Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?

Gemiddelde leestijd: 16 minuten
Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness

Je bent op vakantie in Costa Rica en na een wandeling door de natuur wil je even op adem komen. Je gaat op een terrasje zitten met uitzicht op een riviertje met aan weerszijden prachtige bloemen en planten.

Terwijl je kijkt naar het riviertje zie je plotseling een heel snel vogeltje. Met zijn lange snaveltje probeert dit vogeltje nectar uit een bloem te krijgen. Het is een kolibrie! Je kijkt aandachtig naar de prachtige kleuren en naar de snelheid waarmee hij met zijn vleugeltjes heen en weer gaat. Je vind het zo mooi dat je er zelfs kippenvel van krijgt.  

Dan raak je nieuwsgierig. Je bent benieuwd naar nog meer informatie over de kolibrie. Je pakt je telefoon erbij en gaat op google kijken voor nog meer informatie over het mooie vogeltje. Op Wikipedia zie je dat een kolibrie zelfs achteruit kan vliegen. Dit vogeltje is dus eigenlijk de helikopter onder de vogels!     

Maar terwijl je bezig bent met je telefoon zie je ook dat je nog een aantal whatsapp berichten hebt. En je besluit om deze te gaan lezen.

Heel even was je ‘mindful’ en genoot je van een klein gekleurd vogeltje op zoek naar nectar. Je was je bewust van de prachtige kleuren, het kippenvelmoment en de snelheid waarmee de kolibrie zijn vleugeltjes heen en weer liet gaan. Helaas was het maar van korte duur, want je raakte al snel weer afgeleid.

We kunnen ons allemaal wel één of meerdere momenten herinneren waarin we iets soortgelijks hebben meegemaakt. Op het moment dat je echt ‘in het moment’ zit, raak je vervolgens afgeleid. In een wereld waarin steeds meer ‘prikkels’ zijn, is het niet verwonderlijk dat we daardoor ook steeds sneller afgeleid worden.

Hierin heeft vooral sociale media behoorlijk veel invloed. Facebook, Instagram, snapchat zijn daar maar een paar voorbeelden van. We kunnen tegenwoordig geen dag meer zonder onze telefoon om alles te kunnen checken.

Om vaker ‘in het moment’ te komen en te blijven zoals hierboven beschreven, is meditatie en mindfulness een uitkomst. Maar wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?

Op zoek naar een online meditatie cursus?

KLIK HIER!

Inhoudsopgave

Wat is meditatie?

Meditatie is een techniek waarmee we onze geest tot rust kunnen laten komen. Als het ware creëren we ruimte en orde in de chaos die in ons hoofd is ontstaan. Door regelmatig te mediteren wordt het steeds makkelijker om ruimte en orde te kunnen creëren en daardoor te kunnen ontspannen.

Je kunt het vergelijken met het opruimen van een kamer. Als je na een lange tijd besluit om de kamer op te ruimen, ben je er lang mee bezig. Dat komt doordat je er lange tijd niks aan hebt gedaan en daardoor veel rommel hebt verzameld.

Maar als je de kamer eenmaal volledig hebt opgeruimd, geeft dat je een prettig en ontspannen gevoel. Als je vervolgens besluit om regelmatig de kamer op te ruimen zal het steeds makkelijker zijn. Door het bij te houden zal het opruimen elke keer weinig tijd in beslag nemen. Hierdoor weet je ook hoe je er het beste mee aan de slag kunt gaan.

Meditatie voor beginners

Zo werkt het ook met meditatie. In het begin zal het lastig zijn omdat je er nooit iets mee gedaan hebt. Ook weet je niet precies weet hoe je eraan kunt beginnen. Maar na een aantal keer mediteren wordt het steeds makkelijker en blijf je ontspannen. Wil je beginnen met mediteren? Ben je op zoek naar makkelijke en korte meditatie oefeningen, lees dan het blog ‘Starten met meditatie? De beste meditatie oefeningen!’

Waarom meditatie?

Meditatie brengt een hoop voordelen met zich mee. In het rijtje hieronder sommen we een aantal voordelen van meditatie op.

