De sport challenge van oktober 2022

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
de sport challenge van oktober 2022

Het is weer zover, een nieuwe uitdaging: de sport challenge van oktober 2022! De dagen worden korter, het weer wordt slechter, maar dat houdt ons natuurlijk niet tegen. Ook deze maand hebben we een challenge om je te helpen bij het halen van je doelen!

Deze sport challenge van oktober 2022 helpt je bij het fitter worden. Je gaat ook deze maand weer werken aan je kracht, coördinatie, uithoudingsvermogen en snelheid! We werken wederom met drie verschillende niveaus zodat iedereen op zijn/haar niveau kan trainen.

Deze sport challenge voor thuis kun je op je eigen niveau uitvoeren. Per oefening kun je een niveau kiezen: beginner, gevorderde of expert. Hierdoor train je op je eigen niveau en kun je jezelf flink uitdagen!

Met onze sport challenges bepaal jij zelf wanneer, waar en hoe jij de uitdaging volbrengt. Want het grote voordeel van deze sport challenges is dat je weinig of soms zelfs geen fitnessmaterialen nodig hebt. Zo kun je lekker thuis, in de tuin of waar jij maar wilt aan de slag!

Inhoudsopgave

Welke fitnessmaterialen moet ik gebruiken?

Al onze sport challenges bestaan uit meerdere oefeningen waarbij je soms een aantal kleine sportmaterialen nodig hebt. Denk hierbij aan dumbbells, kettlebells, halterstang, springtouw of een fitnessmatje.

Mocht je deze fitnessmaterialen niet hebben en ook niet willen aanschaffen, kun je er altijd voor kiezen om een oefening te vervangen door een andere oefening waarbij je geen sportmaterialen nodig hebt! Er zijn namelijk voldoende oefeningen waarmee je aan de slag kunt!

Veel oefeningen kun je uitvoeren met alleen je lichaamsgewicht. Ook zonder gebruik te maken van andere materialen ben je heel goed in staat om te werken aan je conditie, kracht, snelheid en coördinatie!

Door gebruik te maken van bijvoorbeeld dumbbells of kettlebells kun je de oefeningen verzwaren, waardoor je nog meer wordt uitgedaagd.

Waarom een sport challenge?

Waarom deze sport challenge van oktober 2022? Mocht je ook al aan onze andere sport challenges hebben deelgenomen, weet je het antwoord al: je wordt fit! Daarnaast weten we allemaal hoe belangrijk het is om voldoende te bewegen. Voldoende beweging brengt niet alleen gezondheidsvoordelen met zich mee, maar helpt ons ook om mentaal sterker te worden.

Door voldoende te bewegen worden we niet alleen fitter, we verkleinen ook de kans op verschillende ziektes, zoals:

  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Depressies
  • Overgewicht
  • Psychische problemen

Deze ziektes en aandoeningen komen steeds vaker voor doordat we steeds minder zijn gaan bewegen en daarnaast ook ongezonder eten en drinken. Door gezonde voeding en voldoende beweging verkleinen we niet alleen de kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, maar we zorgen er ook voor dat we lekkerder in ons vel gaan zitten!

Motivatietips

Het uitvoeren van de sport challenge van oktober 2022 is de ideale manier om jezelf en misschien ook anderen te motiveren om meer te bewegen, gezonder te eten en hierdoor je levensstijl te verbeteren.

Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd die aantonen dat meer beweging bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Dus door meer te bewegen, ga je automatisch beter op je voeding letten!

Helaas hebben we niet altijd zin om te gaan sporten en verzinnen we allerlei excuses richting onszelf om maar niet aan de slag te hoeven gaan. Gelukkig hebben wij voldoende tips voor je om wel de motivatie te vinden om te werken aan je gezondheid!

  1. Wat wil je bereiken? Noteer wat je uiteindelijk wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een aantal kilo afvallen of een hogere spiermassa. Door jezelf doelen te stellen en deze ook op te schrijven word je hiermee continu geconfronteerd. Maak vervolgens kleinere doelen die bijdragen aan je hoofddoel.
  2. Sport samen. Zo kun je elkaar uitdagen, motiveren en elkaar controleren op de juiste techniek!
  3. Maak een trainingsschema. Creëer overzicht door de oefeningen in een trainingsschema weg te zetten.
  4. Naast bewegen ook gezonder gaan eten! De combinatie beweging en gezonde voeding gaan hand in hand. Hierdoor zal je niet alleen fitter worden, maar ook goed in je vel gaan zitten.

Je kunt elke maand meedoen aan onze nieuwe sportuitdaging of van alle verschillende oefeningen zelf een challenge creëren. Alle oefeningen van de verschillende sport challenges kun je HIER vinden!

