Sportdrank kopen? De 5 beste sportdranken

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
sportdrank

Door het uitvoeren van trainingen op de juiste momenten kunnen uiteindelijk sportprestaties geleverd worden. Maar alleen deze trainingen afwerken is niet voldoende. Je zult ook voldoende energie nodig hebben om deze trainingen goed te volbrengen. Een goede sportdrank kan voor die energie zorgen!

Daarnaast is het herstel net zo belangrijk. Als je niet voldoende herstelt na een training, zal je lichaam steeds verder uitgeput raken waarna overtraining het gevolg zal zijn.

De beste sportvoeding voor, tijdens en na je trainingen is daarom heel erg belangrijk. Lees hiervoor ook het blog ‘Energiereep kopen? De 6 beste energierepen.’ In dit blog gaan we kijken waar de beste sportdranken aan moeten voldoen en waaruit ze bestaan. Door het nemen van een goede sportdrank zorg je niet alleen voor voldoende energie, maar ook voor een goed herstel.

Waarom een sportdrank met elektrolyten?

Het is algemeen bekend dat je tijdens het sporten veel vocht verliest. Je kunt zelfs tot wel 2 liter vocht per uur verliezen. Ben je dus meerdere uren aan het sporten kun je zelfs uitgedroogd raken, vooral met warm weer. Dan zijn sportdrankjes de ideale oplossing!

Naast uitdroging zorgt een tekort aan vocht ook voor afnemende prestaties. Een beetje vochtverlies is niet erg. De algemene richtlijn voor ‘acceptabel’ vochtverlies is 2% van je lichaamsgewicht. Dit betekent voor een hardloper van 75 kilo 1,5 liter vocht. Komt hij boven die 2% uit, dan zal prestatievermindering optreden.

Om je vochtbalans te herstellen heb je niet alleen water nodig, maar ook een aantal mineralen. Denk hierbij aan magnesium, calcium, natrium en kalium. Dat zijn elektrolyten die het je lichaam makkelijker maken om vocht op te nemen en vast te houden. In de goede sportdranken zijn dit soort mineralen toegevoegd. Door middel van sportdrank poeder aan te vullen met water krijg je voldoende vocht en elektrolyten binnen!

Naast het tegengaan van prestatievermindering levert een goede sportdrank ook veel energie. De beste sportdranken hebben veel snelle koolhydraten (suikers) die makkelijk door het lichaam worden opgenomen en omgezet in directe energie.

Sportdrank en energie

Bij het kopen van een sportdrank is het belangrijk om goed naar het etiket te kijken. Een goede sportdrank bevat namelijk veel koolhydraten in de vorm van suikers. Eén gram koolhydraten levert 4 kcal aan energie. Heb je dus een sportdrank dat bestaat uit 16 gram koolhydraten, levert deze sportdrank 64 kcal energie.

Na de vertering van de snelle koolhydraten komen ze voornamelijk als glucose in het bloed. De glucose wordt vervolgens snel opgenomen door de weefsels die het kunnen verbranden. Hierbij ontstaat energie die je weer direct kan gebruiken voor je inspanning! Wil je meer weten over sportvoeding, lees dan ook het blog ‘Sportvoeding advies voor de beste resultaten.’

Wanneer een sportdrank

Zoals al eerder beschreven voorkomt een sportdrank niet alleen vochtverlies en daardoor prestatievermindering, maar levert een goede sportdrank ook energie. Maar wanneer is het dan verstandig om een sportdrank te nemen?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we kijken naar het doel waarvoor je een sportdrank wilt nemen. Een sportdrank is ontwikkeld om de sportieve prestaties te verbeteren. Door het lichaam tijdens de inspanning zo goed mogelijk te hydrateren en van energie te voorzien kun je de beste sportprestaties leveren.

Daarnaast kan een sportdrank ook zorgen voor een snel en goed herstel waardoor je bij een volgende training weer voluit kan gaan.

Koolhydraten kunnen in het lichaam worden opgeslagen als glycogeen, dit is de belangrijkste energiebron die wordt gebruikt tijdens de training. Dus wil je met voldoende energie aan de start van een hardlooptraining of wedstrijd staan, is het verstandig om een uur voor de training een sportdrank te nemen met veel koolhydraten.

Tijdens de inspanning kun je via sportdranken het glycogeen weer aanvullen. Hoeveel sportdrank je dan moet nemen is afhankelijk van de intensiteit en de duur van de training.

Wil je snel herstellen om binnen korte tijd weer een training af te werken, is het verstandig om binnen een half uur na de training een sportdrank te nemen met veel koolhydraten en eiwitten. Door de koolhydraten kun je de glycogeenvoorraad weer aanvullen en de eiwitten zijn betrokken bij de opbouw van spieren en het herstellen van spierafbraak na het sporten.

Daarnaast spelen eiwitten ook een belangrijke rol bij het transporteren van voedingsstoffen en het vervoeren van zuurstof in je lichaam.

sportdrank sporten

Soorten sportdranken

Een sportdrank bestaat over het algemeen uit water, koolhydraten en elektrolyten. Hoewel dit de basis is voor elke sportdrank bestaat er een groot verschil tussen de verschillende sportdranken die er zijn.

Het verschil tussen de sportdranken zit in de osmolariteit. Dit geeft de concentratie van deeltjes in de sportdrank aan. Een hoge osmolariteit betekent dat er veel deeltjes aanwezig zijn, bijvoorbeeld veel koolhydraten en verschillende mineralen.

