Trainen met opdruksteunen

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
trainen met opdruksteunen

Trainen met opdruksteunen is ideaal om thuis te werken aan je lichaam. Je kunt ze plaatsen waar je wilt en ze nemen weinig ruimte in. Opdruksteunen of push-up bars zijn een perfect hulpmiddel om je borstspieren, armen, schouders en buikspieren nog intensiever te trainen en daarmee te laten groeien.

Door opdruksteunen te gebruiken kom je bij het opdrukken verder van de grond dan bij een normale push-up. Wanneer je vervolgens je ellebogen buigt en je laat zakken, ben je in staat om dieper te gaan voordat je borst de grond raakt.

Dit heeft als grote voordeel dat je borst en triceps te maken krijgen met extra belasting. Daarnaast worden je buikspieren en schouders meer aan het werk gezet. Dit zorgt uiteindelijk voor een effectievere training.

In dit blog gaan we kijken naar alle voordelen die het trainen met opdruksteunen biedt. Vervolgens laten we de beste opdruksteunen de revue passeren.

Inhoudsopgave

Waarom opdruksteunen gebruiken

Het grote voordeel van trainen met opdruksteunen/push-up bars ten opzichte van de normale push-ups, is dat je je handen niet plat op de vloer hoeft te plaatsen. Hierdoor zullen de polsen niet overstrekt worden. Overstrekken kan zorgen voor pijnklachten en problemen met de zenuwen in je polsen en of armen.

Tijdens het opdrukken met opdruksteunen, blijven je polsen in een goede neutrale positie. Hierdoor zul je geen last krijgen van deze klachten. Nog een ander voordeel hiervan is dat de onderarmen ook harder zullen moeten werken, om de druk op je polsen weg te nemen. Dus ook je onderarmen worden sterker tijdens het trainen met opdruksteunen.

Naast het voorkomen van blessures krijg je tijdens het trainen met opdruksteunen te maken met extra belasting op je spieren, waardoor ze sterker worden en gaan groeien. Dit komt doordat je met je bovenlichaam verder van de grond komt dan bij een normale push-up. In plaats van push up bars kun je ook gebruik maken van kettlebells. Lees hier meer over in het blog ‘De beste oefeningen met kettlebells.’

Wanneer je je vervolgens laat zakken door je ellebogen te buigen, ben je dus in staat om dieper te gaan voordat je borst de grond raakt. Ook worden je schouders en buikspieren meer aan het werk gezet. Deze extra belasting zorgt voor een effectievere training.

Opdruksteunen oefeningen

Er zijn veel oefeningen met push-up bars. Ondanks dat de opdruksteunen puur worden gebruikt bij het maken van een push-up, zijn er veel verschillende varianten om dit te doen waardoor er genoeg oefeningen zijn om je lichaam te trainen.

Smalle of brede push-ups

Een van de voorbeelden hoe je zou kunnen variëren is de breedte waarop jij je handen plaatst. Zet je de push-up bars dicht bij elkaar dan leg je de focus vooral op het trainen van je triceps en de binnenkant van je borstspieren.

Zet je de opdruksteunen juist wat verder van elkaar af, dan leg je de focus vooral op de buitenkant van je borstspieren. Op deze manier kun je al variëren in de oefeningen.

Incline en decline

Naast het variëren in de breedte van de opdruksteunen kun je ook variëren in de hoek waarin je traint. Bij decline push-ups ligt de focus voornamelijk op de bovenkant van je borstspieren en de voorkant van je schouders.

Bij decline push-ups leg je je voeten neer op een verhoging. Dit kan van alles zijn, zoals een bankje, stoel of tafel. Vervolgens voer je de push-ups met push-up bars uit. Je kunt dus variëren in de hoek die je maakt.

Bij incline push ups is het net andersom. Je legt hierbij jouw handen op een verhoging neer en laat je voeten op de grond staan. Ook hier kun je variëren in de grootte van de hoek.

Welke oefening je ook uitvoert, zorg ervoor dat je altijd je rug recht houdt. Zodra je merkt dat dit niet meer mogelijk is, maak dan de hoek wat kleiner.

De beste opdruksteunen

Push up bars zijn erg mobiel, licht, makkelijk verplaatsbaar en compact. Het verschil tussen de verschillende push-up bars, heeft voornamelijk te maken met het materiaal waarvan ze gemaakt zijn, de grip en de lengte.

Zo heb je ook parallettes die wat hoger zijn waardoor je naast push ups ook dips kunt maken. Hierdoor kun je nog meer variëren in je training en je volledige lichaam aan het werk zetten. Hieronder laten we de beste push up bars de revue passeren.

1. VirtuFit Opdruksteunen Pro – Push Up bars – Chroom

trainen met opdruksteunen

Een fijn hulpmiddel om thuis te trainen zijn de opdruksteunen van VirtuFit, ook wel push-up bar genoemd. Deze opdruksteunen bieden je diverse mogelijkheden om je borst en triceps te trainen. Het voordeel van deze steunen is dat het de druk bij je polsen wegneemt, waardoor de kans op blessures afneemt.

Daarnaast geeft het je een manier om net wat dieper te gaan met de oefeningen, waardoor je spieren intensiever worden getraind. Vooral spiergroepen als de borst en de triceps kunnen hierdoor optimaler belast worden.

