Waarom zou ik aan intermittent fasting moeten doen?

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
Waarom zou ik aan intermittent fasting moeten doen

Waarom intermittent fasting? We hebben allemaal wel eens geprobeerd om een paar kilo af te vallen. Alleen de manier waarop is bij bijna iedereen verschillend. Vaak zoeken we op internet naar een populair dieet en gaan we zonder de voor- en nadelen te bekijken er vol voor!

Een van de diëten die tegenwoordig erg populair is, is intermittent fasting. Eigenlijk is het niet eens een ‘echt’ dieet, want er wordt niet voorgeschreven wat je mag eten maar vooral wanneer je mag eten. Het is dus niet te vergelijken met de vele diëten die er bestaan. En dat is misschien ook de reden dat het steeds populairder wordt.

De vraag waarom je aan intermittent fasting zou moeten doen is een vraag die in dit blog beantwoord wordt. We gaan niet alleen kijken naar hoe het werkt, maar ook zetten we de voordelen ervan op een rij.  

Inhoudsopgave

Wat is intermittent fasting?

Bij intermittent fasting heb je te maken met een cyclisch dieet waarbij je gedurende een periode gaat vasten (het vastenblok) en daarna een periode gaat eten (het eetblok). De periode waarin je kunt eten is afhankelijk van het soort schema van intermittent fasting dat je kiest. Onafhankelijk van het schema dat je kiest mag je in het vastenblok niks eten en alleen maar water drinken. Je mag dus geen calorieën binnenkrijgen in dit blok. Hierdoor zal je lichaam je vetopslag aanspreken als een bron van energie.

Hoe werkt intermittent fasting?

Door gedurende een bepaald blok (afhankelijk van het soort intermittent fasting schema) volledig te vasten, zal je lichaam je vetopslag aanspreken als bron van energie. Wanneer je in het vastenblok zit, is je maag leeg en je lichaam heeft geen voedsel als brandstof. Het kan dus alleen je vetreserves aanspreken.

Als voorbeeld nemen we het 16/8 schema. Dit schema houdt in dat je een eetblok van 8 uur hebt en een vastenblok van 16 uur. Als je in het vastenblok zit, word je laatste maaltijd in dit blok na ongeveer 3 à 4 uur verteerd. Dit betekent dat gedurende ongeveer 12 uur je lichaam geen voedsel heeft om als brandstof te gebruiken en kan je lichaam alleen je vetopslag gebruiken als een bron van energie.

Je lichaam heeft continu brandstof nodig om alle processen in je lichaam continu door te kunnen laten gaan. Onder deze processen vallen onder andere het in- en uitademen, de hartslag en groei van je haar, botten en huid. Dus zelfs als je ligt te slapen, is je lichaam druk bezig met van alles en nog wat waarbij het continu brandstof nodig heeft.

Door je aan de regels te houden, ben je dus letterlijk slapend vet aan het verbranden! Wil je op een andere manier afvallen, lees dan ook het blog ‘Gezond afvallen zonder dieet.’

Soorten intermittent fasting

Bij intermittent fasting gaat het om de afwisseling van vastenblokken en eetblokken. Hierin zijn heel veel varianten mogelijk. Als je wilt starten is het raadzaam om te kijken welk schema het beste bij jou past. Hierdoor ben je meer gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan en het ook vol te houden. Hieronder laten we een aantal populaire schema’s de revue passeren.  

Intermittent fasting 16/8

De meest populaire variant is het 16/8 schema. Hierbij heb je een vastenblok van 16 uur en een eetblok van 8 uur. Dit moeten aaneengesloten blokken zijn. Dus 16 uur achter elkaar geen calorieën binnen krijgen en vervolgens kun je je energiebehoefte (zie blog ‘wat is gezonde voeding om af te vallen’) in 8 uur tijd tot je nemen.

Intermittent fasting 5/2

Een ander schema is het 5:2 schema. Hierbij houd je in een week het normale voedingspatroon 5 dagen aan en heb je verspreid in de week 2 dagen een zeer strenge calorierestrictie. In deze 2 dagen mogen mannen maximaal 600 kcal binnen krijgen per dag en vrouwen 500 kcal.  

Belangrijk hierbij is dat de 2 dagen met zeer strenge calorierestrictie niet opeenvolgend mogen zijn. Een voorbeeld van het 5:2 schema in een week zou kunnen zijn:

  • maandag: normaal
  • dinsdag: 600 kcal man/500 kcal vrouw
  • woensdag: normaal
  • donderdag: normaal
  • vrijdag: 600 kcal man/500 kcal vrouw
  • zaterdag: normaal
  • zondag: normaal
soorten intermittent fasting

Intermittent fasting schema 24 uur

Weer een ander intermittent fasting schema is het 24 uur vasten schema. De bedoeling hierbij is dat je 1 of 2 keer in de week 24 uur volledig vast. De rest van de dagen eet je vervolgens niet extra veel, maar houd je je aan je energiebehoefte. Dit schema is over het algemeen lastiger vol te houden.  

Voordelen intermittent fasting

Door intermittent fasting kun je niet alleen vet verbranden en zorgen voor gewichtsverlies, maar er zijn nog meer voordelen van intermittent fasting. De cellen in je lichaam beginnen bijvoorbeeld met het verwijderen van afvalcellen. Dit proces heet autofagie.

Het belangrijkste voordeel van autofagie is dat het bescherming biedt tegen de ontwikkeling van een aantal ernstige ziekten, zoals kanker en de ziekte van Alzheimer. Ook kan het helpen om het effect van diabetes te verminderen en te voorkomen door een verbeterde bloedsuikerspiegel.

Door je stofwisseling te verhogen (met intermittent fasting kun je je stofwisseling met maar liefst 14% verhogen), is het zeer waarschijnlijk dat ook de gezondheid van je hersenen verbetert.
Een ander voordeel is dat het de hoeveelheid oxidatieve stress kan verminderen en de groei van zenuwcellen bevordert. Dit helpt ook om de hersenen te verbeteren. Zo zie je maar dat intermittent fasting niet alleen kan zorgen voor gewichtsverlies door vet te verbranden, maar ook vele andere voordelen kan opleveren.

Waarom intermittent fasting

Zoals je hebt gelezen zal je lichaam je vetopslag aanspreken als bron van energie, als je gedurende een bepaald blok volledig vast. Wanneer je in het vastenblok zit, is je maag leeg en je lichaam heeft geen voedsel als brandstof. Het kan dus alleen je vetreserves aanspreken. Je zult dus effectiever vet verbranden en hierdoor afvallen.

Daarnaast beginnen de cellen in je lichaam met het verwijderen van afvalcellen als je het doet en het verbetert de gezondheid van je hersenen. Dat komt door de verhoogde stofwisseling. Kortom, genoeg voordelen om te beginnen met intermittent fasting!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.