepen ‘dat is niets voor mij hoor,’ terwijl we het nog nooit een kans hebben gegeven.

In het leven groeit hetgeen wat je aandacht geeft. De vraag is alleen: Waar wil jij nu jouw aandacht op richten?  

Alle blogs over mindfulness

Wil je nog meer te weten komen over mindfulness, lees dan deze blogs:

Mindfulness oefeningen voor thuis

Hoe kun je aan mindfulness werken?

Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?

Yoga en mindfulness

Afvallen met mindfulness

Mindful hardlopen

De beste ademhalingsoefeningen

Review: Mindfulness voor het dagelijkse leven

Starten met meditatie? De beste meditatie oefeningen!

Waarom zou je mediteren?

De beste Yoga oefeningen