Waarom zou je mediteren?

De 8 beste tips voor meditatie

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

We weten allemaal hoe belangrijk het is om regelmatig te ontspannen. We zijn vaak druk met van alles en nog wat en daardoor ervaren we regelmatig stress. Toch ontspannen we niet vaak genoeg met alle gevolgen van dien.

Want stress verhoogd niet alleen de kans op hart- en vaatziekten, het veroorzaakt o.a. ook slapeloosheid, burn-outs, verminderde concentratie en depressies.

Maar wat is dan de beste manier om te kunnen ontspannen? Hoe kunnen we ons hoofd leeg maken en weer zorgen voor rust? Het antwoord: meditatie! In dit blog gaan we kijken naar de voordelen van meditatie en geven we de 8 beste tips voor meditatie.

Inhoudsopgave

Wat is meditatie?

Meditatie is een techniek waarmee we onze geest tot rust kunnen laten komen. Als het ware creëren we ruimte en orde in de chaos die in ons hoofd is ontstaan door ons drukke bestaan. Door regelmatig te mediteren wordt het steeds makkelijker om ruimte en orde te kunnen creëren en daardoor te kunnen ontspannen.

Je kunt het vergelijken met het opruimen van een kamer. Als je na een lange tijd besluit om de kamer op te ruimen, zal het lastig zijn en ben je er lang mee bezig. Dat komt doordat je er lange tijd niks aan hebt gedaan en daardoor veel rommel hebt verzameld.

Maar als je de kamer eenmaal volledig hebt opgeruimd, geeft dat je een prettig en ontspannen gevoel. Als je vervolgens besluit om regelmatig de kamer op te ruimen zal het steeds makkelijker zijn. Door het bij te houden zal het opruimen elke keer weinig tijd in beslag nemen en weet je ook hoe je er het beste mee aan de slag kunt gaan.

Zo werkt het ook met meditatie. In het begin zal het lastig zijn omdat je er nooit iets mee gedaan hebt en niet precies weet hoe je eraan kunt beginnen. Maar na een aantal keer mediteren wordt het steeds makkelijker en blijf je ontspannen. 

Wil je meer weten over mindfulness, klik dan HIER!

Voordelen van meditatie

Meditatie brengt een hoop voordelen met zich mee. In het rijtje hieronder sommen we een aantal voordelen van meditatie op.

  • Helpt stress verminderen. Onderzoek heeft aangetoond dat er een verminderde ontstekingsreactie (veroorzaakt door stress) gemeten werd bij de onderzoeksgroep die aan meditatie deed.
  • Door te mediteren ervaar je meer positiviteit. Dit zorgt er weer voor dat de kans op depressie afneemt. Je verhoogt namelijk het aantal gelukshormonen serotonine, dopamine en endorfine.
  • Je geheugen wordt beter. Dat komt doordat je leert beter te focussen.
  • Je wordt minder angstig. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig mediteren de angst verminderd;
  • Meditatie helpt je om beter te slapen. Door te mediteren val je sneller in slaap en kun je ook langer slapen.
  • Meditatie versterkt het immuunsysteem. Onderzoek heeft aangetoond dat mediteren het aantal CD-4-cellen verhoogd. Deze cellen helpen het immuunsysteem met het vernietigen van infecties.
  • Je gaat lekkerder in je vel zitten.
mediteren

Oefeningen om te mediteren

Er zijn honderden verschillende oefeningen om te mediteren. Zo heb je bijvoorbeeld ‘geleide visualisatie oefeningen’ waarbij het de bedoeling is beelden voor je te zien, te voelen of te denken.

Daarnaast heb je ook zogenaamde ‘bodyscan’ oefeningen. Je gaat dan met je volledige aandacht je hele lichaam af. Van je hoofd tot aan het topje van je kleine teen. Door te focussen op de lichaamsdelen die je af gaat, ontspan je zo je hele lichaam. Een ander voorbeeld is een mantra-meditatie. Een mantra is een klank, een woord of een zin die je tijdens deze oefening continu herhaalt.

