Yoga en mindfulness

Gemiddelde leestijd: 18 minuten
Yoga en mindulness

Yoga en mindfulness hebben de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. Steeds meer mensen zien de voordelen in van yoga en zijn er achter gekomen dat het voor (bijna) iedereen toegankelijk is. In dit artikel gaan we kijken wat Yoga inhoudt en wat de overeenkomsten en verschillen tussen Yoga en mindfulness zijn.

Yoga is een filosofie die bijdraagt aan onze vitaliteit. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook door het brengen van rust en het verminderen van spanning en stress. Yoga levert dus ook een aantal voordelen op die hetzelfde zijn als bij mindfulness. Maar wat is Yoga nu precies?

Inhoudsopgave

Wat is Yoga?

Wat is Yoga? Het woord ‘Yoga’ is afgeleid van het Sanskriet (oud-Indiaas) woord Yuj dat ‘verbinding’ betekent. Het draait hierbij om de verbinding tussen lichaam en geest.

Deze balans tussen lichaam en geest is vaak verstoord en Yoga biedt ons oefeningen die het evenwicht kunnen herstellen.

De yoga oefeningen of yoga poses, ook wel ‘Asana’s’ genoemd, geven kracht en energie en zorgen daarnaast voor ontspanning. Na een Yogasessie voel je je daarom niet alleen meer ontspannen, maar vooral ook energieker.

De oorsprong van Yoga

Oorspronkelijk is Yoga een filosofie die gebaseerd is op het achtvoudige pad zoals beschreven in de Yogasutra’s van grondlegger Patanjali.

Dit achtvoudige pad bestaat uit acht onderdelen die je met elkaar moet combineren en toepassen om tot een staat van ‘nirvana’ (gelukzaligheid) te komen. Dat is de oorsprong van Yoga.

Het 8-voudig pad van Yoga bestaat dus uit acht onderdelen die met elkaar geïntegreerd moeten worden. De acht onderdelen zijn:

  1. Yamas
  2. Niyamas
  3. Asana
  4. Pranayama
  5. Pratyahara
  6. Dharana
  7. Dhyana
  8. Samadhi

1. Yamas bestaan uit ‘geloften’ waar je aan moet voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld aardig en respectvol zijn naar de medemens, mag je niet stelen en moet je altijd de waarheid spreken.

2. Niyamas zijn vooral naar binnen gericht en geven aan dat je goed voor je lichaam en geest moet zorgen en staat voor zelfreflectie en zelfbewustzijn.

3. De Asana’s zijn de houdingen die je beoefent met Yoga. Deze houdingen maken bepaalde energie los in je lichaam en zorgen voor verbinding tussen lichaam en geest.

4. Pranayama is de levensenergie die wordt gedragen door de ademhaling. Daarom is de aandacht voor ademhaling erg belangrijk bij Yoga.

5. Pratyahara is het terugtrekken van de zintuigen. Je gebruikt ze om jezelf te ontdekken waardoor ze sterker worden. Ze worden namelijk niet afgeleid door de vele prikkels om je heen.

6. Dharana is het fixeren van aandacht op een onderdeel en hierbij kom je tot volledige concentratie. Vaak is de fixatie gericht op de ademhaling.

7. Dhyana is meditatie. Door je te focussen op het hier en nu voel je de directe ervaring. Meditatie is dus een onderdeel van Yoga!

8. Samadhi is het uiteindelijke ‘doel’ van Yoga. Je lichaam en geest zijn nu in balans en je ervaart het hier en nu. Samadhi is eigenlijk een samenkomst van alle onderdelen van het achtvoudige pad van Yoga.

Voordelen Yoga

Dat yoga goed is voor je lichaam en geest is algemeen bekend. Maar wat doet het nou allemaal precies met je lichaam? Welke voordelen heeft Yoga? Hieronder sommen we een aantal voordelen van Yoga op!