Heb je zelf nog leuke, goede en interessante oefeningen die je thuis kunt uitvoeren, laat het dan onderaan deze blog in de opmerkingen weten!

Hoe word je fit?

Algemene fitheid bestaat uit vijf basisvaardigheden. Met de sport challenges die we elke maand aanbieden, gaan we aan de slag met deze vijf basisvaardigheden voor je algemene fitheid. Dit zijn:

  • Coördinatie
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid

Net als in de afgelopen maanden trainen we ook in deze sport challenge van oktober 2022 de basisvaardigheden voor je algemene fitheid met allerlei verschillende oefeningen. Kies bij elke oefening jouw niveau zodat je gericht kunt werken aan deze basisvaardigheden.

Beginnen met de sport challenge van oktober 2022

Net als bij alle andere sport challenges is het ook bij deze sportchallenge van oktober 2022 de bedoeling dat je alle oefeningen binnen deze maand uitvoert. Jij bepaalt alleen zelf met welke oefening je gaat starten, hoeveel herhalingen je op dat moment maakt en wanneer je kiest voor een rustdag.

Het is raadzaam om goed bij te houden met een trainingsschema hoeveel herhalingen je van welke oefening hebt gedaan op dat moment. Zo heb je inzichtelijk hoe ver je met de uitdaging bent gedurende de maand.

Maar onthoud: de sport challenge moet binnen 31 dagen zijn voltooid! Volgende maand hebben we weer een nieuwe uitdaging!

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

Uiteraard weten we allemaal dat bewegen gezond is. Maar hoeveel moeten we nou precies bewegen om gezond te zijn? Hierover heeft de Gezondheidsraad richtlijnen opgesteld. In het blog ‘De sport challenge van januari 2022’ hebben we de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad al laten zien. We pakken deze er nogmaals even bij:

de sport challenge van oktober 2022

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven niet alleen aan hoeveel je dagelijks minimaal zou moeten bewegen, maar ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Dus hoe meer beweging, des te beter!

Het is dus belangrijk om te weten dat de verschillende sport challenges die we elke maand hebben geen vervanging zijn van de al bestaande richtlijnen, maar een aanvulling om je fitheid en gezondheid te verbeteren. Ben je benieuwd waar je op moet letten bij het opbouwen van je trainingen, lees dan ook het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’

Welke fitnessmaterialen heb ik nodig?

Bij onze challenges zitten oefeningen waarbij je alleen je lichaamsgewicht nodig hebt, maar  ook oefeningen waarbij je kleine fitnessmaterialen nodig hebt.

Daarnaast kun je er natuurlijk voor kiezen om een aantal oefeningen te verzwaren door fitnessmaterialen zoals een dumbbell of kettlebell te gebruiken.  

Heb je deze sportmaterialen niet en ben je ook niet van plan om deze aan te schaffen, kun je de oefening altijd vervangen voor een andere oefening om de sport challenge alsnog uit te kunnen voeren.

Sport challenge op 3 niveaus

Om blessures en overbelasting te voorkomen is het belangrijk dat je altijd op je eigen niveau traint. Luister vooral goed naar je lichaam en als de oefening te zwaar is doe je deze op een lager niveau. Als je de oefeningen maar technisch juist uitvoert!

De sport challenge van oktober 2022 kan op drie verschillende niveaus uitgevoerd worden:

  • Beginner
  • Gevorderde
  • Expert

De sport challenge van oktober 2022

BEGINNERGEVORDERDEEXPERT
100 kilometer fietsen of 37 kilometer roeien op een roeitrainer110 kilometer fietsen of 42 kilometer roeien op een roeitrainer120 kilometer fietsen of 47 kilometer roeien op een roeitrainer
350 x squad met halterstang (gewicht zelf te bepalen)500 x squad met halterstang (gewicht zelf te bepalen)650 x squad met halterstang (gewicht zelf te bepalen)
350 x burpee500 x burpee650 x burpee
350 x biceps curl (gewicht zelf te bepalen)500 x biceps curl (gewicht zelf te bepalen)650 x biceps curl (gewicht zelf te bepalen)
350 x superman500 x superman650 x superman
350 x balansoefening500 x balansoefening650 x balansoefening
350 x floor press (gewicht zelf te bepalen)500 x floor press (gewicht zelf te bepalen)500 x floor press (gewicht zelf te bepalen)
20 minuten mountain climbers25 minuten mountain climbers30 minuten mountain climbers
De sport challenge van oktober 2022

Alle sport challenges van 2022

Sinds dit jaar hebben we elke maand een nieuwe sport challenge. Ben je nieuwsgierig naar de andere challenges, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.