De osmolariteit heeft effect op de opnamesnelheid van de drank. Een drank met een lage osmolariteit kan sneller worden opgenomen.

We kennen drie soorten sportdranken:

  • Isotone sportdrank.

Wat is isotone sportdrank? Dranken met een osmolaliteit tussen de 270 en 330 mOsm/kg water worden isotone dranken genoemd. Ze bevatten een vergelijkbare hoeveelheid deeltjes als het vocht in ons lichaam. Daarom kunnen isotone sportdranken makkelijk en snel worden opgenomen in het lichaam.

Hierdoor is een isotone sportdrank ideaal tijdens de inspanning.

  • Hypertone sportdrank

Hypertone dranken bevatten een hogere hoeveelheid deeltjes dan het vocht in ons lichaam. Hierdoor kan het lichaam het vocht uit deze dranken minder snel en goed opnemen.

Een hypertone sportdrank is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden aan te vullen. Je kunt dus het beste een hypertone drank nemen na de training om de energievoorraden te herstellen.

  • Hypotone sportdrank

Dranken met een osmolaliteit tot 270 milliosmol per kilogram water (mOsm/kg) worden hypotone dranken genoemd. Ze bevatten een lagere hoeveelheid deeltjes dan het vocht in ons lichaam. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam hypotone sportdranken ook makkelijk en goed kan opnemen.

De 5 beste sportdranken

Bij de samenstelling van de top 5 beste sportdranken kijken we naar de hoeveelheid energie die de sportdrank levert, hoe makkelijk de sportdrank wordt opgenomen in het lichaam en welke elektrolyten de sportdrank bevat. Dan volgt nu de top 5 beste sportdranken:

1. Powerbar Isoactive Lemon (1320 gram)

Powerbar isoactive sportdrank
Powerbar Isoactive sportdrank
  • Deze sportdrank is voor sporters uit elk type sport. De isotone samenstelling zorgt ervoor dat koolhydraten en elektrolyten snel opgenomen worden in het lichaam.
  • Heeft 5 elektrolyten in de verhouding zoals je die met transpireren verliest (natrium, chloride, kalium, magnesium en calcium).
  • Bevat 29 g koolhydraten per serving (1 serving = 33 g/500 ml water). Bevat geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen en geen conserveringsmiddelen.
  • In meerdere smaken verkrijgbaar!

2. Born Iso Pro (410 gram)

Born Iso Pro
Born Iso Pro
  • Deze sportdrank vult tijdens het sporten koolhydraten, vocht en mineralen aan en bevat ook nog eens PeptoPro®. Dankzij deze eiwitpeptide wordt de opname van koolhydraten verbeterd. Ook biedt het de juiste voedingstoffen zodat het herstelproces bevordert wordt, al tijdens de lange duurloop.
  • Bevat zout en vitamine B12.
  • Bevat 34 g koolhydraten per serving (1 serving = 37 g/500 ml water).
  • In meerdere smaken verkrijgbaar!

3. Isostar Hydrate & Perform

Isostar Hydrate & Perform
Isostar Hydrate & Perform
  • Het Hydrate en Perform sportdrankpoeder van Isostar is ideaal tijdens welke duursport dan ook.
  • Het isotone poeder is hoog in koolhydraten.
  • Bevat calcium, magnesium en vitamine B1. Makkelijk opneembaar door het lichaam.
  • Bevat 37 g koolhydraten per serving (1 serving = 40 g/500 ml water).
  • In meerdere smaken verkrijgbaar!

4. Eurosport Isotonic Drink

Eurosport Isotonic Drink
Eurosport Isotonic Drink
  • De Eurosport Isotonic Drink Lemon heeft een 2:1-verhouding tussen glucose en fructose. Glucose (ook wel dextrose of druivensuiker genoemd) is de belangrijkste brandstof voor het lichaam. Met normale voeding zet je per uur maximaal ongeveer 60 gram suiker om naar energie. Met de 2:1-verhouding tussen glucose en fructose kan de omzetting oplopen tot 90 gram. Je lichaam heeft daardoor meer energie voor het sporten.
  • Bevat natrium, magnesium, calcium, kalium en fosfor. Het hoge mineralenniveau zorgt voor maximale vocht- en energieopname door het lichaam en optimale spierwerking.
  • Bevat 30 g koolhydraten per serving (1 serving = 25 g/500 ml water).
  • In meerdere smaken verkrijgbaar!

5. Isostar Long Energy

Isostar Long Energy
Isostar Long Energy
  • Deze isotone sportdrank is hoog in energie en koolhydraten en speciaal ontwikkeld voor lange trainingen.
  • Bevat enkelvoudige en complexe koolhydraten met vitamine B1, C en E.
  • Bevat 75 g koolhydraten per serving (1 serving = 79 g/500 ml water).

Sportdrank merken

Zoals je hebt gelezen zijn er een behoorlijk aantal sportdrank merken op de markt. Welk merk het beste bij jou past, weet je alleen wanneer je ze probeert. Iedereen heeft namelijk z’n eigen favoriet, aangezien elk lichaam anders is en dus ook een sportdrank anders verwerkt. Door verschillende merken uit te proberen, kom je erachter welke sportdrank het beste voor jou werkt.

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je niet pas tijdens een wedstrijd een nieuwe sportdrank gaat uitproberen. Mocht je maag er niet goed tegen kunnen, heb je een probleem. Test verschillende sportdranken uit in je trainingen en je komt niet voor verrassingen te staan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.