De opdruksteunen/push-up bars pro zijn gemaakt van aluminium met een chroom afwerking, wat er voor zorgt dat corrosie wordt voorkomen. De steunen zijn ergonomisch ontworpen en hebben comfortabele handvaten met grip. Daarnaast beschikken ze over anti-slip materiaal aan de onderzijde, waardoor ze niet wegglijden tijdens het uitvoeren van een oefening.

De opdruksteunen zijn geschikt voor thuis en professioneel gebruikt. Het compacte formaat zorgt ervoor dat ze makkelijk mee te nemen zijn wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Op de VirtuFit opdruksteunen zit een garantie van 2 jaar.

2. Gymstick opdruksteunen – Met Online Trainingsvideo’s

push up bars

De opdruksteunen van Gymstick zijn uitstekend om nog effectiever en zwaarder te trainen. De ergonomisch gevormde handvaten van deze push-up bars geven je meer grip. Dankzij de opdruksteunen kun je dieper gaan en span je de borst meer aan. Dit zorgt ervoor dat de spieren effectiever worden getraind.

De armspieren en de borstspieren worden hierdoor zwaarder getraind. De opdruksteunen ontlasten ook de polsen. Bij deze Gymstick opdruksteunen zit een QR code met trainingsvideo’s. Deze trainingsvideo’s geven je een total body work-out van een personal trainer.

Details

  • Ergonomische handvaten met comfortabele grips
  • De traanvormige basis zorgt voor een stabiel platform en een optimale gewichtsverdeling
  • Inclusief oefeningen-poster
  • Inclusief QR code voor trainingsvideo’s

3. Harbinger Push Up Pro – Opdruksteunen

opdruksteunen

De Harbinger Push Up Pro – Opdruksteunen vermindert de belasting van de polsgewrichten en activeert meer spieren voor de perfecte push-up!

Het originele, gepatenteerde ontwerp is voorzien van een kogellager systeem dat zorgt voor een soepele en volledige rotatie voor een natuurlijke beweging van de armen en polsen. Comfortabele rubberen grepen en een anti-slip laag aan de onderkant, zorgen voor een stabiliteit tijdens intensieve trainingen van het bovenlichaam waarbij je veel push-ups doet.

Ergonomisch ontwerp

De Harbinger Push Up Pro is uitgevonden door US Navy SEAL (militaire eenheid) om de basis van de push-up te optimaliseren. De Harbinger opdruksteunen vermindert de druk op de handen en polsen en activeert effectief de spieren door zijn ergonomische ontwerp, waardoor de kracht en definitie in armen, schouders, borst, rug en buikspieren worden vergroot. Dit artikel is geschikt voor alle fitness niveaus, van beginner tot expert.

Specificaties Harbinger Push Up Pro Opdruksteunen

  • Vermindert de belasting van de gewrichten
  • Ergonomisch ontwerp
  • Gepatenteerd roterende handgrepen
  • Comfortabele rubberen grepen met anti-slip onderkant
  • Geschikt voor alle fitnessniveaus

4. Muscle Power Parallettes Set

parallettes

Muscle Power Parallettes Set

De Parallettes Set van Muscle Power is uitermate geschikt voor het uitvoeren van verschillende oefeningen, zoals push-ups en dips. Daarnaast is de Parallettes Set van Muscle Power een ideale toevoeging voor uw Homegym, zodat u een extra dimensie aan uw training kunt geven.

Aanvullende informatie

  • Greepdikte 30 mm
  • Lengte 36 cm
  • Hoogte 32 cm
  • Breedte 61,5 cm
  • Kleur Zwart

5. Gymstick Pro Parallettes

trainen met opdruksteunen

De Gymstick Pro Parallettes worden soms gebruikt als opdruksteunen, maar je kunt er veel meer mee. Een Gymstick Parallettes set is een mini versie van de brug; het bekende turn toestel met twee parallelle balken.

Je gebruikt parallettes niet voor de typische zwaaiende turn bewegingen, maar ze zijn wel heel goed voor evenwichtsoefeningen en oefeningen om spierkracht in de armen te ontwikkelen. Veel parallette oefeningen gaan uit van een basis houding zoals de “straddle hold” of de “L-sit”.

Vanuit deze basishouding voeg je bewegingen toe om je oefeningen moeilijker of gemakkelijker te maken. De L-Sit bijvoorbeeld, is een basis houding waarbij je in de lucht zit met je benen recht vooruit. Je handen heb je op de Gymstick parallettes om jezelf in de lucht te houden.

Deze oefening kun je gemakkelijker maken door leg raises uit te voeren vanuit de grond naar de L-Sit houding. Je kunt hem moeilijker maken door vanuit de L-Sit leg raises uit te voeren en je lichaam in een V-Sit te brengen.

Afmetingen

De Gymstick Parallettes zijn 58,5 x 43 x 28,5 cm groot, met een dwarsbalk diameter van 5 cm. Ze zijn gemaakt van staal en belastbaar tot 150 kg. De rubberen anti-slip voeten geven je veiligheid tijdens het gebruik en de poeder coating van de dwarsbalk verhoogt je grip.

Opdruksteunen kopen

Ben je op zoek naar een eenvoudige manier om je borst en armen te trainen? Dan heb je met opdruksteunen keus uit veel oefeningen waarbij je de druk bij je polsen wegneemt. Opdruksteunen geven je een manier om net wat dieper te gaan met de oefeningen.

De onderkant beschikt over een antislip en de handvatten over een bescherming voor je handen. Op deze manier kun je veilig trainen met opdruksteunen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.