  • Verlaagt je bloeddruk: Doordat Yoga heel ontspannend is, helpt Yoga om de bloeddruk omlaag te brengen. Er zijn verschillende oefeningen zoals savasana en meditatie die hierbij helpen. 
  • Versterkt je spieren: Er zijn verschillende soorten Yoga. Een aantal soorten Yoga zijn wat fysieker en speciaal gericht op het sterker maken van je spieren. Denk bijvoorbeeld aan Power Yoga of Ashtanga Yoga. Doordat je hierbij sommige houdingen minuten lang vast moet houden, versterkt dit je spieren.
  • Helpt je ontspannen: Zoals je ook actieve vormen hebt van Yoga, kennen we ook vormen van Yoga die werken aan je ontspanning. Bijvoorbeeld Restorative Yoga. Hierbij draait het om het volledig tot rust komen. Deze vorm is dus voornamelijk geschikt voor mensen die veel stress ervaren of lekker willen ontspannen.
  • Versterkt je botten: Sommige houdingen bij Yoga moet je langer vasthouden. Dit resulteert in het sterker worden van je botten.
  • Vergroot je flexibiliteit: Aan het begin en/of aan het eind van veel Yoga sessies worden de spieren gestretcht. Door het regelmatig stretchen van je spieren, worden deze flexibeler. Hierdoor wordt je lichaam soepeler en beweeglijker. Dit voorkomt op zijn beurt weer blessures.
  • Verbetert je bloedcirculatie: De grote variatie aan houdingen die je bij yoga doet, helpen je om de bloedcirculatie te verbeteren.
  • Verbetert je lichaamshouding: Yoga helpt je om je lichaamshouding te verbeteren. Door de verschillende oefeningen word je bewuster van je lichaam en werk je aan een betere lichaamshouding. De oefeningen maken je sterker en soepeler.
  • Je krijgt meer energie: Yoga, meditatie en mindfulness zorgen ervoor dat je minder gestrest raakt en meer kunt ontspannen. Door het volgen van de oefeningen, zul je merken dat je energieker zult worden.

Yoga oefeningen

Doordat er veel verschillende soorten Yoga zijn, kennen we ook veel yoga oefeningen. Zo zijn er stretchoefeningen, ademhalingsoefeningen, oefeningen om stress te verlagen of juist oefeningen om je spieren sterker te maken. Ben je nieuwsgierig naar deze verschillende oefeningen? Lees dan het blog ‘De beste yoga oefeningen.’

Op zoek naar een goede yoga mat?

Doordat veel oefeningen dynamisch zijn, is het prettig om deze oefeningen op een yogamat uit te kunnen voeren. Er zijn veel verschillende yoga matten die ervoor zorgen dat je de oefeningen comfortabel kunt doen zonder last te krijgen van je gewrichten. Daarnaast wil je natuurlijk ook een mat die grip heeft waardoor je niet continu verschuift tijdens een oefening.

De meeste yogamatten worden gemaakt van PVC (polyvinyl chloride), TPE (thermo plastic elastomeer) of natuurrubber. Andere grondstoffen zoals jute, kurk of katoen worden ook wel gebruikt, maar ze komen minder vaak voor. PVC is het meest voorkomende materiaal bij een yoga mat.

Dit komt omdat het materiaal erg duurzaam is en zorgt voor een goede grip. Het is eenvoudig te onderhouden en daarnaast laten matten van PVC zich makkelijk oprollen. Ideaal om de yogamat met je mee te nemen! Ben je op zoek naar een goede yoga mat, klik dan op de knop hieronder voor de beste yoga matten!

Overeenkomsten Yoga en mindfulness

Zoals eerder vermeld is Yoga, en dan voornamelijk de Asana’s (houdingen/oefeningen), de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Mensen zien steeds meer de voordelen die Yoga kan brengen. En er zijn nog meer overeenkomsten tussen Yoga en mindfulness.

Net als mindfulness leveren de verschillende oefeningen bij Yoga prettige voordelen op in het dagelijkse leven. Zo kun je stress verminderen en ga je lekkerder in je vel zitten door het uitvoeren van de oefeningen. Wil je meer te weten komen over mindfulness, klik dan op onderstaande knop!

Yoga en mindfulness hebben dus een aantal overeenkomsten. Hieronder een korte opsomming:

  • Zowel bij Yoga als mindfulness word je tijdens de beoefening bewust van je lichaam en geest. Je volledige aandacht ligt bij de uitvoering ervan;
  • De beoefening zorgt voor het verminderen van stress;
  • Je gaat lekkerder in je vel zitten;
  • Je zult bij beiden meer oordeelloosheid ontwikkelen. Bij mindfulness neem je een ervaring of gebeurtenis waar zonder daar een oordeel aan te hangen, terwijl je met Yoga je fysieke grenzen respecteert;
  • Je lichaam en geest komen in balans.
Yoga vrouw Asana

Verschillen Yoga en mindfulness

Ondanks dat Yoga en mindfulness veel raakvlakken hebben met elkaar zijn er ook wel degelijk verschillen tussen Yoga en mindfulness te benoemen:

  • Het belangrijkste verschil is dat Yoga ook een fysiek aspect kent. Je neemt tijdens de oefeningen verschillende fysieke houdingen (Asana’s) aan terwijl dat bij het uitoefenen van mindfulness geen voorwaarde is;
  • Tijdens het beoefenen van Yoga stroomt er energie door je lichaam heen. Je zult je na een Yogasessie niet alleen meer ontspannen voelen maar vooral ook energieker;
  • Yoga kent ook een aantal vormen die een spirituele achtergrond hebben.