Je sluit je hierdoor af van andere gedachten en je concentreert je volledig op jouw mantra. Lees voor de beste meditatie oefeningen het blog ‘Starten met meditatie? De beste meditatie oefeningen.’

8 beste tips voor meditatie

Om te mediteren zijn een aantal zaken belangrijk. Het gaat er inmiddels om dat je ontspant en rust ervaart. Het is dus niet verstandig om te mediteren in een drukke ruimte met meerdere mensen om je heen. En zo zijn er nog een aantal andere dingen waar je rekening mee kunt houden. In deze paragraaf geven we de 8 beste tips voor meditatie.

voordelen mediteren

1. Zoek een rustige plek op.

Zoals eerder vermeld gaat het erom dat je je kunt ontspannen en je hoofd leeg kunt maken. Dat kan alleen als je geen afleiding om je heen hebt van andere mensen of een drukke omgeving. Zorg er dus voor dat je in een rustige ruimte gaat zitten waar weinig of geen afleiding mogelijk is.

2. Plan je meditatie moment.

Zorg ervoor dat je dagelijks een moment in je agenda plant om te kunnen mediteren. Als je dat niet doet is de kans groot dat je er gewoon niet aan toe komt. Iedereen heeft tegenwoordig een druk leven waardoor er makkelijk steeds iets tussendoor komt.

Het hoeft niet lang te zijn (een kwartier is vaak al voldoende), maar zo zorg je er in ieder geval voor dat je er echt aan toe komt en voor jezelf rust creëert.

3. Doe alleen meditatie oefeningen waarbij je je prettig voelt.

Deze tip klinkt logisch, maar toch gebeurt het niet altijd. De kans is daardoor groot dat je ermee stopt zonder de voordelen te hebben ervaren van meditatie. Doe alleen de oefeningen die je fijn vindt. Het gaat er inmiddels om dat je ontspanning en rust voor jezelf creëert.

4. Mediteer eens met muziek.

Er zijn meerdere visualisatie oefeningen waarbij je een bepaald beeld in gedachten moet nemen. Muziek kan je hierbij helpen. Denk bijvoorbeeld aan rustgevende muziek die je weer kan terugbrengen naar een fijne vakantie aan het strand.

5. Afleiding is niet erg.

Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, want het is juist de bedoeling om je te concentreren op iets. Maar afleiding is normaal en hoort erbij. Raak je afgeleid, wees dan niet boos op jezelf maar keer rustig weer terug naar de bewuste oefening.

6. Wissel verschillende soorten meditaties af.

Geen enkele dag is hetzelfde. Dat geldt ook voor je gedachten en gevoelens. De ene dag ben je misschien meer gebaat bij een bodyscan en een andere dag bij een visualisatie oefening. Kijk op de dag zelf waar je behoefte aan hebt en pas daarop de meditatie oefening(en) aan. Denk hierbij ook aan tip 3.

7. Neem een houding aan die je prettig vindt.

Het algemene beeld dat heerst bij mediteren is dat je in kleermakerszit op de grond met een lang gewaad zit om de oefening uit te voeren. Dit beeld is niet alleen verkeerd, maar zorgt er ook voor dat we een verkeerde houding aannemen waarbij we ons niet goed kunnen ontspannen.

Zorg er dus voor dat je een houding aanneemt die je prettig vindt en kleding draagt die je fijn vindt.

8. Wees niet te streng voor jezelf.

Vooral als je start met meditatie kan het nogal lastig zijn om je concentratie erbij te houden. Daarnaast ben je vaak nog zoekende in datgene wat het beste bij jou past. Probeer gewoon verschillende meditatie oefeningen uit en dan merk je vanzelf wat het beste bij jou past.

Wees dus niet te streng voor jezelf. Als het moeizaam gaat, geef dan in ieder geval niet op. Meditatie brengt zoveel voordelen met zich mee dat het zeker de moeite waard is.

Waarom zou je mediteren?

Zoals je hebt gelezen brengt meditatie veel voordelen met zich mee. Je zult merken dat je steeds meer ontspanning gaat ervaren en dat je geest volledig tot rust komt. Hierdoor ga je lekkerder in je vel zitten en zal je meer positiviteit ervaren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.