Trainen met een powerbag. Wat zijn de voordelen?

Gemiddelde leestijd: 20 minuten
trainen met een powerbag

Nog 1 setje powerbag squats en de training zit er weer op! Moe maar voldaan ga ik na de training languit op het gras liggen. Ook al was het maar een training van 15 minuten, ik zit er behoorlijk doorheen.

Dit is gelijk het grote voordeel van een powerbag training. In 15 minuten tijd heb ik een volledige full body work-out gedaan, in mijn eigen tuin!

Wil je trainen met een powerbag is het raadzaam om op een aantal dingen te letten voordat je er een gaat aanschaffen. Zo kun je beter voor een lichtere variant gaan als je nog nooit met een powerbag of sandbag hebt getraind.

Ook is het belangrijk om naar het materiaal te kijken. Wil je bijvoorbeeld de powerbag buiten gebruiken en er allerlei verschillende oefeningen mee doen, kies dan voor hoogwaardig materiaal zoals rubber of textiel.

Trainen met een powerbag of sandbag levert een hoop voordelen op. In dit blog gaan we deze voordelen bespreken en kijken we naar de beste powerbags!

Inhoudsopgave

Wat is een powerbag?

Voordat we gaan kijken naar de voordelen van een powerbag is het wel zo handig om uit te leggen wat het precies is.

Een powerbag is een grote tas gevuld met zand of water. Deze tassen zijn in verschillende gewichten verkrijgbaar. Zo heb je bijvoorbeeld powerbags van 10 kg, 15 kg, maar ook zwaardere van wel 20 kg of 30 kg.

Powerbags of sandbags hebben aan de buitenkant hendels bevestigd in verschillende maten. Zo kunnen er hendels aan de bovenkant zitten die wat groter zijn dan de andere om deze met twee handen te kunnen vasthouden. De reden waarom er verschillende handvatten aan een powerbag zitten is dat je hierdoor de tas op verschillende manieren kunt gebruiken. Zo kun je veel verschillende powerbag oefeningen uitvoeren waarmee je je hele lichaam kunt trainen.

Voordelen powerbag

Door te kiezen voor een powerbag met veel hendels eraan, kun je de tas op allerlei verschillende manieren vast houden. Zo kun je veel verschillende oefeningen uitvoeren. Met een powerbag kun je thuis een groot scala aan oefeningen doen zodat je volledige full body work-outs kunt doen. Met een powerbag kun je namelijk gehele trainingen in elkaar zetten.

Doordat het gewicht van een powerbag kan variëren van 5 tot 60 kilogram is het mogelijk om al je spiergroepen met verschillende oefeningen sterker te maken. Het voordeel van een powerbag of sandbag is dat deze ook weinig ruimte inneemt. Ideaal voor je home gym!

Bovendien is een powerbag geschikt voor elk niveau. Of je nu een beginner bent of een ervaren krachtsporter, iedereen kan op zijn niveau aan de slag!

Daarnaast kunnen kracht, explosiviteit, stabiliteit en uithoudingsvermogen merkbaar worden verbeterd in een relatief korte tijd. De structurele ingebouwde instabiliteit die tot stand komt door de vulling van de powerbag, zorgt voor een verhoogd trainingseffect.

De beste powerbag oefeningen

Zoals aangegeven kun je met een powerbag volledige full body work-outs doen. Hieronder laten we een aantal oefeningen met de powerbag zien waarmee je zelf een training in elkaar kunt zetten. Met deze oefeningen werk je aan al je spiergroepen!

1. Powerbag squat

powerbag squat
  • Leg de powerbag in je nek en plaats je voeten op heupbreedte.
  • Houd hierbij de hendels aan de voorkant van de bag goed vast.
  • Zorg ervoor dat je je rug recht houdt.
  • Span je core aan en zak tot de bovenbenen horizontaal zijn.
  • Houd gedurende de hele beweging je romp rechtop.

Je kunt er ook voor kiezen om deze oefening uit te voeren door de powerbag voor je borst te houden.

2. Walking overhead lunge

trainen met een powerbag
  • Pak de powerbag aan de hendels vast en strek je armen naar boven uit.
  • Maak nu een grote pas voorwaarts, waarbij je de achterste knie richting de grond brengt en de romp rechtop houdt.
  • Voer de passen voorwaarts, in een wandelpas, achter elkaar uit.
  • Houd de bag gedurende de hele oefening boven je hoofd.

3. Floor to shoulder

trainen met een powerbag
  • Ga in een hurkhouding boven de powerbag zitten. De powerbag ligt dus tussen je benen in.
  • Pak de bag vast bij de grepen aan de lange zijden en gooi hem in één vloeiende beweging over je linkerschouder waarbij je explosief omhoog komt en volledig gestrekt komt te staan.
  • Laat vervolgens de powerbag weer zakken naar de startpositie (de hurkpositie)
  • Gooi nu de powerbag over de rechterschouder.
  • Zorg er gedurende de hele oefening voor dat je rug recht blijft en dat de buikspieren zijn aangespannen.