  • Helpt stress verminderen. Onderzoek heeft aangetoond dat er een verminderde ontstekingsreactie (veroorzaakt door stress) gemeten werd bij de onderzoeksgroep die aan meditatie deed.
  • Door te mediteren ervaar je meer positiviteit. Dit zorgt er weer voor dat de kans op depressie afneemt. Je verhoogt namelijk het aantal gelukshormonen serotonine, dopamine en endorfine.
  • Je geheugen wordt beter. Dat komt doordat je leert beter te focussen.
  • Je wordt minder angstig. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig mediteren de angst verminderd;
  • Meditatie helpt je om beter te slapen. Door te mediteren val je sneller in slaap en kun je ook langer slapen.
  • Meditatie versterkt het immuunsysteem. Onderzoek heeft aangetoond dat mediteren het aantal CD-4-cellen verhoogd. Deze cellen helpen het immuunsysteem met het vernietigen van infecties.
  • Je gaat lekkerder in je vel zitten.

Lees meer over meditatie in het blog ‘Waarom zou je mediteren?’

verschil tussen meditatie en mindfulness

Boeken meditatie

Er zijn veel boeken geschreven over meditatie en ook specifiek met meditatie oefeningen. Hiermee kun je laagdrempelig op eigen tempo beginnen met meditatie. Een meditatie boek lezen geeft ontspanning en kennis waardoor je eerder geneigd bent om te starten met meditatie. Hierdoor kun je werken aan meer rust, positiviteit, verbeteren van je immuunsysteem en nog veel meer!

Wat is mindfulness?

Als je gaat kijken naar de letterlijke betekenis van het woord mindfulness, kom je uit op ‘opmerkzaamheid’. Als we wat breder gaan kijken, betekent het begrip dat je bewust bent van het moment waar je op dat moment in zit.

Je zintuigen worden geprikkeld en alleen daar schenk je op dat moment aandacht aan. Door het aanwezig te zijn in het hier en nu beleef je het moment bewuster en intenser.

Door middel van doordachte technieken kun je leren om bewust even (of langere tijd) de modus ‘aan’ om te schakelen. Wil je hier meer over weten, lees dan het blog ‘Hoe kun je aan mindfulness werken?’

In dit blog staan ook voorbeelden van meditatie oefeningen voor thuis!

Hierdoor zal je niet alleen bewuster en intenser ervaringen opdoen. Want je kunt hierdoor ook leren om bewust negatieve gedachten te ‘parkeren’ en ervoor zorgen dat je stress vermindert. Stress is namelijk de grote veroorzaker van negatieve gedachten.    

Verschil meditatie en mindfulness

Door te mediteren creëer je mindfulness. Je creëert rust in je hoofd waardoor je meer kunt ontspannen. Hierdoor kun je ook meer genieten van het bewuste moment waar je in zit. Hierdoor wordt je ook opmerkzamer en word je mindful. Het is dus niet zozeer dat er veel verschil zit tussen meditatie en mindfulness, maar meditatie versterkt juist je mindfulness.

De vraag is nu alleen: hoe kunnen we hier mee aan de slag?

Hoe kunnen we mindful worden?

Mindful zijn houdt in dat je iets met volledige aandacht doet. Je laat je dan niet afleiden door allerlei gedachten.

Door in het dagelijkse leven steeds meer aandacht te schenken aan hetgeen je op dat moment aan het doen bent of ervaart, kun je steeds meer mindful worden in het dagelijkse leven. Klik op de knop hieronder om daar meer over te lezen!

Meditatie is een manier om mindfulness te kunnen trainen. Door regelmatig te mediteren leer je om steeds beter je aandacht vast te houden. Ook leer je om minder snel af te dwalen door andere gedachten.

Je leert als het ware andere gedachten te ‘parkeren’ en je aandacht volledig bij de oefening te houden.

Als je regelmatig mediteert wordt het dus steeds makkelijker om in het dagelijkse leven mindful te zijn. Er zit dus weinig verschil tussen meditatie en mindfulness. Ook voor mediteren geldt namelijk de regel: oefening baart kunst. Het verschil tussen meditatie en mindfulness zit hem dus in het volgende.

Met mediteren oefen je het bewust waarnemen van je gedachten en gevoelens en het schenken van aandacht daaraan. Mindfulness is vervolgens het toepassen van deze kunst. Dat geldt ook voor de alledaagse dingen zoals boodschappen doen, de hond uitlaten, luisteren naar mensen, noem maar op.  

Wanneer mediteren?

