Starten met meditatie? De beste meditatie oefeningen!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
meditatie vrouw

Iedereen heeft wel eens gehoord van meditatie. Vaak hebben we dan een beeld in ons hoofd van een persoon zittend in kleermakerszit, eenzaam op een rots. Sommige mensen vinden meditatie ‘zweverig’ en zijn door dit beeld niet van plan om er ooit echt iets mee te doen.

Maar meditatie is absoluut niet zweverig. Meditatie geeft je rust, focus en positiviteit. We weten vaak alleen niet hoe we moeten beginnen met meditatie. Welke oefeningen zijn er en voel ik me prettig bij? In dit blog gaan we daar naar kijken. Starten met meditatie? Lees snel verder voor de beste meditatie oefeningen!

Inhoudsopgave

Waarom meditatie?

Vooral tegenwoordig leven we in een drukke omgeving waarin we met steeds meer prikkels geconfronteerd worden. Dat begint ’s ochtends al bij het opstaan. Waarschijnlijk word je niet uit jezelf wakker, maar gewekt door een wekker of telefoon. Vanaf dat moment worden je hersenen voortdurend geprikkeld.

Vervolgens blijft dit de rest van de dag zo doorgaan, zelfs als je niet actief bezig bent. Want zelfs dan zijn we vaak nog druk met ons zorgen maken over dingen die nog gedaan moeten worden. De ‘to do lijstjes’ worden steeds langer en hierdoor raken we steeds vermoeider.

En als we vermoeider raken, reageren we anders (vaak negatiever) op gebeurtenissen om ons heen. We reageren bijvoorbeeld eerder geprikkeld op een bepaalde opmerking of we hebben geen zin meer om ’s avonds iets te ondernemen en gaan dan op de bank ‘hangen’.

Maar ook dan blijven onze hersenen geprikkeld worden, omdat we onze telefoon erbij pakken om vervolgens actief te zijn op social media of we zetten de televisie aan en kijken naar het nieuws. We proberen ons dan te concentreren, maar dat wordt steeds lastiger.

Ook als we gaan slapen krijgen we regelmatig nog prikkels binnen, omdat er nog berichtjes  binnen komen op ons mobieltje en we daar uiteraard nog op ‘moeten’ reageren. Zelfs als we eenmaal onze ogen dicht doen schieten er allerlei gedachtes door ons heen en kunnen we daarover gaan piekeren.

We denken dan na over gebeurtenissen die eerder op de dag hebben plaatsgevonden of we sommen in ons hoofd nog even op wat we morgen allemaal ‘moeten’ doen. Kortom, we worden voortdurend geprikkeld.

meditatie man

Voordelen van meditatie

Om fysiek fit te worden en te blijven is het noodzakelijk om gezond te eten en regelmatig te bewegen. Lees hiervoor ook het blog ‘Wat zijn trainingsprincipes?’ Maar om mentaal fit te blijven is regelmatig mediteren net zo belangrijk. Meditatie levert een hoop voordelen op. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Je ervaart meer positiviteit. Door te mediteren verhoog je het aantal gelukshormonen serotonine, dopamine en endorfine;
  • Je kunt je beter focussen;
  • Door te mediteren word je minder angstig. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig mediteren de angst verminderd;
  • Meditatie helpt je om beter te slapen. Door te mediteren val je sneller in slaap en kun je ook langer slapen.
  • Meditatie versterkt het immuunsysteem. Onderzoek heeft aangetoond dat mediteren het aantal CD-4-cellen verhoogd. Deze cellen helpen het immuunsysteem met het vernietigen van infecties.

Welke meditatie past bij mij?

Het belangrijkste bij mediteren is dat je alleen oefeningen doet waarbij je je prettig voelt. Er zijn tal van meditatie oefeningen, dus er zitten altijd oefeningen bij die bij jou passen. Als je begint met mediteren is het verstandig om korte oefeningen te doen.

In het begin zal je namelijk moeite hebben om je goed te kunnen focussen. Net als met andere activiteiten moet je jezelf de kans geven om te wennen. Mocht je eenmaal bekend zijn met meditatie, kun je er altijd voor kiezen om de oefeningen uit te breiden.

Wil je meer weten over mindfulness, klik dan HIER!

De beste meditatie oefeningen

Er zijn tegenwoordig steeds meer meditatie oefeningen die je kunt uitvoeren. Zo heb je eenvoudige oefeningen die je overal kunt uitvoeren en heel kort duren, maar ook oefeningen die soms zelfs een paar uur kunnen duren.

Mocht meditatie helemaal nieuw voor je zijn, is de tip om te beginnen met korte, eenvoudige oefeningen. Hieronder volgen de beste meditatie oefeningen voor beginners!

1 minuut meditatie:

  • Ga rechtop zitten met je voeten op de grond en plaats je handen ontspannen op je bovenbenen;
  • Zet een timer op 1 minuut. Het liefste een zachte timer;
  • Sluit je ogen en adem drie seconden in, vervolgens 3 seconden uit;
  • Blijf je concentreren op je ademhaling. Mocht je uit je concentratie raken doordat je aan iets anders dan je ademhaling gaat denken, concentreer je dan weer terug op de ademhaling;
  • Na 1 minuut kun je weer de ogen openen.

Visualisatie oefening:

  • Ga rechtop zitten en plaats je handen ontspannen op je bovenbenen;
  • Vul je gedachten met een visualisatie waar je jezelf prettig bij voelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het strand waar je de zee hoort ruisen of het bos met natuurlijke geluiden;
  • Focus je volledig op de visualisatie. Hierdoor is er geen ruimte voor een afleidende gedachte, waardoor je automatisch tot rust komt.

Loopmeditatie:

  • Zorg ervoor dat je op blote voeten bent;
  • Wandel op een rustig tempo;
  • Word je bewust van het gewicht in je voeten en hoe ze grond raken;
  • Wees je bewust van de volledige bewegingen die je tijdens het wandelen maakt. Dus vanaf het neerzetten van je hak tot en met de volledige afwikkeling van je voet.

Mindfulness meditatie:

  • Ga op een rustige plek zitten of liggen;
  • Concentreer je op één ding dat je met je zintuigen waar kan nemen. Bijvoorbeeld het geluid van een ventilator;
  • Luister met volledige aandacht naar het monotone geluid;
  • Je zult merken dat het in je hoofd geleidelijk rustiger wordt.

Transcendente meditatie:

  • Ga op een rustige plek zitten;
  • Neem een mantra (woordklank) in gedachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘AUM’ (ook wel ‘OM’ of ‘OHM’). Dit is een heilige lettergreep in Dharmische religies;
  • Herhaal de mantra in gedachten voor minimaal 2 minuten;
  • Je zal al snel rust en ontspanning ervaren.

Meditatie en mindfulness

Mindful zijn houdt in dat je iets met volledige aandacht doet. Je laat je dan niet afleiden door allerlei gedachten.

Door in het dagelijkse leven steeds meer aandacht te schenken aan hetgeen je op dat moment aan het doen bent of ervaart, kun je steeds meer mindful worden in het dagelijkse leven en daardoor meer genieten van het moment.

Meditatie is een manier om mindfulness te kunnen trainen. Door regelmatig te mediteren leer je om steeds beter je aandacht vast te houden en minder snel af te dwalen door andere gedachten. Lees hier meer over in het blog ‘Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?’

Je leert als het ware andere gedachten te ‘parkeren’ en je aandacht volledig bij de oefening te houden.

Als je regelmatig mediteert wordt het dus steeds makkelijker om in het dagelijkse leven mindful te zijn. Ook voor mediteren geldt hierbij de regel: oefening baart kunst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.