4. Bent over row

bent over row
  • Start in een voorover gebogen positie waarbij je de rug goed recht houdt en de buikspieren aangespannen.
  • Houdt de powerbag vast bij de grepen en trek je armen richting je lichaam waarbij je ellebogen zich langs het lichaam op bewegen.

5. Push press

push press
  • Plaats de powerbag op je borst en plaats je voeten op heupbreedte.
  • Buig nu door je knieën, waarna je ze weer explosief strekt.
  • Strek tot slot je armen met de powerbag naar boven uit.
  • Zorg ervoor dat je gedurende de hele beweging je romp rechtop houdt en je core aangespannen.

6. Woodchops

powerbag oefening
  • Pak de powerbag beet bij de grepen en houdt deze ter hoogte van de rechterheup.
  • Zwaai vervolgens met een gecontroleerde beweging de powerbag voor je lichaam langs richting je linker schouder ter hoogte van je hoofd.
  • Ga nu weer terug naar de startpositie waarbij de powerbag zich weer ter hoogte van je rechterheup bevindt.

De beste powerbags

Als je thuis wilt trainen met een powerbag of sandbag is het raadzaam om op een aantal punten te letten. Heb je nog nooit getraind met een powerbag, is het verstandig om met een laag gewicht te beginnen. Als je start met een bag die te zwaar is, zal je techniek niet goed zijn en is de kans op blessures groot.

Uiteraard is de kwaliteit van de bag erg belangrijk. Een goede powerbag moet tegen een stootje kunnen dus is het belangrijk dat er duurzame materialen zijn gebruikt. Hieronder laten we de beste powerbags de revue passeren.

1. #DoYourFitness® – Core Bag (5 tot 30 kg)

trainen met een powerbag

De #DoYourFitness Core Bag »Carolous« is het ideale “alles-in-één” trainingsaccessoire voor functionele training. (Lift)oefeningen kunnen aanzienlijk worden geïntensiveerd met de langwerpige krachtzak als (extra) gewicht.

Daarnaast kunnen kracht, explosiviteit, stabiliteit en uithoudingsvermogen merkbaar worden verbeterd in een relatief korte tijd. De structurele ingebouwde instabiliteit die tot stand komt door metaalzandvulling zorgt voor een verhoogt trainingseffect.

Of het nu gaat om gewicht liften, lunges met of zonder rotatie, squats, overhead press, gooien of draaien, deze zeer veelzijdige zandzak helpt u om uw kracht, explosiviteit, stabiliteit en uithoudingsvermogen duurzaam te verbeteren.

De met metaalzand en lucht gevulde powerbag is verkrijgbaar in negen verschillende gewichtsklassen tussen 5 en 30 kg. Elke gewichtsklasse wordt gekenmerkt door zijn eigen kleur.

2. Toorx Fitness Powerbag met 6 hendels

trainen met een sandbag

Geef het trainen met een powerbag een nieuwe dimensie met de Toorx Powerbags met maar liefst 6 verschillende hendels. Deze gevulde powerbags zijn geschikt voor zowel buiten als binnen en zijn makkelijk schoon te maken.

Door de 6 verschillende hendels kunt u deze powerbags altijd makkelijk vasthouden tijdens elke oefening.

Train op explosiviteit en uithoudingsvermogen met de Toorx powerbags. Door de stevige naden kunt u deze gerust op de grond gooien na een zware training.

De Toorx powerbags zijn beschikbaar in de volgende uitvoeringen:

  • rood/zwart 5 kg
  • oranje/zwart 10 kg
  • geel/zwart 15 kg
  • groen/zwart 20 kg
  • blauw/zwart 25 kg

3. Performance trainers Aquatrainer Pro (25L)

aquabag

De Performance trainers Aquatrainer Pro (25L) Is een perfect hulpmiddel voor het trainen van kracht en stabiliteit voor het gehele lichaam!

De Aquatrainer Pro

De Aquatrainer is van hoge kwaliteit om vele zware trainingen te doorstaan. De handvaten zijn van zacht en stevig materiaal en liggen daarmee lekker in de hand. De Aquatrainer is eenvoudig te vullen met water om daarmee de weerstand te bepalen, als de gewenste hoeveelheid water erin zit vul je hem verder aan met lucht.

De Performance trainers Aquatrainer is geschikt voor beginners tot gevorderden, door de eenvoudig aan te passen weerstand in de aquatrainer. De Performance trainers Aquatrainer Pro is ideaal voor een complete training.

