Sporthorloge kopen? De 5 beste sporthorloges

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
hardloopstatistieken sporthorloge

Na een schitterend hardlooprondje langs het Markiezaatsmeer en de Kreekraksluizen druk ik op de ‘stop’- knop van mijn sporthorloge met muziek. Na iets meer dan 29 kilometer plof ik buiten op de loungebank neer. Zo, mijn laatste trainingsrondje voordat ik aanstaande zaterdag de ‘600 Boitheux Trail’ van 66 kilometer ga lopen zit er op!

Ik open de Connect app van Garmin en zie al mijn statistieken voorbij komen. Niet alleen zie ik mijn gemiddelde snelheid voorbij komen, maar ook in welke zones en hoe lang ik daarin gelopen heb. Op welke stukken van de route ik sneller heb gelopen, mijn gemiddelde hartslag, het aantal calorieën dat ik verbrand heb en mijn verwachte hersteltijd komen allemaal voorbij.

De mogelijkheden om al je activiteiten te analyseren en daardoor verbeteringen in je trainingsschema aan te brengen zijn met veel sporthorloges bijna oneindig.

Inhoudsopgave

Waarom een sporthorloge?

Tegenwoordig kun je als sporter eigenlijk niet meer zonder sporthorloge. Want een goed sporthorloge kan heel veel statistieken verzamelen en voor je analyseren. Je hebt bij meerdere sporthorloges en de bijbehorende app zelfs de mogelijkheid om volledige trainingsprogramma’s voor je te laten ontwikkelen.

Door gebruik te maken van een goed sporthorloge met gps, wordt het eenvoudiger om je doel te behalen. Want de beste sporthorloges geven zelfs een trainingssuggestie aan voor die dag met daarbij het tempo dat je het beste aan kunt houden om je doel(en) te bereiken.

Sommige sporthorloges houden daarnaast niet alleen de statistieken bij van de activiteit(en) die je gedaan hebt, maar houden de hele dag en nacht gezondheidsgegevens bij. Je moet hierbij denken aan hartslag, stress, aantal uur slaap, aantal ademhalingen per minuut, aantal calorieën die je verbrandt en nog veel meer.   

Sporthorloge met hartslagmeter

Duursporters zoals wielrenners en hardlopers kunnen hartslagzones gebruiken om meer uit hun trainingen te halen, hun uithoudingsvermogen te verbeteren en gerichte trainingen uit te voeren om bijvoorbeeld vet te verbranden.

Hartslagzones zijn per persoon verschillend, waardoor deze dan ook individueel moeten worden bepaald. Deze zones zijn afhankelijk van je maximale hartslag (HR-max). Door gebruik te maken van een horloge met hartslagmeter, is het mogelijk om tijdens je training de zone waarin je op dat moment zit, in de gaten te houden. Een goed sporthorloge kan je lactaatdrempel berekenen en daardoor ook aangeven in welke zone je zit.

Lees meer over je lactaatdrempel in het blog ‘Hoe bepaal ik mijn lactaatdrempel?’

Fitness horloges

Niet alleen worden sporthorloges gebruikt door duursporters, maar ook door andere sporters. Tegenwoordig zijn goede sporthorloges geprogrammeerd voor tientallen verschillende sporten om alle gegevens bij te kunnen houden. Sommige fitness horloges hebben er zelfs volledig voorgeprogrammeerde fitness workouts in staan.

Tijdens de workout houdt een goed fitness horloge niet alleen bij hoe lang je bezig bent, maar ook de verbrandde calorieën en in welke hartslagzone je zit. Na de training kan het sporthorloge ook aangeven welke hersteltijd je nodig hebt voordat je aan de volgende training begint. Sommige sporthorloges geven zelfs aanbevolen work-outs weer, waardoor je sporthorloge een eigen personal trainer wordt!

Beste horloge merken

Om te bepalen wat de beste horloge merken zijn, moet je vooral kijken naar de verschillende sporten waarvoor het sporthorloge gebruikt wordt. Voor hardlopers zijn Garmin, Polar en Suunto gerenommeerde merken.

Deze merken hebben de laatste jaren vooral gewerkt aan sporthorloges met lange batterijduur, waardoor je het sporthorloge pas na een paar weken hoeft op te laden. Ook is de hartslagmeting aan de pols verder verbeterd waardoor deze zeer nauwkeurig is geworden. Zo hoef je niet meer met een borstband te lopen wat toch enigszins als vervelend wordt ervaren.