Yoga kleding

Bij het beoefenen van Yoga is het wel zo fijn dat je lekker vrij en soepel kunt bewegen. Goede yoga kleding moet kunnen ademen en duurzaam zijn. Door de juiste materialen heb je yoga kleding van hoge kwaliteit waardoor je lang gebruik kunt maken van je yoga legging of shirt.

 Er zijn yoga broeken, leggings, truien, shirts, shorts en sokken voor zowel vrouwen als mannen. Dit komt doordat yoga steeds populairder wordt onder zowel mannen als vrouwen. Ben je op zoek naar de beste yoga kleding? Klik dan snel op de knop hieronder voor de beste aanbiedingen!

Soorten Yoga

Er zijn veel verschillende soorten Yoga. Dit komt doordat Yoga de afgelopen jaren flink aan populariteit heeft gewonnen. Voordat je aan Yoga gaat beginnen is het dus raadzaam om te kijken welke vorm van Yoga het beste bij jou past en welke voordelen deze vorm met zich meebrengt. Hieronder beschrijven we de meest voorkomende vormen van Yoga:

  • Hatha Yoga

Hatha wordt gezien als de basis van Yoga. Alle Yoga vormen zijn in meer of mindere mate gebaseerd op deze Yoga vorm. In de Hatha Yoga zijn er staande, liggende of zittende houdingen. Deze worden vaak als losse houdingen aangeboden. In elke les is er een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

  • Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een dynamische/actieve vorm van Yoga. In deze vorm volgen de houdingen elkaar vrij snel op, verbonden door de ademhaling. Elke les is vrij actief.

  • Yin Yoga

Yin Yoga is een passieve vorm van Yoga. Bij Yin Yoga worden zittende of liggende houdingen voor langere tijd aangehouden. Je werkt voornamelijk aan je flexibiliteit.

  • Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga is een hele actieve vorm van Yoga. De ademhaling speelt een hele belangrijke rol.
Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen, die altijd hetzelfde zijn. Elke houding is een voorbereiding op de volgende houding.

  • Power Yoga

Ook dit is een hele intensieve vorm van Yoga. In de Power Yoga worden intensieve houdingen langer vast gehouden. Zo kun je tijdens een Yoga les werken om fysiek fitter te worden.

  • Restorative Yoga

Dit is een ontspannen vorm van Yoga. Het draait namelijk om het volledig tot rust komen. Deze vorm is dus voornamelijk geschikt voor mensen die veel stress ervaren en is daardoor erg populair.

  • Bikram Yoga

Deze vorm staat ook wel bekend als ‘hot’ Yoga. Je beoefent deze Yoga in een verwarmde ruimte. Het zijn 2 ademhalingsoefeningen en 26 vaste houdingen in deze les.

Doordat het zo warm is, kunnen je spieren zich eerder ontspannen en zo kun je werken aan jouw lenigheid.

  • Kundalini Yoga

In deze Yoga vorm zijn de bewegingen vaak erg dynamisch en hangen samen met het ritme van de ademhaling. Het doel van deze vorm van Yoga is het ‘wakker maken’ van de Kundalini energie, die rust bij ons staartbeen.

Yoga kikkers

Yoga online

Misschien vind je het prettig om op je eigen tempo en wanneer jij daar zin in hebt aan Yoga te doen. Dan kun je kiezen voor de online cursus Yoga ‘Practice’ van Happy with Yoga. Maar wat houdt deze online cursus nu precies in?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er vele verschillende vormen van Yoga, waarbij er altijd wel één of meerdere vormen/lessen zijn die bij jou passen. Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit.

Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je oefeningen doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Registratie vindt plaats op basis van abonnementen.

Maandabonnement – € 12,50 per maand. Voor meer informatie klik op onderstaande knop!

Meer informatie over het maandabonnement

Klik hier!

Yoga voor beginners

Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi’s leren in deze ‘stap voor stap’ cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en kunnen op deze manier lekker thuis, wanneer zij het willen en op hun eigen tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.

Wil je meer weten over mindfulness, klik dan HIER!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.