Meditatie zorgt voor rust en ontspanning. Je kunt dus op elk moment van de dag mediteren. Vaak wordt de voorkeur gegeven aan de ochtend omdat je op die manier fris aan de dag kunt beginnen. Het maakt ook niet uit waar je mediteert. Het advies is wel om een rustige omgeving op te zoeken waarbij je niet afgeleid kunt worden. Meditatie voor het slapen gaan zorgt er in ieder geval voor dat je daarna snel in slaap valt!

Voor veel mensen is het prettig om een ruimte in te richten. Op die manier kun je heel gericht mediteren zonder afgeleid te worden. Een ander kiest voor meditatie in bed. Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de verschillende soorten meditatie en oefeningen. Lees hiervoor het blog ‘Starten met meditatie? De beste meditatieoefeningen!’

Meditatiekussens

Als je wilt gaan mediteren is het raadzaam om zo comfortabel mogelijk te gaan zitten of liggen. Dan is een meditatiekussen een ideale oplossing. Met een meditatiekussen kun je langdurig in een rechte houding blijven zitten. Daarbij is het belangrijk dat je ruggengraat volledig in één lijn staat. Als je dit zonder meditatiekussen doet en je hebt weinig ervaring dan kun je al snel last krijgen van je rug.

Een meditatie kussen kan je lichaam ook in bepaalde houdingen ondersteunen. Bij sommige houdingen kan het fijn zijn om het kussen onder je scheenbeen te leggen. Hierdoor geniet je daar van de nodige ondersteuning. Hetzelfde geldt voor ondersteuning onder de borst, rug of andere lichaamsdelen.

Verschillende soorten meditatie oefeningen

Voor meditatie zijn er veel mogelijkheden. Zo heb je bijvoorbeeld ‘geleide visualisatie oefeningen’ waarbij het de bedoeling is beelden voor je te zien, te voelen of te denken.

Ook heb je zogenaamde ‘bodyscan’ oefeningen. Je gaat dan met je volledige aandacht je hele lichaam af. Van je kruin tot aan het topje van je grote teen. Door te focussen op de lichaamsdelen die je af gaat, ontspan je zo je hele lichaam.

Een ander voorbeeld is een mantra-meditatie. Een mantra is een klank, een woord of een zin die je tijdens deze oefening continu herhaalt. Je sluit je hierdoor af van andere gedachten en je concentreert je volledig op jouw mantra.

Zo zijn er nog tientallen verschillende soorten meditatie oefeningen. Door een aantal meditatie oefeningen zelf uit te proberen, leer je vanzelf welke oefening(en) het beste bij jou passen. In het blog ‘hoe kun je aan mindfulness werken’ staan een aantal verschillende soorten meditatie oefeningen voor thuis die je kunt proberen!

Een verkeerd beeld van mediteren

Als we het woord ‘mediteren’ horen, hebben we vaak het beeld voor ons van iemand met een groot gewaad die eenzaam op een rots in de lotushouding zit. Vaak wordt mediteren ook als erg ‘zweverig’ gezien en vinden we het daarom niet bij ons passen. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van mediteren.

Maar het beeld dat we hebben van meditatie is puur symbolisch. Je kunt het gewaad associëren met kleding die je lekker vindt zitten. Daar waar je jezelf prettig in voelt.

De rots staat voor een plek waar je tot rust kunt komen en niet afgeleid kan worden door de dingen om je heen. En de lotushouding tenslotte staat symbool voor een houding die je langere tijd ontspannen kunt aannemen.

Veel meditatie oefeningen kun je dus ook gewoon in je slaapkamer op een stoel met een trainingspak aan uitvoeren. Het gaat puur om de inhoudelijke uitvoering van de oefening.

Door middel van meditatie oefeningen kunnen we trainen in het uitoefenen van mindfulness in het dagelijkse leven. Wil je vandaag nog beginnen met mindfulness klik dan op onderstaande knop!

Verschil meditatie en mindfulness

Zoals je hebt gelezen zit er weinig verschil tussen meditatie en mindfulness, maar versterkt meditatie jouw mindfulness. Het belangrijkste is dat je moet oefenen om ergens uiteindelijk goed in te kunnen worden. Dat betekent dat je de tijd moet nemen om hieraan te werken. Je hebt aan een aantal minuten per dag genoeg, dus dat moet mogelijk zijn. Hoe meer je oefent, des te beter je erin wordt.

Wil je meer weten over mindfulness, klik dan HIER!

vrouw mediteren

Creëer rust en ontspanning

Meditatie cursus online

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.