Omdat deze merken vooral door hardlopers worden gebruikt, hebben we bij het bepalen van de beste sporthorloges naar deze merken gekeken.

Sporthorloge Garmin vs sporthorloge Polar

Het grootste verschil tussen Garmin en Polar is dat Garmin veel meer modellen heeft en daardoor een groter merk is. Zo heb je onder andere de garmin forerunner 35, forerunner 245, forerunner 55, forerunner 945, Fenix 6X en ga zo nog maar even verder. Het voordeel van de sporthorloges van Polar is dat deze horloges slanker zijn en vaak als mooier worden ervaren, waardoor je ze eerder de hele dag door draagt. Al is Garmin daarmee ook aan de slag gegaan en kennen zij nu ook slankere modellen.

Een ander verschil is dat Garmin completer is in GPS en de opties daarvoor, terwijl Polar nog meer functionaliteiten biedt in hartslagmetingen. Dit heeft te maken met de oorsprong van beide merken. Zo is Polar in 1977 opgericht en waren zij de eerste die de draadloze hartmetingen monitor op de markt brachten. Zij hebben zich daarna verder ontwikkeld in hartslagmeting en in 2007 brachten zij hun eerste sporthorloge uit.

Garmin daarentegen is in 1989 opgericht onder de naam ProNav. Later werd deze naam aangepast naar Garmin. Ze hebben veel ervaring als het gaat om GPS, zelfs tot aan de luchtvaart aan toe. Hun eerste sporthorloge is in 2003 op de markt gekomen en was de Garmin Forerunner. 

Voor de rest kennen de beide merken veel gelijkenissen. Zo kunnen beide horloges eenvoudig worden gekoppeld aan bijvoorbeeld Strava of Trainingpeaks. Ook houden ze veel gezondheidsstatistieken bij zoals het aantal stappen, slaap tracking, meten van stress, calorieverbruik, hydratatie, gewicht en voor vrouwen ook menstruatie.

Sporthorloge heren vs sporthorloge dames

Tegenwoordig zijn bijna alle sporthorloges universeel. Maar door te wisselen van horlogebandje kun je het sporthorloge aanpassen aan jouw voorkeuren. Zo kun je het sporthorloge helemaal matchen met je outfit of de gelegenheid! Ook kun je via bijvoorbeeld de Garmin Connect IQ store gratis watch faces downloaden. Je kunt dus een eigen foto of andere afbeelding als achtergrond op je horloge plaatsen. Hiermee kun je het sporthorloge volledig personaliseren!

De 5 beste sporthorloges

Bij het beoordelen van de verschillende sporthorloges heb ik vooral gekeken naar het doel, de batterijduur en de mogelijkheden van het horloge. Want ben je bijvoorbeeld van plan om een lange trailrun te gaan doen, heb je meer behoefte aan een lange batterijduur en TOPO kaarten die je helpen met het navigeren. Lees meer over trailrunning in het blog ‘Hoe beginnen met trailrunning?’.

Gebruik je een sporthorloge vooral om gezondheidsgegevens te verzamelen, is het niet nodig om een heel geavanceerd en duur sporthorloge aan te schaffen. Dan kun je met een goedkoop sporthorloge ook goed uit de voeten. Wil je een sporthorloge kopen? Lees dan snel verder!

Hierbij de 5 beste sporthorloges!

1. Garmin Forerunner 55

Garmin Forerunner 55
Garmin Forerunner 55

Voordelen:

  • Garmin coach
  • Hersteladvies
  • Lange batterijduur (2 weken of 20 uur GPS)
  • Veel functies om je beter en slimmer te laten trainen
  • Uitgebreide data op het gebied van hardlopen. Hierdoor kun je je prestaties naar een hoger niveau tillen.
  • Raceprognose
  • Aanbevolen work-outs. Hierbij wordt rekening gehouden met je vorige work-outs.
  • Garmin connect app met veel (analyse)mogelijkheden
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Te verbinden met o.a. Strava. Daardoor kun je je activiteiten ook delen met anderen.