De aquatrainer word geleverd inclusief pomp, water zelf toevoegen naar gelang weerstand. De set is eenvoudig te vullen en op te pompen, dit maakt hem ideaal om overal mee naartoe te nemen.

Kenmerken:

  • Zachte stevige handvadden voor ideale grip
  • Wordt geleverd met pomp, maar zonder water
  • Voor alle beginnend en gevorderde gebruikers door eenvoudig aan te passen weerstand
  • Ideaal voor het trainen van kracht en stabiliteit door vulling met water
  • Ondersteuning middels basis trainingsschema en optie voor gericht trainingsschema

4. SOUTHWALL fitness powerbag 25kg

sandbag

Deze SOUTHWALL powerbag van 25kg is ideaal om gemakkelijk en snel thuis je lichaam te trainen. Door de stevige handvaten is de powerbag eenvoudig te gebruiken en vast te houden. De handvaten hebben een ergonomische grip, waardoor ze niet snijden in de handen tijdens gebruik.

De sandbag is gemaakt van stevige materialen en gaat niet kapot bij intensief gebruik. De bag is gemakkelijk schoon te maken met een natte doek.

Oefeningen

Je kan met deze powerbag van 25kg vele oefeningen doen zoals: Push ups, lunges, deadlifts, squats, upright rows, sitting twists. Uiteraard zijn meer oefeningen gemakkelijk met deze powerbag uit te voeren.

Design

Deze 25kg power bag is gemaakt van stevige materialen die niet snel slijten na intensief gebruik. Daarnaast zijn de ergonomische handvaten gemaakt van hoge kwaliteit.

Unieke eigenschappen:

  • Snel en makkelijk je lichaam te trainen
  • Stevig en fraai design
  • Gemakkelijk schoon te houden
  • Ergonomische handvaten

5. Tunturi Power bag (5 tot 25 kg)

Tunturi sandbag

Vergroot jouw kracht, stabiliteit en uithoudingsvermogen door te trainen met deze Tunturi Powerbag! De strengthbag is voorzien van vier stevige handvaten en geschikt voor verschillende krachtoefeningen.

Kies bijvoorbeeld voor een kettlebell training, traditionele squats, bankdrukoefeningen of gooi de zak zo ver mogelijk van je af. Gebruik jouw fantasie en verzin zelf leuke en uitdagende oefeningen.

De vulling bestaat uit zandzakken met een totaalgewicht van 15 kg. De zakken zijn eenvoudig te verwijderen als je voor bepaalde oefeningen met minder gewicht wilt trainen.

De voordelen van de Tunturi Powerbag – Strengthbag – Sandbag – Fitnessbag

  • Stevige fitnessbag met verschillende grepen voor het trainen van jouw armen, benen, schouders en rug
  • Duurzaam materiaal: zowel binnen als buiten te gebruiken
  • Combinatie van een kettlebell, medicineball en halterstang
  • Gewicht is eenvoudig aan te passen door zandzakken te verwijderen

Trainen met een powerbag

Het trainen met een powerbag biedt veel voordelen. Je kracht, explosiviteit, stabiliteit en uithoudingsvermogen kunnen merkbaar worden verbeterd in een relatief korte tijd. Doordat het gewicht van een powerbag kan variëren van 5 tot 60 kilogram is het mogelijk om al je spiergroepen met verschillende oefeningen sterker te maken.

Een ander voordeel van powerbags of sandbags is dat deze ook weinig ruimte innemen. Ideaal om lekker thuis of in je tuin te trainen waar je maar wilt.

Bij het kopen van een powerbag is het belangrijk om op een aantal punten te letten. Uiteraard is de kwaliteit van de bag erg belangrijk. Een goede powerbag moet tegen een stootje kunnen dus is het belangrijk dat er duurzame materialen zijn gebruikt.

Daarnaast is het ook verstandig om goed naar het gewicht van de bag te kijken. Zo kun je beter voor een lichtere variant gaan als je nog nooit met een powerbag of sandbag hebt getraind.

Ben je benieuwd naar nog andere materialen om thuis te trainen? Lees dan het blog ‘Thuis fit worden.’ Hierin staan ook oefeningen vermeld die je kan doen met alleen je lichaamsgewicht. Wil je je trainingen zwaarder maken, kun je er altijd voor kiezen om aan de slag te gaan met kettlebells, dumbbells of halterstangen.

Thuis trainen

Vind je het fijn om thuis aan de slag te gaan en sterker en fitter te worden? Doe dan mee aan onze sport challenges! Elke maand hebben we een nieuwe sport challenge waar je aan mee kunt doen. Je kunt de verschillende oefeningen op drie niveaus uitvoeren en jij bepaalt wanneer en waar je ze uitvoert. Zo lang je de challenge maar binnen 30 dagen voltooit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.