Nadelen:

  • Heeft geen muziek app

2. Polar Vantage M2

Polar Vantage M2
Polar Vantage M2

Voordelen:

  • Multisporthorloge
  • Fitspark-trainingssuggesties
  • Hardloopschema’s
  • Training Load pro om te zien waar en hoe de trainingen je lichaam belasten
  • Polar Flow app met veel (analyse)mogelijkheden
  • Lange batterijduur (120 uur of 30 uur GPS)
  • Met virtuele workouts
  • Hoge schermkwaliteit
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Hersteladvies
  • Smartwatchfuncties zoals muziekbediening, weersvoorspelling en pushberichten
  • Te verbinden met o.a. Strava. Daardoor kun je je activiteiten ook delen met anderen.

Nadelen:

  • Geen

3. Suunto 5 G1

Suunto 5 G1
Suunto 5 G1

Voordelen:

  • Multisporthorloge (80 ingebouwde sportprofielen)
  • Lange batterijduur (tot 14 dagen in tijd modus of 40 uur GPS)
  • Suunto app met veel (analyse)mogelijkheden
  • Zeer nauwkeurige GPS (staat in verbinding met GLONASS, GALILEO en QZSS satelliet signalen)
  • Heeft hoogtemeter
  • Waterbestendig tot 50 meter
  • Ideaal voor triatleten
  • Hersteladvies
  • Mooi design
  • Te verbinden met o.a. Strava. Daardoor kun je je activiteiten ook delen met anderen.

Nadelen:

  • Scherm soms te donker

4. Garmin Fenix 6X PRO

Sporthorloge Garmin Fenix 6X PRO
Garmin Fenis 6X PRO

Voordelen:

  • Ultieme outdoor GPS smartwatch
  • Voorgeladen TOPO kaarten van Europa met navigatie
  • Full-colour navigatiekaarten
  • Muziekapps Spotify en Deezer standaard ingeladen
  • Zelfs in fel zonlicht is scherm goed af te lezen
  • Garmin connect app met veel (analyse)mogelijkheden
  • Extreem lange batterijduur (tot 21 dagen of 60 uur GPS)
  • Geschikt om mee te betalen
  • Kompas
  • Trendline Popularity Routing. Je kunt op het sporthorloge een gewenste afstand invoeren voor jouw hardlooprondje. Vervolgens ontvang je een aantal suggesties voor populaire hardlooproutes.
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Te verbinden met o.a. Strava. Daardoor kun je je activiteiten ook delen met anderen.

Nadelen:

  • Geen

5. Polar Ignite 2

Sporthorloge Ignite 2
Polar Ignite 2

Voordelen:

  • Kant-en-klare workouts met FitSpark trainingsbegeleiding
  • Multisporthorloge
  • Polar Flow app met veel (analyse)mogelijkheden
  • Begeleide ademhalingsoefeningen, waarmee je lichaam en geest ontspant
  • Lange batterijduur (96 uur of 50 uur GPS)
  • Hersteladvies
  • Polar Flow for Coach-service
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Te verbinden met o.a. Strava. Daardoor kun je je activiteiten ook delen met anderen.

Nadelen:

  • Om tijd te kunnen zien moet je de knop aan de zijkant indrukken of een armbeweging maken wat niet altijd goed werkt

Het beste sporthorloge met gps

Zoals je hebt gelezen zijn er veel mogelijkheden wat betreft het uitzoeken van een sporthorloge. Maar het is vooral belangrijk om te kijken waarvoor je het horloge gaat gebruiken. Oftewel: welk sporthorloge past bij mij? Ga je bijvoorbeeld langer op pad, dan is het vooral belangrijk om naar de batterijduur te kijken. Want met GPS aan, neemt de batterijduur aanzienlijk af. Vooral als je daarnaast ook nog gekoppeld bent met bluetooth.

Bij het kopen van een sporthorloge is het ook verstandig om te kijken hoe vaak je gebruik maakt van de verschillende mogelijkheden die het sporthorloge biedt. Want het is zonde om een duur sporthorloge te kopen terwijl je deze bijvoorbeeld alleen gebruikt om af en toe een klein rondje hardlopen te tracken.

Tegenwoordig zijn er redelijk veel goedkope sporthorloges op de markt die alsnog veel mogelijkheden bieden.

Goedkope sporthorloges met veel mogelijkheden?

KLIK HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.